عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۰۰۲۶
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۳
حدود ۹ ماه است كه سفرهاي زيارتي به «سامرا» متوقف شده، مديركل عتبات سازمان حج و زيارت، به‌دنبال يورش نيروهاي گروه تروريستي «داعش» به اين شهر، اطمينان داد كه اين تصميم همچنان پابرجاست.

عقیق: افراد مسلح عضو گروه «داعش» (گروه دولت اسلامي عراق و شام) صبح روز پنج‌شنبه به شهر سامرا و مرقد امام هادي(ع) و امام حسن عسگري(ع) يورش بردند و در درگيري‌هاي رخ‌داده در اين شهر، تعدادي كشته و مجروح شدند؛ اما نيروهاي ارتش عراق توانستند كنترل اين شهر را به‌دست بگيرند. روز جمعه نيز سخنگوي دستگاه مبارزه با تروريسم در عراق اعلام كرد كه نيروهاي امنيتي توانستند شهر سامرا را به‌طور كلي از اعضاي «داعش» پاك‌سازي كنند و ۴۰ نفر از اعضاي اين گروه را به هلاك برسانند.
محسن نظافتي - مديركل عتبات عاليات سازمان حج و زيارت - در اين‌باره، گفت: شرايط فعلي شهر سامرا، هيچ ارتباطي با اعزام زائران و كاروان‌هاي حج و زيارت به عتبات عاليات عراق ندارد. اين شهر با بغداد حدود
۱۴۰ كيلومتر فاصله دارد و بنا بر توصيه‌هاي مقامات امنيتي اين كشور، كاروان‌هاي حج و زيارت حدود ۹ ماه است كه به سامرا فرستاده نمي‌شوند.
او اطمينان داد كه در درگيري‌هاي نيروهاي داعش، هيچ زائر ايراني، شهيد يا مجروح نشده است.
مديركل عتبات سازمان حج و زيارت همچنين اظهار كرد: شرايط فعلي تأثيري بر اعزام كاروان‌هاي حج و زيارت به عراق ندارد. جدا از اين، كربلا و نجف در هفت‌ماه گذشته جزو امن‌ترين شهرهاي عراق بوده‌اند و در تمام مناسبت‌هاي مذهبي، اتفاقي در اين شهرها رخ نداده كه اين نشان مي‌دهد، تمهيدات امنيتي عراق خوب بوده است.
با وجود اين‌كه مديركل عتبات سازمان حج و زيارت اعلام كرده، هيچ‌يك از كاروان‌هاي تحت پوشش اين سازمان، در
۹ ماه گذشته به سامرا اعزام نشده‌اند، اما براساس گزارش نمايندهٔ حج و زيارت در عراق، در زمان يورش گروه «داعش» تعدادي از زائران ايراني در حرمين عسگريين (ع) حضور داشتند كه به‌صورت آزاد و انفرادي به عراق سفر كرده بودند. البته سازمان حج و زيارت به توصيهٔ مقامات امنيتي عراق، سامرا را از برنامهٔ سفرهاي زيارتي حذف كرده است، اما گروه‌هاي آزاد كماكان به اين شهر سفر مي‌كنند.
نظافتي گفت: نمايندهٔ سازمان حج و زيارت، در زمان درگيري‌ها از حرمين عسگريين (ع) در سامرا گزارش داد كه مشكلي براي اين زائران پيش نيامده و آن‌ها در زمان درگيري در حرم بودند، درهاي حرم هم بسته بود و شرايط امني داشتند. آن‌ها پس از پايان يافتن درگيري و باز شدن راه‌ها، به مسير خود ادامه دادند.


منبع:حج

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین