عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۹۴۷
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۲۳:۰۰
مسئول روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ثبت 24 آیین عاشورایی کشور تا صبح امروز خبر داد.

عقیق: هادی پرونده در حاشیه برگزاری ششمین اجلاس شورای عالی ثبت میراث فرهنگی کشور در مجتمع آموزشی ورزشی نفت محمودآباد در گفت‌وگویی گفت: اجلاس سراسری شورای عالی ثبت آثار آیین‌های عاشورایی با 153 اثر از روز گذشته آغاز شد و 33 استان کشور سنت‌های عاشورایی خود را برای ثبت ملی ارائه کردند.

مسئول روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تصریح کرد: تا صبح امروز استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کردستان، لرستان، مرکزی و همدان تاکنون آثار خود را برای ثبت ارائه کردند.

وی پرونده بیشترین ثبت آیین را مختص دو استان اردبیل و مرکزی عنوان کرد و افزود: در مجموع 33 اثر از این استان‌ها ارائه شد که 24 اثر به ثبت رسید.

عقیق: مسئول روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور آمار آثار این استان‌ها را به شرح ذیل اعلام کرد.

1- استان آذربایجان غربی 4 اثر که هیچ کدام به ثبت نرسید.

2- اردبیل 7 اثر که 6 اثر آن به ثبت رسید که آثار ثبت شده عبارت است از: خاکسپاری شهدای کربلا در خلخال، آیین شمع‌گذاری در اردبیل، مراسم مذهبی شاخسی واخسی در نیر، مراسم عزاداری شهادت حضرت مسلم (آغاز محرم در اردبیل)، عزاداری ایل شاهسون در ماه محرم، عزاداری عاشورایی در بازار اردبیل

3- خراسان جنوبی با 4 اثر که همه آن به ثبت رسید که  سنگ زنی، علم بندان، علم گردانی و مشعل گردانی آثار ثبت شده این استان بود.

4- خراسان شمالی 4 اثر ارائه کرد که 3 اثر آن از جمله آیین علم گردانی، آیین پرده‌خوانی روز عاشورا و آیین تعزیه‌خوانی به ثبت رسید.

5- کردستان با یک اثر طشت‌گذاری که به ثبت رسید.

6- لرستان 3 اثر ارائه کرد که 2 اثر مراسم چهل منبر تاسوعای خرم آباد و سقاخانه‌های خانگی به ثبت رسید.

7- مرکزی با ارائه 6 اثر که همگی آن همچون مراسم نخل گردانی خمین، مراسم علم بران تفرش، مراسم نخل گردانی نراق، مراسم تعزیه گرکان، مراسم نخل گردانی تفرش، مراسم علم گردانی روستای هزاوه اراک به ثبت رسید.

8- همدان 4 اثر ارائه کرد که 2 اثر مراسم عزاداری سوم امام حسین(ع) در امامزاده یحیی همدان و مراسم عزاداری عاشورایی محله جولان همدان به ثبت رسید.

مسئول روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در پایان ابراز داشت: این اجلاس تا پایان امشب ادامه دارد و تمامی آثار به نظر اعضای شورای عالی ثبت کشور خواهد رسید تا آثار برگزیده به ثبت برسد.

منبع: فارس

کدخبرنگار: 211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین