عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۹۶۸۲
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۳
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد بر مداومت در خواندن مناجات شعبانیه و نیز ذکر صلوات شعبانیه تأکید کرد و گفت: دراین ذکر رموز امام شناسی ، ولی شناسی در قالب صلوات آغاز و با رمزگشایی از این رموز به پایان می رسد.
عقیقچهل و سومین جلسه ازسلسله جلسات شرح صحیفه سجادیه، توسط حجت‌الاسلام حاج‌علی اکبری دوشنبه 12 خرداد در مسجد۷۲ تن مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی «سرچشمه» برگزار شد.

حجت الاسلام حاج‌علی اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ابتدا با اشاره به اعیاد فرخنده ماه شعبان گفت: این فرصت بسیار ممتازی است که در این ایام به وجود آمده و امید است همه ما از آن بهره لازم را ببریم. ماه شعبان مرکز جلوه گری الطاف الهی است. در روایت بسیار زیبا که در مورد ماه شعبان است می فرماید " هر کار خوبی در ماه معظم شعبان انجام شود آثار آن بسیار پسندیده تر خواهد بود چه در این دنیا و چه در آخرت و چه در ظاهر و چه در باطن.

وی افزود: پیامبر اکرم (ص) می فرماید " ماه شعبان ماه من است." در پرتویی که در این ماه وجود دارد و نسبتی که این ماه با پیامبر اکرم (ص) دارد هر اقدام خوبی که در این ماه انجام شود ضرب خواهد شد با نسبت محاسن این ماه با پیامبر(ص). گاهی این تفاوت تا 70 هزار برابر است نسبت به انجام دادن همان عمل در ماه های دیگر. صدقه دادن در این ماه تشبیه شده است با این که ثواب آن به اندازه کوه احد شده و به شخص تحویل داده می شود. باید هر کار خوبی را که در این ماه انجام می دهیم با وسع مان یکسان باشد. صدقه ، احسان به دیگران، نیکی به پدرو مادر، نیکی کردن به همسر و فرزندان ، گره گشایی از مشکلات دیگران و استغفار که سفارش بسیار شده است در این ماه. انجام هر کدام از این کارها در واقع تاثیر خاص خودش را در رفع موانع و مشکلات در زندگی دارد.

این کارشناس دینی یادآور شد: می توان با اولویت هر کدام از اعمال خوب را که درحد توان است آن را انجام دهیم. باید از مسیر دوستی با پیامبر(ص) به مسیر تقرب خداوند وارد شد. اگر این موضوع باور انسان شود، آنگاه می شود گفت که ماه شعبان برای مومن ماه شعبان شده است. لازم است دو نکته مهم در انجام اعمالی که در این ماه سفارش شده است را بیان کنم. ابتدا خواندن مناجات شعبانیه است. هر کس در هر مرتبه ای که باشد مناجات شعبانیه برای او از مرحله متوسط تا کامل ره آورد دارد. دوم گفتن ذکر صلوات شعبانیه است. دراین ذکر رموز امام شناسی ، ولی شناسی در قالب صلوات آغاز و با رمزگشایی از این رموز به پایان می رسد.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به میلاد حضرت سیدالساجدین(ع) گفت: در این جلسه قصد این را داریم که چند نکته را در خصوص امام سجاد (ع) کسی که صحیفه سجادیه از او را با یکدیگر مرور می کنیم مطرح کنیم. ایشان آنقدر بزرگ هستند که جابر ابن انصاری از اصحاب پیامبر(ص) در خصوص ایشان گفته است " در بین فرزندان انبیاء چنین چیزی دیده نشده است. او دست پرورده سید الشهدا (ع) است." خوشبختی ما ایرانیان این است که با او نسبتی کوچک داریم. مادر بزرگوارشان شهربانو، بانوی ایرانی است که مقام بزرگ مادری امام سجاد(ع) و مادر بزرگ امامان بعد از خود را دارد. در خصوص امام سجاد(ع) باید گفت که ایشان در حقیقت یکی از دو راز جاودانگی حادثه عاشورا هستند. این دو راز یکی امام سجاد(ع) و دیگری زینب (س) است. خطبه های ایشان در جاهای مختلف از جمله در مجلس یزید بوده که این جاودانگی را ایجاد کرده است. گریه های ایشان که به قول حضرت امام (ره) گریه های سیاسی بوده و به مانند گریه های فاطمه(ص) بوده است.

حاج علی اکبری در ادامه این مبحث گفت: صحیفه سجادیه از آثار ماندگار این امام عزیز است. در شرح این کتاب بیش از 70 کتاب نوشته شده است. به زبان های مختلف از جمله زبان فارسی نیز ترجمه شده است. با وجود اینکه در ترجمه این کتاب از جملات و لغات به بهترین شکل استفاده شده است، اما بازهم موفق نبوده آنچه را که درون آن وجود دارد را کامل و یکجا برساند. باید تا می توانیم خود را به چنین کلمات و گفتاری که در این کتاب گفته شده نزدیک کنیم تا از سفینه نجات آن بهرمند شویم. باید اشک های ما ریزان و جوشان باشد و صاحب العین باشیم. این اشک ها گوهر وجود انسان را تابان و روشن می کند.

وی تأکید کرد: چند نکته مهم در کتاب«صحیفه سجادیه» این است که روح حماسه و شجاعت در رهگیری و پیگیری آرمان های ائمه (س) در آن جاری است. باید سجده رفته باشیم و مزه آن را چشیده باشیم. باید بدانید که باب سجده تنها بابی است که به روی شیطان بسته شده است. از دیگر نکات این کتاب ارزشمند احسان کردن است. در زمان حمله یزید به مدینه منزل امام سجاد(ع) تنها مکان امن شهر اعلام شده بود که علاوه بر دوستان و یاران امام دشمنان او نیز در این بیت پناه گرفته بودند. این عمل از بردباری و احسان حضرت است که در برابر رفتارهای زشت و جاهلانه ای که با ایشان می شده صبور بوده و به آنان احسان می کرده است.

این کارشناس دینی در پایان سخنان خود به ادامه دعای 39 صحیفه سجادیه که از هفته های قبل مانده بود پرداخت و گفت: حضرت در قسمت آخر این دعا می فرماید " إِنَّكَ إِنْ تَفْعَلْ ذَلِكَ يَا إِلَهِي تَفْعَلْهُ بِمَنْ لَا يَجْحَدُ اسْتِحْقَاقَ عُقُوبَتِكَ." در حق كسي لطف كرده‌اي كه ترسش از تو، آزمندي‌اش از تو افزون‌تر است. " وَ لَا يُبَرِّئُ نَفْسَهُ مِنِ اسْتِيجَابِ نَقِمَتِكَ تَفْعَلْ ذَلِكَ يَا إِلَهِي بِمَنْ خَوْفُهُ مِنْكَ أَكْثَرُ مِنْ طَمَعِهِ فِيكَ." و نااميدي‌اش از بخشش تو، از اميدش به بخشش تو بیشتر است، اما اين نااميدی از رحمت تو نیست و اميدواریش هم از روی مغرور شدن به بخشش تو نیست. " وَ بِمَنْ يَأْسُهُ مِنَ النَّجَاةِ أَوْكَدُ مِنْ رَجَائِهِ لِلْخَلَاصِ، لَا أَنْ يَكُونَ يَأْسُهُ قُنُوطاً، أَوْ أَنْ يَكُونَ طَمَعُهُ اغْتِرَاراً بَلْ لِقِلَّةِ حَسَنَاتِهِ بَيْنَ سَيِّئَاتِهِ " این ناامیدی که صحبت از آن شد نا امیدی از رحمت تو نیست و امیدش امید واهی و پوچ نیست. من هرچه به اطرافم نگاه می کنم می بینم گناه است و معصیت. اگر بخواهم عمل نیک و حسنه ای پیدا کنم در میان این همه گناه کوچک است و نا چیز. " وَ ضَعْفِ حُجَجِهِ فِي جَمِيعِ تَبِعَاتِهِ فَأَمَّا أَنْتَ يَا إِلَهِي فَأَهْلٌ أَنْ لَا يَغْتَرَّ بِكَ الصِّدِّيقُونَ، وَ لَا يَيْأَسَ مِنْكَ الْمُجْرِمُونَ، لِأَنَّكَ الرَّبُّ الْعَظِيمُ الَّذِي لَا يَمْنَعُ أَحَداً فَضْلَهُ " و من در برابر بازتابها و بازخورد ها آثار گناهانی که انجام داده ام هیچ پاسخی ندارم. این از سمت من است. " وَ لَا يَسْتَقْصِي مِنْ أَحَدٍ حَقَّهُ. تَعَالَى ذِكْرُكَ عَنِ الْمَذْكُورِينَ، وَ تَقَدَّسَتْ أَسْمَاؤُكَ عَنِ الْمَنْسُوبِينَ، وَ فَشَتْ نِعْمَتُكَ فِي جَمِيعِ الْمَخْلُوقِينَ، فَلَكَ الْحَمْدُ عَلَى ذَلِكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ."  اما تو ای خدا، شناخت من از تو این است که در خصوص تو شایسته نیست که حتی معصومین و صدیقین از تو دچار غرور شوند. گناهکاران حق ندارند در خصوص رحمت تو مایوس شوند. به خاطر اینکه خدای بزرگی هستی. از هیچ احدی بخشش خود را دریغ نکردی و از هیچ احدی حق خودت را نگرفتی .چقدر نام و یاد تو رفیع و بزرگ است. و چقدر نعمات تو در بین مظلومین گسترده است. پس براين نعمت‌ها تو را سپاس اي پروردگار هستي.

سلسله جلسات «شرح صحیفه سجادیه» دوشنبه هر هفته قبل از نماز مغرب و عشاء در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی«سرچشمه» به نشانی: میدان بهارستان نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای خیابان شهید صیرفی پور، برگزار می‌شود و شرکت در آن برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین