عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۰۰۲۳
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر گفت: محبت به خدا و اهل بیت (ع)که در فطرت انسان است، عمود و ستون در قبولی دعا و پذیرفته شدن آن است.
عقیقحجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری، درسومین نشست از سلسله نشست های مناجات شعبانیه که با حضور جمعی از مردم و خانواده طلاب در مسجد خاتم الانبیاء پردیسان برگزار شد: با بیان این که رابطه بین انسان و خدا  تنها یک رابطه خالق و مخلوقی است بر حفظ این رابطه و گسترش آن در جامعه و به خصوص خانواده های  طلاب تاکید کرد.

 وی افزود واجباتی چون نماز و روزه مقدماتی دارند و تا آن مقدمات حاصل نشود نماز پذیرفته نمی شود و انسان را به کمال نمی رساند؛ دعا هم این گونه است. زیبایی دعا و مناجات  به این است انسان دردو بعُد معرفت الله و معرفت النفس تلاش کند تا درمرحله اول خود را بشناسد و بعد معرفت به خدا پیدا کند .

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری با اشاره به این که تا معرفت به نفس محقق نشود معرفت به الله تحقق نخواهد یافت به مقدمه سوم تحقق دعا یعنی محبت بین خدا و بنده اشاره کرد و گفت : محبت به خدا و اهل بیت (ع) که در فطرت انسان است، عمود و ستون در قبولی دعا و پذیرفته شدن آن به شمار می رود.

وی با بیان این که این موارد از مقدمات اصلی استجابت دعا می باشد، خاطر نشان ساخت: اگر انسان بتواند در کنار این موارد با دوری از گناه و اخلاص که جزء حقیقت خلقت هستند، خود را حفظ کند، در دعا غرق خواهد شد و  ومجذوب در مناجات می شود .

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری با بیان این که انسان با مناجات و خواستن زنده است دعای زبانی را کافی ندانست و اظهار داشت: از لوازم دیگر استجابت دعا خواهش و تمنای درونی و قلبی است .

 نماینده ولی فقیه در استان بوشهر  یاد آورشد : ذکر یا الله ، یا رحمان و یا رحیم که جزء زیبا ترین و عاشقانه ترین دعاها و اذکار به شمار می روند، باید ابتداء از قلب که خواستگاه اصلی خواهش ،تمنا و درخواست است بگذرد تا به مرحله زبانی برسد و این مراحل لازمه قبولی دعا است .

وی با بیان این که عاشقانه ترین و زیباترین سلوک ها در نیمه شب اتفاق افتاده است ، خاطر نشان کرد : هر عارف و سالکی به درجات عالی نفسانی و سیر الی الله رسیده است در نیمه شب سجاده تهجد خالصانه و عاری از گناه را به دور از چشم ها پهن کرده وبه لقا ء خداوند امیدوار شده است.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری گفت: خلوت سحر، عیش عاشقانی است که با تمام وجود خدا را در دل و سکوت شب ظلمانی احساس کردند و عظمت و یگانگی او را دیده اند و دل به جمال حضرت دوست گره عارفانه بستند و نورانیت وسعادت دنیا و آخرت را د رخود تجلی داده اند .

وی افزود: عارفان و عاشقان چون خود را در همه حالات فقر محض می دانند، خدا را فقط عبادت می کنند واستجابت دعا و تضرع و تهجد را از او می طلبند و هرچه را برای خود می پسندند برای دیگران هم می خواهند به این درجه از لیاقت که همان سیر روحانی است نه جسمانی در دنیا به آن رسیده اند.

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین