عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۹۱۴۳
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۸
درس‌های قرآن «معلم دوست‌داشتنی»
خاصیت طاغوت این است؛ «وَ إِذا تَوَلَّى سَعى‏ فِی الْأَرْضِ لِیُفْسِدَ فیها وَ یُهْلِکَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ وَ اللَّهُ لا یُحِبُّ الْفَسادَ»(بقره/205) وقتی ولایت را به دست گرفت، تلاش می‌کند که در زمین فساد ایجاد کند.
عقیقحجت‌الاسلام «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم که بیش از 32 سال است به تدریس معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد، سال گذشته در نظر‌سنجی مردمی به عنوان محبوب‌ترین چهره قرآنی انتخاب شد به همین جهت برگزیدن نام «معلم دوست ‌داشتنی» برای او دور از واقعیت نیست.

بر همین اساس در طرحی با عنوان درس‌های قرآن «معلم دوست داشتنی» از سال گذشته به بازخوانی بخشی از مطالب ارزشمند ایراد شده توسط استاد قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآنی می‌پردازد تا با تکرار معارف قرآنی و یادآوری آن برای مخاطبان، گامی در جهت ارتقای سبک زندگی قرآنی و رسیدن به مطالبه مقام معظم رهبری برداشته باشد.

در ادامه، بخشی از این مطالب با موضوع «مسجد گوهرشاد» که در 26 آذرماه سال 1360 در برنامه درس‌هایی از قرآن ایراد شده است تقدیم مخاطبان می‌شود.

قدر حکومت اسلامی را بدانید

نکته 1) قرآن می‌فرماید: «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْری»(طه/14) نماز بخوان تا دائم یاد من در تو زنده شود.

نکته 2) توجه به نعمت‌های خدا از اهمیت بسیاری برخوردار است به طوری که خداوند فرموده: «یا بَنی‏ إِسْرائیلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتی‏ أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ»(بقره/40) بنی اسرائیل یاد خود بیاورید نعمت‌هایی را که به شما داده‌ایم که در این بین رهبر صالح و حکومت اسلامی یکی از نعمت‌های الهی است.

تفاوت ولایت فقیه با ولایت طاغوت

نکته 3) ولایت دو جور است یا ولایت فقیه که طبق آیه قرآن مفسد فی الارض باید کشته شود و یا ولایت طاغوت که در مسجد گوهرشاد باید مسلمان‌ها کشته شوند؛ این به خاطر خدا می‌کشد و او به دلیل اینکه غرب گفته است، می‌کشد.

نکته 4) خاصیت طاغوت این است؛ «وَ إِذا تَوَلَّى سَعى‏ فِی الْأَرْضِ لِیُفْسِدَ فیها وَ یُهْلِکَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ وَ اللَّهُ لا یُحِبُّ الْفَسادَ»(بقره/205) وقتی ولایت را به دست گرفت، تلاش می‌کند که در زمین فساد ایجاد کند و نسل را از بین ببرد بنابراین برای داشتن حاکمی عادل باید شکرگزار باشیم.

ظالم کیست؟

نکته 5) «وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَساجِدَ اللَّهِ أَنْ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ»(بقره/114) کیست ظالم‌تر از کسی که مسجد خدا را منع کند؟ ظالم‌ترین افراد کسی است که نگذارد ما در خانه خدا الله اکبر بگوییم که این رویه در طاغوت وجود داشت.

 نکته 6) قرآن در آیات (توبه/33 – صف/9 – فتح/28) فرموده است: «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ»(توبه/33) که دین اسلام بر همه دین‌ها پیروز خواهد شد. مکتب ما عالم‌گیر است و این وعده خداست. «وَ لَنْ یُخْلِفَ اللَّهُ وَعْدَهُ»(حج/47) خداوند هم خلف وعده نمی‌کند. 

متن کامل این برنامه را از اینجا ببینید.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علوي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
0
0
با سلام
آقاي قرائتي اگر به روايات رجوع كنند و عين روايت را بخوانند كافيست و نياز نيز از قرآن تفسير به رِأي كنند ..
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین