عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۰۵۰۹
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱
رئیس شورای عالی استان‌ها برنامه‌های سالروز بزرگداشت شهادت دکتر مصطفی چمران را اعلام کرد و گفت:‌ برنامه‌های بزرگداشت شهید چمران کاملا مردمی است.
عقیقمهدی چمران رئیس بنیاد شهید چمران و رئیس شورای عالی استان‌ها در نشست خبری خود با اشاره به اینکه طبق سنوات گذشته در 31 خرداد سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران برنامه‌های متنوعی برگزار خواهد شد، اظهار داشت:‌ این برنامه‌ها در شهرستان‌ها و استان‌های مختلف برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: در شرایطی در کشور و منطقه هستیم که بیش از هر زمان دیگری به آمادگی در همه زمینه‌ها نیاز داریم و هم اکنون شاهد حوادثی در کشورهای همسایه ازجمله عراق و سوریه هستیم و قاعدتاً ملت ما باید یک آمادگی دفاعی همیشگی را داشته باشد.

چمران گفت: بزرگداشت شهدا و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا تنها این نیست که نام آنها را بزرگ بدانیم چرا که اصل کار شهادت‌طلبی برای ایثار و فداکاری برای مکتب و اسلام است.

وی با اشاره به اینکه نمونه کامل ایثار، فداکاری و شهادت را در انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و شهدای هسته‌ای دیده‌ایم، گفت: شهید دکتر مصطفی چمران یکی از شهدای بزرگواری است که نام و یاد و خاطره او در ذهن ما همیشه خواهد بود.

رئیس شورای عالی استان‌ها افزود: شهید چمران یک دانشمند بزرگ و کم نظیر فیزیک هسته‌ای بود که در بهترین دانشگاه‌ها مدرک خود را دریافت کرده بود و در بزرگترین مراکز پزشکی در آمریکا کارهای تحقیقاتی خود را انجام داده بود.

رئیس بنیاد شهید چمران ادامه داد: زندگی شهید مصطفی چمران فقط محصور تحصیل نبود و او در کنار همه این موارد یک فعال بزرگ سیاسی چه در دوران دبیرستان چه در ایران و آمریکا بود.

وی گفت: شهید مصطفی چمران سازمان‌ها و تشکیلات مذهبی و سیاسی را در آمریکا دنبال می‌کرد و بعد از مدت‌ها زندگی در آمریکا به این نتیجه رسید که باید به جای دیگری برود و در نهایت برای آموزش و یادگیری به لبنان سفر کرد تا جنگ‌های چریکی را بیاموزد و یاد بدهد.

برادر شهید مصطفی چمران گفت:‌ برادر شهیدم در آن زمان (لبنان) و در زمان آموزش جنگ‌های چریکی و ضدچریکی با رهبران فلسطینی آشنا شد و در نهایت آموزش‌هایی را در خصوص جنگ‌های چریکی به آنها داد.

چمران افزود: شهید مصطفی چمران در نهایت از لبنان به نجف اشرف به دیدار امام خمینی (ره) رفت و بعد از مشورت با ایشان مجددا به لبنان رفت و در کنار مرز اسرائیل و در منطقه‌ای به نام سور و در مدرسه صنعتی جبل‌العامل زندگی کرد و محل استقرار خود را آنجا گذاشت.

وی با اشاره به دو خاصیت محل جبل العامل گفت: در این منطقه دارای یتیمان شیعی لبنانی بودند ضمن اینکه این منطقه نزدیک مرز اسرائیل بود و مرتبا مورد اصابت گلوله اسرائیلی‌ها قرار می‌گرفت.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به ویژگی‌های متعدد شهید مصطفی چمران گفت: او از آمریکا که حدود 14 سال بود مهاجرت کرد و در لبنان زندگی خود را ادامه داد به طوری که شهید مصطفی چمران در لبنان در بین محروم‌ترین اقشار و ناامن‌ترین منطقه اسکان پذیرفت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بهترین، رزمنده‌ترین و شجاع‌ترین افراد در بین دانش‌آموزان مدرسه صنعتی و در دوران شهید مصطفی چمران آموزش دیدند، گفت: همین افراد پایه‌گذار مقاومت در لبنان شدند.

رئیس شورای عالی استان‌ها در ادامه به برخی از سرفصل‌های بنیاد شهید چمران در خصوص سالروز بزرگداشت شهید مصطفی چمران اشاره کرد و گفت: برگزاری برنامه‌های متعدد در پایگاه‌های بسیج، مساجد و ادارات یکی از برنامه‌های پیش‌بینی شده است.

وی تصریح کرد: در اولین روز تیر ماه و از ساعت 18 الی 20 در تالار اندیشه (حوزه هنری) برنامه‌ای در خصوص بزرگداشت شهید مصطفی چمران برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: برگزاری برنامه در پارک فناوری و نوآوری دانشگاه تهران و اهدای جوایز به اساتید و متخصصین یکی دیگر از برنامه‌های پیش‌بینی شده در سالروز بزرگداشت شهید مصطفی چمران است.

چمران افزود: در 30 خرداد سخنرانی در خطبه‌های نماز جمعه انجام خواهد گرفت که بعد از ظهر همان روز در شهر ساوه و در مسجد انقلاب برنامه دیگری اجرا خواهد شد.

رئیس شورای عالی استان‌ها ادامه داد: برگزاری مراسم در 29 خرداد و در محل شهادت دکتر مصطفی چمران و در دهلاویه و بعد از نماز مغرب و عشا خواهد بود.

چمران افزود: ‌در 26 خرداد در شهر نیشابور و همچنین در همان روز در مشهد مقدس برنامه‌های دیگری برگزار خواهد شد ضمن اینکه برنامه‌ای نیز در 26 خرداد در پارچین تهران برگزار می‌شود.

وی بیان داشت: برگزاری مراسم سالروز بزرگداشت شهید مصطفی چمران در 2 تیر و توسط بسیج اساتید در کرمان برگزار خواهد شد ضمن اینکه مراسمی در مسجد ابوالفضل (مقابل دانشگاه صنعتی شریف) و در تاریخ 27 خرداد برگزار خواهد شد.

چمران افزود: برنامه‌های دیگری نیز در 26 خرداد ماه توسط نخبگان در تهران برگزار خواهد شد ضمن اینکه برنامه دیگری در 4 تیر در اصفهان و 7 تیر در ارومیه برگزار می‌شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها در ادامه با اشاره به اکران فیلم سینمایی «چ» گفت: این فیلم، یک فیلم خوب،‌ ارزنده، قابل تقدیر و تحسین بود و یکی از بهترین فیلم‌های ما در دفاع مقدس بوده که البته بنده نقدهایی را به همین فیلم داشتم که به اطلاع حاتمی‌کیا رساندم که البته بخشی از آنها را در فیلم اعمال کرد.

وی در پایان گفت: با توجه به شخصیت و نوع فعالیت شهید مصطفی چمران اکثر ارگان‌ها و سازمان‌ها از جمله وزارت دفاع،‌مجلس شورای اسلامی، بسیج و سپاه، شورای امنیت ملی، دانشگاه‌ها بیان می‌کند که شهید مصطفی چمران متعلق به ما بوده و همین امر باعث شده است که یک سازمان متولی اجرای برنامه‌های بزرگداشت شهید مصطفی چمران نباشد و به همین دلیل باید اعلام کنم که برنامه‌های بزرگداشت سالروز شهادت مصطفی چمران کاملا مردمی است.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین