عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۹۹۳۹
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۲
مکیال المکارم. . .
خوشحالی مومنان مایه سرور و خرسندی صاحب الزمان(ع) است، خوشحالی مومنان با وساطت و شفاعت در حق ایشان و با قرض به آنان یا به تعویق انداختن مطالبه قرض هایی که برعهده آنهاست. . .
عقیق"مکیال المکارم فى فوائد الدعاء للقائم" یکى از کتاب هاى ارزشمند شیعه، نوشته آیت‏ اللّه‏ سیدمحمدتقى موسوى اصفهانى(1348 ـ 1301ق) است که به قصد اداء حق حضرت بقیة‏اللّه(عج) که حقش بر گردن ما افزون‏تر از همه مردم است، احسانش بیشتر و بهتر از همه شامل حال خلق مى‏شود و نعمت ها و منت ها بر ما دارد، به رشته تحریر درآمده است.
اصل کتاب به زبان عربى است و مؤلف در مقدمه مى‏نویسد:
"چون ما نمى‏توانیم حقوق آن حضرت(ع) را ادا نماییم و شکر وجود و فیوضاتش را آن طور که شایسته است، بجا آوریم بر ما واجب است آن مقدار از اداى حقوق آن حضرت را که از دستمان ساخته است، انجام دهیم. . . بهترین امور در زمان غیبت آن حضرت(عج)، انتظار فرج آن بزرگوار و دعا براى تعجیل فرج او و اهتمام به آنچه مایه خشنودى آن جناب و مقرب شدن در آستان اوست، مى‏باشد."


خوشحال کردن مومنین
چون که این کار مایه سرور و خرسندی مولایمان صاحب الزمان می باشد و خوشحال کردن مومنین هم با کمک کردن آنها به وسیله مال انجام می شود و هم با کمک کردن به بدن و گاهی با برآوردن حوائج و برطرف کردن غصه های آنان.
و با وساطت و شفاعت در حق ایشان و به وسیله دعا کردن در حق آنان و یا احترام نمودن آنها و هم با یاری خاندان و فرزندان ایشان و نیز با قرض دادن به آنان یا به تعویق انداختن مطالبه قرض هایی که بر عهده آنهاست و یا به غیر اینها از گونه های خرسند نمودن مومنین که بر پویندگان آن راه ها پوشیده نیست.
پس هر گاه مومن محب اهل البیت با انجام دادن این کارها نیت کند که حضرت صاحب الامر را خوشحال و مسرور نماید به آن ثواب نایل می آید اضافه بر سایر ثواب های بزرگی که برای خوشحال کردن مومنین مهیا گردیده است.
و برآنچه توجه دادیم دلالت می کند روایتی که در کافی از امام صادق (ع) آمده که فرمود: کسی از شما بپندارد که چنانکه مومنی را شاد و مسرور نماید تنها او را شادمان کردته بلکه والله ما را خوشحال ساخته بلکه سوگند به خدا رسول خدا را خوشحال نموده است.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین