عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۰۲۰۴
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۲
اينجا حرم مطهر رضوي و اين ايام، مصادف است با دهه مهدويت. جمع زيادي از زائران و مشتاقان حضرت علي بن موسي الرضا (ع) با آروزي پيوستن به صف ياران حضرت مهدي (عج) در حرم حضور دارند.

عقیق:رواق امام خميني (ره) باشكوه و عظمت در مجاورت مسجد گوهرشاد پذيراي خيل زائران است. زائر مي‌داند كه بيشترين سخنراني‌ها و مراسمات مذهبي اينجا برگزار مي‌شود. در گوشه‌اي از رواق، نگارستاني از هنر زيباي مقرنس، آيينه و گچ مي‌بني كه نظر هر بيننده‌اي را جلب مي‌كند.
شور و حال زائران، وصف‌ناپذير است و آواي خوش امين‌الله با نجواي عارفانه زائران همراه شده است. دقايقي مي‌گذرد و سخنراني حجت‌الأسلام والمسلمين محمد باقر حيدري كاشاني، مدير مؤسسه طليعه ظهور، آغاز مي‌شود. اين كارشناس مباحث فرهنگ مهدوي، از تربيت مهدوي و انتظار مي‌گويد و پيرامون ويژگي‌هاي انصار و ياران حضرت مهدي (ع) و جايگاه رفيع سلمان فارسي در امت اسلامي سخن مي‌راند.

خوب كه نگاه مي‌كني، مي‌بيني برنامه‌هاي حرم مطهر طوري پشت سر هم چيده شده كه تو را به سمت يك رويداد مهم رهنمون شود. رويدادي كه جمعه اين هفته نه من و شما كه دنيا بدان چشم دارد و هر كس از مستضعف و مظلوم و رنج‌كشيده، انتظارش را مي‌كشد؛ نيمه شعبان و تولد يگانه منجي عالم بشريت، حضرت مهدي (عج). دل مي‌سپاري به سخنران و در فضاي معنوي رواق امام خميني (ره) عهد مي‌كني سهم كوچكي در اين رويداد بزرگ داشته باشي: اطلاع‌رساني برنامه‌هاي حرم.
ويژگي‌هاي ياران يگانه منجي عالم بشريت
حجت‌الأسلام حيدري كاشاني در آغاز سخن خود با اتكا به آيات قرآن از جمله آيه
۴۵ سوره مائده از ويژگي‌هاي مهم انصار و ياران حضرت مهدي (عج) سخن مي‌گويد و مي‌افزايد: در قرآن كريم، اين كتاب انسان ساز و حركت آفرين پيرامون ياران نمونهٔ حضرت مهدي (عج) يك آيهٔ بسيار اميد بخش و سازنده وجود دارد. در سورهٔ مائده آيهٔ ۵۴ خداوند به طور مستقيم، مؤمنان را مورد خطاب قرار داده است.
وي با اشاره به ويژگي‌هاي ياران حضرت صاحب العصر (عج) ادامه مي‌دهد: عشق و دوستي به خدا، خضوع و خشوع در برابر مؤمنان، سرسخت و نيرومند در برابر مشركان و دشمنان، مجاهد در راه خدا، نهراسيدن از سرزنش ديگران در مسير انجام وظيفه هستند.
وي كه فوق ليسانس روانشناسي و دكتراي مهدويت‌پژوهي دارد، تصريح مي‌كند: در روايات آمده ياوران حضرت قائم (عج) با تمام قدرت، در مقابل مرتّدين و كارشكنان مي‌ايستند و براي برقراري حكومت عدل و عدالت در كلّ جهان تلاش مي‌كنند.
بيان
۴۶۰ آيه و ۶ هزار حديث در بحث مهدويت
اين محقق و عضو سابق هيئت علمي مؤسسه آينده روشن كه تأليفات متعددي نيز در حوزه مهدويت دارد، در بخشي از سخنان خود با بيان اين‌كه
۴۶۰ آيه از قرآن كريم و ۶ هزار حديث به بحث مهدويت پرداخته است، تصريح مي‌دارد: در روايات و آيات بسياري از گروهي ۳۱۳ نفره سخن به ميان آمده كه اين افراد از نژاد «عجم» هستند و برخي از آنها بدون وعدهٔ قبلي در مكّه به حضور امام قائم (عج)، يگانه منجي عالم بشريت شرفياب مي‌شوند.
حجت الاسلام حيدري كاشاني تأكيد مي‌كند كه بر طبق اين احاديث و آيات قرآن كريم مديريت جهادي، برترين ويژگي انصار حضرت مهدي (عج) است و ديگر اينكه بندگي ياران حضرت مهدي (عج) عاشقانه و عارفانه است. يعني هركاري را انجام مي‌دهند به خاطر عشق به خدا و رضاي او انجام مي‌دهند كه چه خوب است همه مسلمين اين ويژگي را در خود تقويت كنند.
سلمان فارسي يكي از اصحاب حضرت مهدي (عج)
وي با اشاره به اينكه سلمان فارسي يكي از اصحاب حضرت مهدي (عج) است، عنوان مي‌دارد: او معجزه مكتب تربيتي رسول اكرم (ص) است. با راهنمايي پيامبر خدا (ص) و اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب (ع) رشد يافت و به درجه عالي «ايمان» رسيد. آشنايي با فضايل، مناقب و سيره سلمان فارسي و آگاهي از زندگاني و امتيازات ديني اين صحابي با وفاي پيامبر خدا، راهنماي زندگاني ديني براي شيفتگان حركت در صراط مستقيم الهي و شناخت ويژگي‌هاي انسان كامل تربيت يافته در مكتب پيامبر اعظم (ص) است.
مدير مؤسسه طليعه ظهور اذعان مي‌كند: در وجود سلمان ارزش‌هاي متعالي و فضيلت‌هاي گوناگوني هست كه برخي از آن‌ها نمود و جلوه بيشتري دارد. يكي از فضايل سلمان و ويژگي‌هاي او، تلاش براي كسب علم و آگاهي است، تا جايي كه برخي از روايات، او را نظير لقمان حكيم دانسته‌اند. مسلمانان مي‌توانند با بررسي ويژگي‌هاي اخلاقي سلمان فارسي به آئينه تمام نماي اصحاب حضرت صاحب العصر (عج) دست يابند، چراكه كه او بهترين الگو و اسوه براي ملحق شدن به جمع ياران حضرت مهدي (عج) است
فضاي حرم مطهر بعد از سخنراني يكسره شور و سرور است. ميلاد حضرت علي اكبر (ع) و عطر دل‌انگيز ميلاد حضرت صاحب الزمان (عج)، شميم جان را نوازش مي‌دهد. حال وصف‌ناپذيري است. در اين ايام اگر به حرم مطهر مشرف شديد، از سخنراني‌ها و مديحه‌سرايي‌هايي كه در ساعات مختلف شب و روز تدارك شده، استفاده نماييد. باشد كه با معرفت بيشتر و آگاهي فزونتر و شور و شوق بيشتري به استقبال نيمه شعبان و انشاءالله از رهروان راستين مولاي‌مان حضرت مهدي (عج) باشيم.


منبع:حج

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین