عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۹۹۸۹
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۲
مدیر گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه درباره معضل فاصله طبقاتی در جامعه گفت: در قرآن کریم سوره «حشر» به فاصله طبقاتی و راهکارهای از بین‌بردن آن از جمله اشتغال‌زایی و اخذ پول از ثروتمندان برای دادن به فقیران اشاره شده است.

عقیق: حجت‌الاسلام حسن آقانظری رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و مدیر گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه درباره مبانی و مفاهیم اقتصاد اسلامی و تفاوت آن با اقتصاد لیبرالیستی و سرمایه‌داری گفت: یکی از مهمترین اهداف اقتصاد اسلامی از بین بردن فقر در جامعه است به شرطی که همه مبانی و مفاهیم آن در جامعه پیاده شود.

وی با تأکید بر اینکه خط فقر در یک جامعه با وضعیت اقتصادی مردم آن جامعه سنجیده می‌شود، توضیح داد: مفهوم فقر کمّی است، نمی‌توان خط فقر یک جامعه را با جامعه دیگر مقایسه کرد.

حجت‌الاسلام آقانظری اظهار داشت: به طور مثال در صدر اسلام فقیر کسی بوده که از حداقل امکانات خوراک و پوشاک و مسکن بی‌بهره بوده است اما اکنون مسائلی چون هزینه‌های دارو و درمان، تحصیل و ... نیز بدین امر افزوده شده است بنابراین خط فقر در همه جا با هم متفاوت است؛ از شهر و روستا گرفته تا یک کشور نسبت به کشور دیگر.

نویسنده «مبانی بخش عمومی در  اقتصاد اسلامی» مهمترین نکته در از بین بردن فقر در جامعه را استفاده از نیروی انسانی آن جامعه و ایجاد اشتغال برای آنها به شمار آورد و توضیح داد: همین امر عاملی برای فراهم‌شدن زمینه رفاه برای آنها می‌شود البته افرادی که زمینه کار و فعالیت هم ندارند باید رفاهشان فراهم شود چرا که در اسلام فقر امری ناپسند است.

وی در ادامه توضیح داد: برخی جوامع اهمیتی به وضعیت فقر و ثروت و کاهش فقر ندارند و وضع اقتصادی مردم برایشان امری قابل توجه نیست، در حالی که فاصله طبقاتی در اسلام مدنظر است و توزیع ثروت و درآمد بسیار قابل توجه است. در قرآن کریم سوره «حشر» بسیار درباره شکاف طبقاتی بحث شده که دراین زمینه راهکارهایی نیز ارائه شده است از جمله ایجاد اشتغال و اخذ پول از ثروتمندان و دادن به فقیران.

حجت‌الاسلام آقانظری در پایان یادآور شد: نظام مالیاتی اسلامی نیز باید طوری باشد که مشوق مالیاتی به افراد ارائه دهد و در کنارش برای برخی افراد معافیت مالیاتی قائل شود.

 

منبع:فارس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین