عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۰۱۹۸
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۳
حضرات آیات صافی گلپایگانی، نوری همدانی و علوی گرگانی در دیدار با اعضای ستاد برگزاری کنگره بین‌المللی سبط النبی(ع)، بر ضرورت توجه اصحاب فرهنگ و اندیشه به سیره و سنت امام حسن مجتبی(ع) تأکید کردند.

عقیق: در این دیدارها که طی روزهای اخیر انجام شد مراجع عظام تقلید ضمن استقبال از برگزاری چنین کنگره‌ای بر توجه بیشتر عموم مردم به ویژه اندیشمندان، محققان و اصحاب فرهنگ به شناخت و معرفی شخصیت تابناک امام مجتبی(ع) تأکید کردند.

امام حسن مجتبی(ع) شخصیتی بی‌نظیر در پیشرفت اسلام و هدایت مردم

آیت‌الله صافی گلپایگانی در بخشی از سخنان خود با اشاره به ابعاد عظیم شخصیت امام حسن مجتبی (ع)گفت: عنوانی که برای این برنامه بزرگ انتخاب کرده اید باعث افتخار است. شخصیت امام حسن مجتبی(ع) شخصیتی بی‌نظیر در پیشرفت اسلام و هدایت مردم بود که مقبولیت آن حضرت بین مردم، سبب حفظ امر ولایت و دین شد. باید ابعاد مهم شخصیتی و مکارم اخلاقی آن امام بزرگوار بررسی و ویژگی‌های آن حضرت برای مردم بازگو شود.

وی با اشاره به مقبولیت شخصیت امام حسن مجتبی (ع) در بین دانشمندان و مورخان اهل سنت اظهار داشت: آن حضرت در بین اهل سنت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و کتاب‌های زیادی به قلم دانشمندان اهل سنت درباره شخصیت آن امام همان نوشته شده است. و همچنین شاعرانی از اهل سنت درباره مقام علمی و اخلاقی آن حضرت اشعار زیادی را سروده اند؛ از جمله در کتاب روضة الصفا، اشعاری را از یکی از شاعران اهل سنت با مضامین بسیار بالا نقل کرده است.

معظم له سپس برخی از ابیات شعر مذکور را برای حاضران قرائت کرد:

اگر عمری بیارایم سخن را / نشاید نظم من نعت حسن را

سخن گیرم که جز در عدن نیست / سزای وصف اخلاق حسن نیست

کمالش گر چه نزد ماست ظاهر / زبان ما ز وصف اوست قاصر

دو گیتی را وجودش زیب و زین است / نظیر او اگر گویی حسین است

آیت‌الله گلپایگانی افزود: همانگونه که این شاعر گفته است، نقش امام حسن مجتبی (ع)در پیشرفت مقاصد اسلام همطراز نقش حضرت سیدالشهدا (ع)است و این را نباید فراموش کرد. حقیر هم در اشعاری که سروده‌ام به این نکته اشاره کرده‌ام: «گرچه به تعظیم مقام حسین هر چه بگویند بجا و رواست؛ دین ز فداکاری او زنده است پیشرو و سید اهل عبا است؛ حلم حسن نیز در احیاء دین نقش عظیمش نه کم از کربلا است»؛ باید مقام علم و حلم آن حضرت را شناخته و به جهانیان بشناسانیم.

وی در پایان این دیدار ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این همایش بزرگ از خداوند متعال برای آنها توفیقات بیشتر و توجهات خاصه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را مسألت نمود.

برگزاری این کنگره کاری بسیار مقدس و تأثیرگذار

آیت‌الله نوری همدانی برگزاری این کنگره را کار بسیار مقدس و تأثیرگذار دانست و در این خصوص فرمود: دنیای امروز تشنه معنویت است جریان‌ها و رخدادها به گونه‌ای است که همه انسان‌ها را خسته کرده است چون جهان معاصر همه بر محور مادیات است و آنچه که بشر به آن محتاج است معنویت است و معنویت در فرهنگ اهل بیت(ع) وجود دارد.

مرجع تقلید شیعیان خاطر نشان کرد: اگر امروز بتوانیم فرهنگ اهل بیت(ع) را به دنیا نشان دهیم قدم بسیار مهمی در ایجاد شناخت، امنیت و معنویت برداشته ایم برای نمونه اگر بتوانیم صحیفه سجادیه را با ابزار و وسائلی که در دنیاست درست به دنیا ارائه کنیم کار بسیار مهمی را انجام داده‌ایم.

وی خطاب به مسئولان مجمع جهانی اهل بیت(ع) اظهار داشت: کار شما بسیار مقدس و مهم است شما می‌خواهید فرهنگ اهل بیت(ع) را به دنیا نشان دهید دنیا تشنه فرهنگ اهل بیت(ع) است باید بتوانید واقعیت‌ها را به دنیا نشان دهید اجسام را با ابزار دوربین می شود به مخاطب نشان داد ولی شگفتی ها، ظرایف و خصوصیات معارف اهل بیت(ع) قابل تجسیم نیست.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اهمیت برگزاری کنگره بین المللی سبط النبی(ص) و پرداختن به شخصیت و زمانه امام حسن(ع) افزود: امام حسن(ع) مظلوم‌ترین ائمه(ع) است چون در زمانی زعامت را بر عهده گرفتند که مردم از جنگ خسته شده بودند و تحمل مشکلات در راه حق را نداشتند حضرت علی(ع) مردم کوفه را دائم به جهاد دعوت می‌کرد ولی آنها پاسخ مثبت نمی دادند.

وی اظهار داشت: معاویه از خستگی مردم استفاده کرد و آنها را از اطراف امام حسن(ع) پراکنده ساخت و جنایات زیادی برای محو اسلام انجام داد. و وضعیت برای امام حسن(ع) و مؤمنان واقعی خیلی سخت شد.

آیت‌الله نوری همدانی در پایان با اشاره به اینکه به خاطر محدودیت‌ها، از امام حسن(ع) نسبت به سایر ائمه(ع) کمترین حدیث نقل شده است، در ادامه گفتند: ما نباید فقط در مورد مظلوم سخن بگوییم بلکه باید سراغ ظالم هم برویم و علل و اسباب را بررسی کنیم.

معرفی دین اسلام  با ابزارهای صحیح و با اخلاق اسلامی

آیت‌الله علوی گرگانی تصریح کرد: باید بکوشیم تا طرح‌هایی را اجرایی کنیم که تأثیرگذار باشد و از این رو باید همه در این راستا تلاش داشته باشیم.

وی افزود: امروز دنیا نیازمند معرفی مسیر درست و راه حقیقی است و با وجود همه مزاحمت‌هایی که ایجاد می‌شود باید ما نیز به معرفی مسائل دینی بپردازیم.

این مرجع تقلید عنوان داشت: امروز دشمنان در راستای تخریب و تضعیف مسلمانان گام بر می‌دارند و از این رو باید همواره تلاش داشته باشیم و اجازه ندهیم که این تخریب‌ها دامن زده شود.

آیت‌الله علوی‌گرگانی اظهار داشت: باید در برابر هجمه‌های دشمن و شبهاتی که ایجاد می‌کنند ایستادگی کنیم و اجازه ندهیم این شبهات روز به روز ترویج شود. باید در برابر دشمنان آماده باشیم و با ابزارهای صحیح و با اخلاق اسلامی به معرفی دین اسلام پرداخته و در برابر توطئه‌های دشمن ایستادگی کنیم.

معظم له با اشاره به فعالیت‌های مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: وظیفه شما بسیار سنگین است و باید فرهنگ‌سازی را انجام دهید و در این عرصه نباید به هیچ عنوان کوتاه بیایید.

وی گفت: باید مجمع جهانی اهل بیت(ع) تقویت شود تا بتواند در برابر توطئه‌های دشمن ایستادگی کرده و پاسخی به آنها بدهد.

این مرجع تقلید در پایان با تأکید بر نوشتن کتاب‌های دینی ابراز داشت: باید کتب دینی و محصولات فرهنگی را نیز منتشر کنیم و با توجه به تشنه بودن دنیا در خصوص معارف ناب، کتاب‌های مناسب را به آنها معرفی کنیم.

براساس این گزارش، کنگره بین‌المللی سبط النبی علیه‌السلام با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی، اول و دوم تیرماه در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.


منبع:فارس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین