عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۹۰۰۲
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۹
یک کارشناس دینی گفت: امام کاظم(ع) خانواده خویش را بسیار با خود هماهنگ کرده بود؛ امام رضا(ع) فرزند ارشد آن بزرگوار و وجود مبارک فاطمه معصومه(س) و سایر فرزندان و اعضای خاندان حضرت، در این مبارزه کاملاً با ایشان همراه بوده‌اند.

عقیقحجت‌الاسلام ادیب یزدی در گفت و گویی در خصوص سالروز شهادت امام موسی‌بن جعفر (ع)، گفت: بررسی تاریخچه و حیات طیبه حضرات معصومین (ع) دارای بشارت‌های فراوان و درس‌های بسیار زیادی است که در طول زندگی می‌تواند برای انسان راه‌گشا بوده و بسیاری از معضلات را از میان بردارد.

وی عنوان کرد: در میان حضرات معصومین (ع) وجود مبارک امام کاظم (ع) جایگاه متعالی، ارجمند و بی‌سابقه‌ای دارند چون حضرت در زمان مقتدرترین خلیفه بنی‌عباس، غاصب بنی عباس به نام هارون‌الرشید قرار گرفتند که در دوران حکومت او وسعت مملکت اسلامی به جایی رسید که او خطاب به ابر می‌گفت کجا می‌روی، هر کجا بباری در مملکت من باریده‌ای و تا این اندازه مملکت اسلامی گسترش یافته بود.

این کارشناس دینی با اشاره به قدرت هارون‌الرشید اظهار داشت: در چنین روزگاری حضرت موسی‌بن جعفر (ع) در معارضه با این طاغوت خبیث قرار گرفته و شرایط مبارزه برای حضرت،‌بسیار پرهزینه بود لذا وجود مبارک امام کاظم (ع) برای اعتلای اسلام و برای عظمت بخشیدن به جایگاه حقه شیعه در طول تاریخ و برای احتزاز نگه داشتن پرچم حقه علی‌بن ابیطالب (ع) و اولاد معصومینش آماده شد این هزینه را بپردازد.

وی ادامه داد: از این رو زندان‌های طولانی، شکنجه‌های بسیار سنگین و دردآور و نهایتا مرگ‌آور را همگی حضرت آنها را تحمل کرد تا زیر بار خواسته‌های طاغوت ملعون روزگارش نرود.

ادیب یزدی خاطر نشان کرد: همچنین در زندگی این امام همام مطالب قابل توجهی وجود دارد؛‌ اولاً میزان علمیت، تقوا و طهارت آن بزرگوار جداً قابل توجه است، موسی‌بن جعفر (ع) تمام این مبارزات را ذیل تقوا و تحت عنوان صلاح و سداد انجام دادند و در این مبارزه سنگین،‌کوچکترین بی‌حوصلگی، ناشکری و تعجیل در وجود مبارک آن حضرت دیده نشد و آنقدر به رحمت پروردگار امید داشت که می‌دانست یک نفس از تحمل زندان‌ها و شکنجه‌ها نیز  نزد الهی گم نخواهد شد و مخفی نخواهد ماند.

این کارشناس دینی ابراز داشت: امام کاظم (ع) خانواده خویش را بسیار با خود هماهنگ کرده بود و این نکته‌ای است که جا  دارد ما بیشتر روی آن کار کنیم؛ آقا علی بن موسی‌الرضا (ع) فرزند ارشد آن بزرگوار و وجود مبارک فاطمه معصومه (س) و سایر فرزندان و اعضای خاندان حضرت، در این مبارزه کاملاً با ایشان همراه بوده‌اند و این یکی از نکات بسیار جالب است کسانی که پرچمدار جهاد و شهادت هستند باید این مطالب را از وجود مبارک آقا موسی‌بن جعفر (ع) فرا بگیرند.

وی نکته بعدی را «شدت حماسه» در خاندان امام موسی کاظم (ع) برشمرد و گفت: واقعاً اهل بیت(ع) یک خانواده حماسی، خانواده معترض و کاملاً شجاع و به روز و فریادگر که فریاد حق‌طلبانه این بزرگان عالم در اعماق تاریخ اثر کرده است و اکنون می‌بینیم برکتی که در نظام انقلاب اسلامی ما است از برکات مقاومت‌های امام موسی بن جعفر (ع) و خاندان شریف و عظیم ایشان است.

 این کارشناس دینی یادآور شد: مسئله حماسه از جمله مسائلی است که جوانان ما به دنبال آن هستند، بنده خودم چندین سال دانشجوی دانشگاه تهران بودم سال‌هایی را قبل و بعد از پیروزی انقلاب در آنجا سپری کردم و شاهد هستم جوانان ما تا چه اندازه طرفدار مقوله حماسه هستند.

وی گفت: حماسه یعنی اینکه انسان کلام حق را با کمال شجاعت و تحور در مقابل ظلم و ظالمین بیان کند و این مسئله حماسه در زندگانی حضرت موسی‌بن جعفر (ع) می‌‌جوشید.


منبع:فارس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین