عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۸۸۰۳
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۳
درس‌های قرآن «معلم دوست‌داشتنی»
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در یکی از درس‌‌های قرآن خود درباره نحوه بخشیده شدن در پیشگاه الهی، میزان تکلیف هر فرد و امید صالحان مطالبی را بیان کرده است.
عقیق: حجت‌الاسلام والمسلمین »محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم که بیش از 32 سال است به تدریس معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد، سال گذشته در نظر‌سنجی مردمی به عنوان محبوب‌ترین چهره قرآنی انتخاب شد به همین جهت برگزیدن نام «معلم دوست ‌داشتنی» برای او دور از واقعیت نیست.

بر همین اساس در طرحی با عنوان درس‌های قرآن «معلم دوست داشتنی» از سال گذشته به بازخوانی بخشی از مطالب ارزشمند ایراد شده توسط استاد قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآنی می‌پردازد تا با تکرار معارف قرآنی و یادآوری آن برای مخاطبان، گامی در جهت ارتقای سبک زندگی قرآنی و رسیدن به مطالبه مقام معظم رهبری برداشته باشد.

در ادامه، بخشی از این مطالب با موضوع «شرایط تکلیف» که در 28 اسفندماه سال 1360 در برنامه درس‌هایی از قرآن ایراد شده است تقدیم مخاطبان می‌شود.

چگونه خدا حجت را بر انسان‌ها تمام کرده است؟

نکته 1) خداوند در قرآن می‌فرماید:«فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبالِغَةُ»(انعام/149) حجت کامل از آن خداست. یعنی خداوند با فرستادن انبیا و قانون و کتاب آسمانی و دادن عقل و هدایت به انبیا و امامان، دیگر حجت را بر انسان‌ها تمام کرد.

نکته 2) لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها» خداوند انسان را تکلیف نمی‌‌کند مگر به اندازه‌ طاقت او؛ بنابراین قدرت شرط تکلیف است.

نکته 3) ما یُریدُ اللَّهُ لِیَجْعَلَ عَلَیْکُمْ مِنْ حَرَجٍ»(مائده/6) یا «وَ ما جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ»(حج/78) قرآن می‌فرماید: خداوند برای شما در دین حرج و دردسر قرار نداده است. یعنی دین اسلام، دین آسانی است. 

شرط پذیرش بخشش افراد

نکته 4)أَلا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ»(نور/22) مگر نمی‌‌خواهید خدا شما را ببخشد. اگر می‌خواهی خدا شما را ببخشد، شما هم دیگران را ببخشید. 

نکته 5) خداوند در قرآن می‌فرماید: «فَرَآهُ حَسَناً»(فاطر/8) آدم خیلی وقت‌ها کار غلط می‌کند، اما کار غلط خود را توجیه می‌کند، «زُیِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِه»(فاطر/8) «زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطان»(انعام/43) «هُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعاً»(کهف/104) خیال می‌کند، کارش درست است.

نکته 6)وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً»(کهف/110) کسی نباید در عبادت خدا شریک بگیرد.

نکته 7) قرآن می‌گوید: «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ»(انعام/160) کسی که حسنه را با خود بیاورد «فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها» برایش ده پاداش دارد که وی را رهایی می‌بخشد.

نکته 8)فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً (کهف/110) هر کس به لقاى پروردگار خود امید دارد باید به کار شایسته بپردازد.

متن کامل این برنامه را از اینجا ببینید.


 

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین