عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۰۵۵۵
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۴
خداوند منطقی را که از تهدید نترسد، ستایش کرده و در قرآن از پیامبرانی که برای رضای حق، خود را به خطر انداختند به نیکی یاد می‌کند اما افرادی را که به زندگی دنیوی دل خوش کرده‌اند را مورد مذمت قرار داده است.

عقیقحجت‌الاسلام «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم که بیش از 32 سال است به تدریس معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد، سال گذشته در نظر‌سنجی مردمی به عنوان محبوب‌ترین چهره قرآنی انتخاب شد به همین جهت برگزیدن نام «معلم دوست ‌داشتنی» برای او دور از واقعیت نیست.

در طرحی با عنوان درس‌های قرآن «معلم دوست داشتنی» از سال گذشته به بازخوانی بخشی از مطالب ارزشمند ایراد شده توسط استاد قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآنی می‌پردازد تا با تکرار معارف قرآنی و یادآوری آن برای مخاطبان، گامی در جهت ارتقای سبک زندگی قرآنی و رسیدن به مطالبه مقام معظم رهبری برداشته باشد.

در ادامه، بخشی از این مطالب با موضوع «سخنان امام حسین(ع)» که در هشتم مهرماه سال 1360 در برنامه درس‌هایی از قرآن ایراد شده است تقدیم مخاطبان می‌شود.

 کسانی که برای رضای خدا به استقبال خطر رفتند

نکته 1) وقتی به حضرت ابراهیم(ع) گفتند که می‌خواهیم تو را بسوزانیم آماده شد و برای رضای خدا به استقبال خطر رفت. فرعون نیز برای تخریب حضرت موسی(ع) ساحرانی را آورد اما ساحران به موسی(ع) ایمان آوردند و گفتند: «فَاقْضِ ما أَنْتَ قاضٍ إِنَّما تَقْضی‏ هذِهِ الْحَیاةَ الدُّنْیا»(طه/72) (ای فرعون) هر زوری می‌توانی بزن. قرآن منطقی را که از تهدید نترسد، ستایش می‌کند.

نکته 2) قرآن از یوسف تعریف می‌کند، می‌گوید: وقتی خواستند کام عشق و لذت و شهوت از یوسف بگیرند. گفت: «رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَیَّ مِمَّا یَدْعُونَنی‏ إِلَیْهِ»(یوسف/33) خدایا زندان برای من بهتر از این است که در دربار باشم و دامانم آلوده شود.

نکته 3) وقتی ابراهیم(ع)، به اسماعیل(ع) می‌گوید: به امر خدا می‌خواهم قربانیت کنم. می‌گوید: «یا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَرُ»(صافات/102) پدرجان، اگر خدا می‌گوید بکش، بکش. من از شهادت استقبال می‌کنم.

نکته 4) «یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ»(احزاب/39) قرآن از مبلغانی که صدای اسلام را و رسالت الهی را به اطراف دنیا می‌رسانند «وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً»(احزاب/39) و از احدی باک ندارند، تعریف می‌کند.

کسانی که خدا از آنها انتقاد می‌کند

نکته 5) قرآن می‌فرماید: «وَ یَسْتَأْذِنُ فَریقٌ مِنْهُمُ النَّبِی وَ یَقُولُونَ إِنَّ بُیُوتَنا عَوْرَة وَ ما هِیَ بِعَوْرَةٍ إِنْ یُریدُونَ إِلاَّ فِراراً»(احزاب/13) یک عده نزد رسول الله می‌آمدند و می‌گفتند: یا رسول الله اجازه بده ما با شما به جنگ نیاییم. می‌گفتند: خانه‌های ما بی حفاظ است. قرآن می‌فرماید خانه‌هایشان درو پیکر دارد، اما این‌ها هدفی جز فرار ندارند.

نکته 6) فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلافَ رَسُولِ اللَّهِ»(توبه/81) قرآن از کسانی که خوشحال‌ هستنند که در مقابل دعوت به جبهه نرفته‌اند، انتقاد می‌کند.

نکته 7) قرآن می‌گوید: «ما لَکُمْ إِذا قیلَ لَکُمُ انْفِرُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ أَ رَضیتُمْ بِالْحَیاةِ الدُّنْیا مِنَ الْآخِرَةِ»(توبه/38) چرا وقتی به شما می‌گوییم، برخیزید و بروید، نمی‌روید؛ به همین زندگی دنیا دلتان خوش است؟ قرآن می‌گوید: کسانی که در جبهه شرکت نمی‌کنند، اگر مردند، برایشان نماز نخوانید.

متن کامل این برنامه را از اینجا ببینید.


منبع:فارس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین