عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۰۵۷۸
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۲
سومین نایب خاص امام زمان (عج) به اندازه ای رازدار بود که حضرت ولی عصر(عج) فرمود: او در نزد ما دارای مقامی است که موجب شادی وی خواهد شد.
عقیقما او را می شناسیم، خداوند تمام خوبی ها و خوشنودی های خویش را به وی بشناساند و او را با عنایت خود خرسند گرداند، از نامه او آگاه شدیم و در مسوولیت محوله به وی اطمینان داریم، او در نزد ما دارای مقامی است که موجب شادی وی خواهد شد، خداوند احسان خود را نسبت به وی زیاد گرداند.

این جملات، متن اولین نامه ای است که حضرت ولی عصر(عج) در یکشنبه پنجم شوال سال 305هجری قمری درباره سومین جانشین خود یعنی حسین بن روح نوبختی نوشت.

وی به عنوان محدث، فقیه و متکلم شیعی ایرانی از یاران پدر حضرت ولی عصر(عج) بود و در میان شیعیان بغداد شهرت ویژه ای داشت و همچنین یکی از افراد مورد اعتماد محمد بن عثمان عمری نایب دوم به شمار می‏رفت.

او در سال‏های 305 تا 326 هجری قمری نایب امام زمان(عج) و واسطه بین حضرت مهدی(عج) و شیعیان بود. وی نزدیک به 21سال نیابت حضرت ولی عصر(عج) را به عهده داشت و جامعه پر تنش و بحرانی شیعه را در آن زمان رهبری کرد، درحالی که پنج سال از این مدت، یعنی سال های 312 تا 317 هجری قمری را در زندان مقتدر، خلیفه عباسی گذراند.

نایب دوم در فرصت های مناسب و با کسب اجازه از امام عصر(عج) حسین بن روح را به عنوان نایب بعد از خود معرفی می کرد و مردم را به او ارجاع می داد.

ابو جعفر محمد بن علی اسود نماینده نایب دوم می گوید: من همواره موقوفات را خدمت محمد بن عثمان (نایب دوم) می بردم و او نیز آنها را از من تحویل می گرفت. دو یا سه سال پیش از درگذشت وی، یکی از روزها، باز مقداری از موقوفات جمع شده را به حضورش بردم که این بار دستور داد تا موقوفات را به حسین بن روح تحویل دهم و فرمود «هر آنچه به دست ابوالقاسم برسد، مانند آن است که به دست من رسیده است.»

هنگامی که نایب دوم در بستر بیماری قرار گرفت، شخصیت های برجسته تشیع مانند ابوسهل اسماعیل بن علی نوبختی و چند نفر دیگر به عیادت او رفتند. در این جلسه از نایب سوم سوال شد و او در جواب گفت: ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی جانشین من خواهد بود، او نماینده بقیة الله و رابط بین شما و آن حضرت خواهد بود. او وکیل و مورد اطمینان است و از هر جهتی امین است، در کارهایتان به او مراجعه کنید و در گرفتاری هایتان به او اعتماد کنید، من مامور بودم که این مساله را به شما ابلاغ کنم که کردم.

یکی از مهمترین ویژگی های حسین بن روح، رازداری او بود، به طوری که ابوسهل نوبختی درباره او گفته است: اگر ابوالقاسم (حسین بن روح)، امام را زیر دامن خود پنهان داشته باشد و بدنش را با قیچی قطعه قطعه کنند تا او را نشان دهد، هرگز چنین نخواهد کرد.

سومین نایب خاص امام زمان (عج) سیاست تقیه را دنبال می کرد. وی حتی در جلسه مناظره، با پیش گرفتن تقیه در مقابل اهل سنت، توانست خود را از معرض گمان حکومت نجات دهد.

سرانجام حسین بن روح نوبختی در 18 شعبان سال 326 هجری قمری از دنیا رفت و نیابت خاص امام زمان (عج) را به علی بن محمد سمری سپرد. مزار این شخصیت بزرگوار در محله نوبختیه در بازار عطاران یا شورجه بغداد قرار دارد.

منبع:ایرنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین