۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۳۴ : ۰۲
عقیق: در
شب اوّل قبر برای هر انسانی حوادثی اتفاق میافتد. از جمله این حوادث فشار قبر است.
البته بايد دانست كه مقصود از فشار قبر این نیست که در قبور خاکى - که مثلا قطعه
ای از آرامگاه است - فشارى بر بدن انسان ها وارد مىشود؛ بلکه چون مقصود از قبر در
بسیارى از روایات، عالم برزخ است ، مقصود از: «فشار قبر» هم عذاب خاصى است که
انسان در آن عالم متناسب با رفتارهاى خود مى بیند.
فشار و عذاب قبر، جسمانى و روحانى است، ولى جسم و بدن
برزخى عذاب و فشار مىبیند؛ نه بدن مادی؛ زیرا روح انسان در عالم برزخ، با بدن
برزخى - که متناسب با آن عالم است - همراه میشود.
عذاب قبر براى برخى از مومنان که مبتلا به برخی گناهان شده اند ، نعمت است؛ زیرا در عالم برزخ ، متناسب با کمیت و کیفیت گناه در عذابند و هرگاه از آن گناه پاک شدند ، در عالم قیامت با پاکی وارد بهشت می گردند.
آن گونه که از برخی احادیث استفاده میشود، فشار قبر برای برخی کیفر اعمال محسوب میشود و برای برخی، ملایمتر و به منزله کفاره گناهان و جبران کوتاهیها است. امام صادق (ع) از پیامبر اکرم نقل فرمود: فشار قبر برای مؤمن، کفاره نعمتهایی است که ضایع کرده است.(1)
با دقت در رواياتي كه در اين خصوص وارد شده مي توان
دريافت که: مسئله فشار قبر بسیار مهم و جدي است و باید از عذاب و سختی آن بیمناک
بود و آن را محدود در افراد خاصي ندانست .
ابی بصیر میگوید: از امام صادق (ع) پرسیدم: آیا کسی از
فشار قبر در امان است؟ فرمود: از آن به خدا پناه میبرم. چه اندکند کسانی که فشار
قبر نداشته باشند. (2)
در مجموع آنچه از اخبار به دست میآید، آن است که: ایمان
و عمل صالح موجب امان از فشار قبر است. به هر مقدار نقصانی که در این دو باشد، به
همان اندازه عقوبتهایی از جمله فشار قبر را در پی خواهد داشت. اخلاق خوب، تلاوت قرآن،
به جا آوردن حج، زیارت اباعبدالله (ع) و برخی اعمال دیگر موجب امان از فشار
قبرخواهد شد.
پی نوشت ها:
1. بحارالانوار، ج6 ، ص 221.
2. همان، ص 261.
منبع:جام
211008