عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۹۴۸۲
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲
گفت وگو با نماینده ایران در رشته قرائت:
فردی گفت: این شب‌های اخیر که مخصوص زیارت امام حسین (ع) بود سعی کردم به این بهانه از خدا برای موفقیت در مسابقات درخواست کنم تا آبروی جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن حفظ شود.
عقیقجعفر فردی، نماینده کشورمان در سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن با اشاره به سطح فنی سایر رقبای خود گفت: سطح فنی شرکت‌کنندگان بسیار بالاست ، در مرحله مقدماتی تلاوت‌های شایسته‌ای از نمایندگان برخی از کشورها همچون فیلیپین شاهد بودم اما از نظر فصاحت در خواندن و وقف و ابتدا دارای مشکلاتی هستند.

وی افزود: به عنوان مثال قاری مصری علیرغم توانمندی بالای آیات مسابقات را تکرار کرد که تکرار بی‌مورد در مسابقات قرآنی موجب کسر نمره است. نماینده کشور ترکمنستان نیز اجرای خوبی داشت اما اغلب به علت آشنا نبودن با آیین‌نامه از نظر وقف و ابتدا و تجوید خوب ظاهر نمی‌شود.

فردی با بیان این مطلب که قبل از قرار گرفتن در جایگاه ، با ذکر خدا آرامشی در وجودم ایجاد می شود، گفت: من قبل از قرار گرفتن در جایگاه و تلاوت در مسابقات بین‌المللی قرآن برای کسب آرامش از عموم فاصله گرفته و ارتباط با خداوند را قوی‌تر می‌کنم، این شب‌های اخیر که مخصوص زیارت امام حسین (ع) بود سعی کردم به این بهانه از خدا برای موفقیت در مسابقات درخواست کنم تا خداوند نیز نظر کند و آبروی جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن حفظ شود.

وی افزود: در حین برگزاری مسابقات بسیاری از مردم و علاقه‌مندان به من ابراز احترام می‌کنند که من وظیفه خود می‌دانم که محبت آنان را پاسخ دهم.

فردی با اشاره به درجه بالای آیین نامه مسابقات بین المللی کشورمان تصریح کرد: آیین‌نامه مسابقات کشورمان در سطح بالایی قرار دارد و خیلی از قاریان شرکت‌کننده خارجی به علت آشنایی کم با ریزه‌کاری‌های این آیین‌نامه توفیق لازم را در مسابقات کسب نمی‌کنند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا قاریان مصری با وجود سبقه طولانی در مسابقات قرآن توفیق چندانی کسب نمی کنند، عنوان کرد: قاریان کشور مصر علی‌رغم سبقه طولانی در قرائت کمتر در چهارچوب و شاکله مسابقات قرآن خود را محک می زنند، این قاریان در کشورشان مسابقات قرآن در چنین سطحی ندارند و فقط آموزش‌های ابتدایی را گرفته و با تلاوت‌های مستمر به جایگاه خود دست می‌یابند و آنها در مرحله اول فرهنگ مجلسی‌خوانی را آموخته که در قواعد مسابقات قرآن نمی‌گنجد اما یک قاری خوب باید توانایی خواندن در همه چهارچوب‌ها را داشته باشد.

فردی تصریح کرد: البته مصر پیشگام در عرصه قرائت بوده و بسیاری از پیشرفت‌های کنونی را مدیون قرائت‌های جوانانی همچون استاد مصطفی اسماعیل می‌داند که در تلاوت من نیز در این مسابقات بسیار راهگشاست. من برای اتخاذ چهارچوب مناسب قرائت در مسابقات قرآن از نظرات استاد احمد ابوالقاسمی و محمدحسین سعیدیان بسیار استفاده کردم، نکاتی که این اساتید به من گوشزد کردند مبنی بر پرهیز از اضافه خوانی در تلاوت، اتخاذ پرده مناسب قرائت همراه با اوج مناسب و منطبق با معنا و کیفیت خوب بود.
وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از پیشنهادهای آنان استفاده از حال و هوای استاد مصطفی اسماعیل در تلاوت است البته در مسابقات باید به قواعد وقف و ابتدا نیز خوب توجه کرد، داشتن نفس طولانی یک مزیت برای قاری است، گاهی لازم است دو خط از قرآن کریم را یک نفس و با رعایت تمام زیبایی‌ها و نکات فنی ارایه کرد.

منبع:شبستان 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین