عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۸۹۹۶
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۳
فتح ايران به وسيله خليفه دوم اتفاق افتاد، به طور طبيعي ايراني ها بايد طرفدار همان خليفه دوم باشند، ولی از همان ابتدا عشق امیرالمومنین علي(علیه السلام) در ایرانی ها ايجاد شد و نگرش خاصی به شيعه در ذهن آنان شکل گرفت.
عقیق آيت‌الله سید محمدجواد علوي بروجردي، در دیدار دانشجويان غیرایرانی، ایران شناسی، با اشاره به قدمت تاریخی و غنای تمدن و فرهنگ ایران، اظهار داشت: ایران داراي تمدني طولاني و وسيع است كه نبايد به هيچ وجه مغفول بماند. ما در ايران در زمان ساساني و قبل از آن شخصيت هاي بزرگي داشتیم كه امروز هم در دنيا نام آور هستند؛ كوروش يك فرمانده است، اما فرماندهي كه در سطح جهاني درخشيد.

این استاد حوزه با اشاره به پیوند ایران با فرهنگ تشیع، گفت: ايران با شيعه گره خورده و اين نكته اي است كه در مطالعات بايد به آن توجه شود. ما مي دانيم فتح ايران به وسيله خليفه دوم اتفاق افتاد، به طور طبيعي ايراني ها بايد طرفدار همان خليفه دوم باشند، ولی از همان ابتدا عشق علي(ع) در ایرانی ها ايجاد شد و نگرش خاصی به شيعه در ذهن آنان شکل گرفت.

وی افزود: وقتي لشكريان اسلام به ايران حمله كردند، ايراني ها به خاطر مسائل طبقاتي موجود در حکومت ساسانی از لشکر اسلام استقبال كردند و اين گونه نبود كه قدرت ايران، مقابل مسلمانان ضعيف بوده باشد كه شكست بخورد، بلکه خود ايراني ها به سراغ اسلام رفتند.

آيت الله علوي بروجردي خاطرنشان کرد: علت اين كه ايراني ها به استقبال اسلام رفتند این بود که از اسلام مساوات و عدالت شنيده بودند، این كه پيغمبر اسلام(ص) سطح زندگي اش از مردم عادي حتي پايين تر است، لذا با رغبت جلو آمدند، اما متاسفانه عرب ها حكامي را كه مسلط كردند با ايراني ها مثل برده عمل مي كردند، يعني ايراني ها در مقابل آنها شهروند درجه دو بودند، خود خليفه آنها، وقتي ايران را فتح كرد، بخشنامه اي را صادر نمود كه ايراني ها را در كارهاي حكومتي به كار نگيرند، يعني تبعیض را نسبت به كساني اعمال كردند كه اصلا براي فرار از تبعيض دنبال مسلمانان رفته بودند.

وی یادآور شد: به خاطر همین تبعیض ها، بعدا از سوی ایرانی ها قيام هايي عليه عرب ها صورت گرفت و حرفشان هم اين بود كه ما مي خواهيم كسي از خاندان پيغمبر را سر كار بياوريم، چون ايراني ها آن چيزي كه از پيغمبر شنيدند در وجود علي بن ابی طالب(ع) و آل علي(ع) می ديدند.

 استاد حوزه علمیه قم با بیان این که شيعه در واقع تبلور اسلام اصیل است، ابراز داشت: عقيده ما اين است که شيعه همان چيزي است كه پيغمبر(ص) منادی آن بود؛ البته بعدا انحرافاتی در اسلام اصيل پيدا شد و براي خوشايند حكومت ها، مسائل تغییر کرد.

وی پیوند فرهنگ اصیل ایرانی با آیین اسلام را موجب شکوفایی فرهنگ ایرانی اسلامی عنوان کرد و گفت: ايراني ها ميراث عظيم خود را در راه اسلام به كار گرفتند. فرهنگ ايراني با اسلام شيعي غني شد، لذا غنايي كه بعد از اسلام در شعر فارسي پيدا شد، بی سابقه است مخصوصا شعر عرفاني فارسي كه حافظ و مولانا مظهر آن هستند؛ هركسي اين اشعار را بخواند، مي فهمد که ريشه در مذهب دارند، همچنین علومي هم كه اسلامي نبود، در دل اسلام و ميان اين تمدن رشد كرد و در علومی مثل طب و نجوم، ايراني ها قدم هاي بسيار بزرگي برداشتند.

آيت الله علوي بروجردي با تاکید بر این که فرهنگ شیعه و ایران اسلامی پیام آور افكار نابی است كه امروز به درد دنيا مي خورد، ابراز داشت: ما در دنيا به دنبال صلح و حاکمیت فضيلت و اخلاق هستيم، متاسفانه دنياي امروز از اخلاق تهي است و سرمايه و قدرت حكومت مي كند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: روحانيت شيعه با ايران گره خورده؛ شيخ بهايي يك لبناني است، اما براي ما يك سمبل است، آثار عمده اصفهان را شيخ بهايي طراحي كرده و ساخته، ما هميشه برای مهاجرين ارزش قائل بوده ایم.

وی در پایان با تاکید بر این که ما در مقام حذف ايران و ايرانيت نیستيم، گفت: ايران بعد از پیوند با اسلام، منشا آثار بی نظیری در دنيا بوده است، نمونه بارز آن، مرحوم آیت الله العظمی بروجردي  است؛ دوران مرجعيت ايشان 15 سال بود و اين دوران فصلي از تاريخ ايران به حساب می آید، يعني اگر بخواهيد تاريخ ايران را بررسي كنيد، بدون اين كه شخصیت هایی مانند مرحوم آیت الله بروجردي را بشناسيد، این مسئله ممكن نيست.

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین