چهارمین شماره از کتابمجله همشهری آیه منتشر شد:
عقیق: رئيس
پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي كه در آيين تكريم و معارفه مديرعامل كانون انديشه
جوان سخن ميگفت با اشاره به روز ولادت حضرت علي اكبر (ع) در خصوص مقام شامخ ايشان
گفت: مقام حضرت علي اكبر (ع) مانند حضرت ابوالفضل (ع) فوق العاده است، چندين و چند
معصوم ايشان را ستودند. امام حسين (ع)، حضرت امام سجاد (ع) و امام صادق (ع) تعابير
گوناگوني در وصف حضرت عباس (ع) داشته اند و ويژگيها و خصوصيات شخصيتي ايشان را بر
شمرده اند ولي چرا نام حضرت علي اكبر (ع) در اين زيارت ذكر شده اما نام حضرت
ابالفضل (ع) نيامده است؟ اين از مرتبت حضرت ابالفضل (ع) نميكاهد ولي نشان دهنده
رتبه حضرت علي اكبر (ع) است.
عضو شورايعالي انقلاب فرهنگي افزود: اين نام، عاطفه برانگيز و اندوه برانگيز است و
با دل سر و كار دارد. اين روز مبارك را گرامي و نام نوراني حضرت علي بن الحسين (ع)
را گرامي ميداريم.
وي در تبيين دليل برده شدن نام حضرت علي اكبر در زيارت عاشورا افزود: تصور من اين
است كه چون زيارت عاشورا در واقع زيارتنامه شهداست و حضرت علي اكبر (ع) نيز از
شهداي كربلا هستند و حضرت امام سجاد (ع) با وجود مقام عصمت جزء شهداي كربلا نيستند
پس منظور از اين نام، حضرت علي اكبر (ع) است. همچنين اگر تنها نام معصوم بايد ذكر
ميشد، نام حضرت امام محمدباقر (ع) هم ميبايست ذكر ميشد.
حجتالاسلام رشاد افزود: اما هر چه هست اين شد كه در اين دعا، بعد از ذكر نام حضرت
سيدالشهدا (ع) نام حضرت علي اكبر (ع) به صراحت ذكر شد و از ديگر افراد بني هاشم به
صورت كلي با نام «اولاد» و از ديگر افراد با عنوان «اصحاب» ياد و تكريم شده است.
رشاد در ادامه سخنانش اظهارداشت: حضرت علي اكبر (ع) از موقعيت خاصي در بين شهداي
كربلا برخوردارند كه باعث شده به اين صورت نام ايشان تصريح و ذكر شود، گرچه حضرت
ابالفضل العباس (ع) در بين شهدا جايگاه هايي دارند مانند اينكه امام سجاد (ع)
فرمودند: «آن بزرگوار در قيامت از چنان مرتبتي برخوردار هستند كه همه شهدا به
ايشان غطبه ميخورند.» كه ان شاء الله ما در زمره رشك داران و غطبه خواران شأن
حضرت ابوالفضل (ع) باشيم. همچنين امام سجاد (ع) تعبير ديگري دارند مبني بر اينكه
خداوند به حضرت عباس (ع) به جاي دو دست قطع شده چون جعفر طيار، دو بال ميدهد كه
چون فرشتگان بلند مرتبه الهي در فضاي بهشت پر ميزنند و تردد ميكنند.
وي با اشاره به مقاتل حضرت علي اكبر (ع) يادآور شد: ايشان را شبيهترين افراد به
حضرت ختمي مرتبت هم در ظاهر، خلق و هم منطق معرفي كرده اند كه حتي شايد صداي ايشان
شباهت خاصي به حضرت رسول (ص) داشته است. اين نشان ميدهد حضرت علي اكبر (ع) مقام خاصي
دارند. گرچه ما راجع به اين بزرگان كم كار كرده ايم و بيشتر به آنها عاطفي نگاه ميكنيم.
رشاد افزود: ما علقه و نگاه عاطفي به اين بزرگواران داريم اما در عين حال بايد
راجع به اين افراد كار كرد. پيشنهادي شد تا به مثابه كار فرهنگي و حركت سالانه و
تأثيرگذار فرهنگي، روز ميلاد حضرت علي اكبر (ع) روز جوان ناميده شود كه اين از
خدمات شوراي عالي انقلاب فرهنگي به حساب ميآيد.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي يادآور شد: به پيشنهاد خانم دكتر خزعلي، روز ميلاد
حضرت علي اكبر (ع) روز جوان ناميده شد كه لازم است در اين روز كارهاي درخوري انجام
شود. در چنين روزي حركت و فعاليت مؤثر و تأثيرگذاري بايد داشته باشيم كه فعلا در
قالب برگزاري همايشهاي ملي با مساعدت همه دستگاه هايي كه در مورد جوان فعاليت ميكننداين
امر صورت ميپذيرد. اين پيشنهاد چون ديرهنگام مطرح شد و تبديل آن به برنامه عملياتي
به سرعت امكان پذير نبود، امسال به صورت هم انديشي عصر امروز در پژوهشگاه فرهنگ و
انديشه برگزار ميشود و در سالهاي آينده به صورت همايش برگزار ميشود. اميدواريم
اين برنامه پيش درآمدي بر همايش سالانه در سالهاي آتي باشد.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه سخنانش بيان كرد: در خصوص جوان سخن بسيار
است، انقلاب ما هم انقلاب جوانان بود. بعضي از جوانان ديروز كه انقلابي بودند
امروز تغيير گفتمان دادند و در پديده چرخش چهرهها صف عوض كردند. اما نسل دوم و
سوم و چهارمي آمده كه از اصول و بنيانهاي انقلاب دفاع ميكند و در عرصه حضور دارد
و گاه در مقابل جوانان ديروز و پيران امروز كه انقلابي بودند ايستاده است. خدا
نكند كه ما پيران هم دچار اين فرايند شويم و از چرخه انقلاب خارج شويم بايد جوان
بود تا انقلابي بود.
وي با اشاره به اينكه حضرت امام (ره) در سنين هشتاد تا نودسالگي همچنان جوان بودند
گفت: امام در دهه ۸۰
زندگي همچنان جوان بودند و جوانتر از همه فكر ميكردند. مقام معظم رهبري هم چنين
هستند. انقلاب ما انقلاب جوانان است و جوانها بايد آنرا اداره كنند.
منبع:حج
211008