۰۵ آذر ۱۴۰۳ ۲۴ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۰۱ : ۰۴
عقیق: ارتقاي سطح معرفتي زائران بيت الله الحرام هميشه يكي از مهمترين دغدغههاي موجود بوده و برقراري يك ارتباط روحي عميق بين زائر بيت الله الحرام و آن اماكن شريفه خود عاملي بسيار مؤثر در ايجاد زمينه براي اين تحول روحي است، اهتمام دستگاههاي مختلف خصوصا بعثه رهبري در حوزه فرهنگي امور حج و عتبات و از سوي ديگر تلاشهاي سازمان حج و زيارت جمهوري اسلامي ايران در اين راستا نيز گواه تلاش براي نيل به اين هدف است.
از سوي ديگر دشمنان اسلام و معنويت و مروجان اسلام بي
روح و مصطلحا اسلام امريكايي نيز با مهمترين ابزار جنگهاي رايج يعني تهاجم فرهنگي
بر سر راه اين غافله نشسته و به هر وسيله اي در پي به تاراج بردن معنويت از روح تك
تك انسانهاي جهان است، و جريان تكفيري نيز به عنوان كمپاني اين استكبار جهاني
حامي وي در قلب جهان اسلام بوده و در پي تحقق اين اهداف شوم است.
در جنگهاي نرم كه بيشتر حوزه فرهنگ يك جامعه را هدف
گرفته است، برخي اوقات با فعاليت هايي روبرو هستيم كه شايد در نگاه اوليه اگر آن
را به عنوان يك ابزار استكبار براي پيشبرد اهدافش قلمداد كنيم، همگان به آن خنديده
و آن را يك توهم بدانند، و برخي هم كه سري در علوم داشته و اهل فضل هستند با جملات
زيبا آن را دعواي هميشگي تقابل سنت و مدرنيته دانسته و معتقدند اين بحث سر دراز
دارد، اما صد حيف كه در خوابيم و گمان ميكنيم با چشماني باز در حال رصد جريانها
هستيم.
در اين گفتار نه به دنبال تقابل سنت و مدرنيته هستيم و
محكوم كردم يكي و اثبات حقانيت ديگري و نه ترس از توهم توطئه خواندن آن داريم،
بلكه شرحي است از آنچه در حال تحقق است و شايد بتوان گفت زائران ما نيز بيش از
همگان در اين دام خاموش افتاده اند و به دليل نداشتن فرهنگ استفاده از اين
تكنولوژي، آن را به يك ضد فرهنگ تبديل كرده تا جايي كه دامنه آن در اعمال و مناسك
ديني و اماكن شريفه نيز كشيده شده است.
موبايل يا تلفن همراه از جمله ابزاري است كه در عصر حاضر
بسيار نمود داشته و به تحقيق ميتوان گفت با امكانات و دسترسي هايي كه ايجاد ميكند
قدرت جابجايي يك نظام در طرحهاي براندازي نرم يا انقلابهاي مخملي را دارد،
ابزاري با چنين قابليتي امروزه به راحتي در دست تمامي اقشار يك جامعه بوده و در حوزههاي
مختلف مورد استفاده قرار ميگيرد و يكي از قابليتهاي آن تصويربرداري است.
معمولا در اماكن زيارتي تصويربرداري ممنوع بوده و اگر
شخصي اقدام به چنين كاري نمايد با شدت با وي برخورد ميشود و اين امر در اماكن
زيارتي ايران و عراق پيش از اين انجام ميپذيرفته و همچنان ادامه دارد، اما در
كشور عربستان پيش از اين به شدت از تصوير برداري ممانعت ميشد اما اخيرا ممانعتي
از اين كار انجام نشده و حتي تذكر هم داده نميشود، خصوصا اين جريان در بيت الله
الحرام بيشتر نمود دارد.
اگر يك ساعتي در بيت الله الحرام حضور يافته و صرفا به
عمل زائران توجه كنيد خواهيد ديد به بهانه عكس برداري يا فيلم برداري چگونه فضاي
معنوي آنجا را تحت تأثير قرار داده و افزون بر اينكه خود فيض بهرمندي از اين مكان
را از دست ميدهند سبب انحرحواس پري زائران شده و حتي در مواردي مزاحمت جدي در مسير
طواف زوار بوجود ميآورند.
هرگاه با كارواني در مسير سفر همراه شويد خواهيد ديد كه
چگونه افرادي از ابتداي امر با مشغول شدن به اين ابزار جهت تصويربرداري، خود را از
بهرمندي روحي محروم كرده و سبب از دست رفتن فرصت براي ديگران نيز ميشوند، نمونههاي
مختلفي از اين دست در كاروانها وجود دارد، بارها بوده زائري به سبب ايجاد مزاحمت
چنين افرادي از آن حال و هواي معنوي خود خارج شده است.
مسلما زائران بدون اينكه اطلاعي از مضرات اين مسئله
داشته باشند و به دليل عدم آگاهي، چنين فعلي را انجام ميدهند، اما عدم ممانعت اين
امر توسط متوليان آن، جاي بسي سؤال دارد، به نظر اگر در كاروانها به اهميت اين
مسئله و حق الناس هايي كه براي مرتكب اين فعل ايجاد ميشود توجه داده شود، درصد
زيادي از افراد دست به اين كار نزنند، حق الناس هايي چون تأثير منفي بر جو معنوي
زوار، تصوير برداري از اشخاصي كه راضي به اين مسئله نيستند خصوصا بانوان، ايجاد
اختلال در زمانبندي حركت كاروان و مواردي از اين دست.
منبع:حج
211008
عکس انداختن این بنده های خدا مثل اونادمیه که تو مسجد مکبره