عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۰۳۱۷
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۴
آیت‌الله حائری در همایش دکترین مهدویت:
استاد اخلاق با اشاره نخستین ارمغان امام زمان(عج) برای بشر گفت: انبیا آمدند دین را از جهنم نجات دهند، سبک زندگی مهدوی بهشت دنیایی را به ارمغان می آورد، در واقع دعوت انبیا این است که از بهشت دنیا، بهشت آخرت حاصل شود.
عقیق: مراسم افتتاحیه دهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت صبح پنج شنبه با حضور آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی، آیت‌الله روح‌الله قرهی، آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری، مرضیه دباغ، حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، سردار احمدرضا رادان، عباس علی‌آبادی مدیرعامل مپنا و ... برگزار شد.
آیت‌الله حائری در این مراسم با اشاره به سبک زندگی مهدوی بیان داشت: عالم امروز به چه نتیجه‌‌ای رسیده است، مهمترین مسأله در سبک زندگی امنیت است، اول امنیت را ایجاد می‌کند و توسعه می‌دهد، سبک رایج در عالم نقدا توسعه است و امنیت رویاست، موضوع بححث این است که هیچ کس نمی تواند بگوید بالاتر از امنیت توصیه ای برای بشریت دارم!

وی افزود: هر جا امنیت نیست، هیچ چیز نیست، امینت حیات اجتماعی است، اگر عدالت هست برای این است که امنیت است، اگر آزادی است به خاطر وجود امنیت است. تعبیری که قرآن کریم دارد: «یَهْدِی بِهِ اللّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلاَمِ»، انبیای الهی برای امنیت آمدند؛ تعبیر را ببینید از موسی(ع) سؤال می کند آیا نمی ترسی؟! این حرف ها را می‌زنی و خطری برایت پیش آید، موسی(ع) می گوید: «وَ کَیْفَ أَخَافُ مَا أَشْرَکْتُمْ وَلاَ تَخَافُونَ أَنَّکُمْ أَشْرَکْتُم بِاللّهِ مَا لَمْ یُنَزِّلْ بِهِ عَلَیْکُمْ سُلْطَانًا فَأَیُّ الْفَرِیقَیْنِ أَحَقُّ بِالأَمْنِ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ»، چگونه من از آنچه شما شریک خدا کرده ‏اید، بترسم، در حالى که شما از اینکه چیزى را که خدا درباره او دلیلى بر شما نازل نکرده، شریک خدا کرده‏‌اید، نمى‏‌هراسید؟ پس کدام یک از دو گروه (موحّدان یا مشرکان) سزاوارتر به ایمنى است، اگر مى‌‌دانید؟

این استاد اخلاق با بیان اینکه امام زمان(عج) در قیامشان مردم را دعوت به امنیت می‌کند، اظهار داشت: نگاه کنید بشر با دانش که بزرگترین یار انسان، کار انسان، برنامه انسان، نور و حیات انسان است، آیا دانش توانست برای بشر امنیت درست کند، با این وجود تمام اختراعاتی که خلق کرد برای امنیت بود، چون نگاهش این است که وقتی قدرت نداشته باشد، در امنیت نیست، تمام این تحقیقات علمی و دانشگاهی برای برای رسیدن به امنیت بوده است.

وی ادامه داد: امروز سلاح‌های هسته‌ای را که کشورها برای خود تهیه می‌کنند، وقتی از آن‌ها بپرسید: چرا این کا را می‌کنید، می‌گویند: برای اینکه دیگران را از تجاوز به خود باز دارم، این سبک علم در عالم است! علم را برای تأمین امنیت استفاده می‌کنند، اما هر چه بامش بیشتر شد، امنیتش کمتر شد! این مشکل بشریت است.

آیت‌الله حائری با اشاره به استناد های تاریخی این موضوع گفت: هنگامی که انبیای الهی دعوت خود را آشکار کردند، پاسخ دشمنان انبیا بر اساس همان علم بود، آن‌ها به واسطه علم مغرور شدند، وضعیت بشر امروز مانند پسر نوح است، آن ندایی که نوح به فرزندش کرد: فرزند بیا با ما سوار کشتی شو، او گفت: من به کوه پناه می‌برم تا مرا از آب حفظ کند! این ندای نوح در طول تاریخ برای تمام اهل عالم است و جواب پسر نوح هم جواب تمام عالم است.

وی با تأکید بر اینکه پاسخ انبیا به بشر همان پاسخ نوح به فرزندش بود، افزود: مشکل انسانیت این است به وسیله علم نمی تواند عبور کند، طوفانی که در زمان نوح بود، آب بود که از بالا و پاین نازل می شد، طوفان ما طغیان انسانیت است، طوفان اختلاف بشر با هم است و این طوفان به وسیله دانش برطرف نمی شود، دانش می تواند بازدارنده دیگران را برطرف کند، هر کسی با دانش می تواند دیگران را از تجاوز بازدارد، سبک زندگی مهدوی مبتنی بر امنیت است که تحت شعاع دو رکن است.

این استاد اخلاق که علم را با شروطی یکی از رکن های امنیت مهدوی دانست و بیان داشت: رکن اول امنیت در سبک مهدوی بازدارندگی فردی است و بعد بازدارندگی دیگران است، اگر فرد در ابتدا به عنوان بازدارنده عمل کند، آن گاه جامعه از تنش ها دور خواهد شد، دیگران از دست او در امان هستند  و در این شرایط حالت جنگ به حالت صلح تبدیل می شود، الان عالم جهنم است، این وضع عالم است، انبیا آمدند دین را از جهنم نجات دهند، سبک زندگی مهدوی بهشت دنیایی را به ارمغان می آورد، دعوت انبیا این است که از بهشت دنیا بهشت آخرت حاصل شود.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین