عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۸۹۷۴
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰
در روايتي از پيامبر آمده است هر زني كه شوهرش را با زبان اذيت كند، از او هيچ توبه و حسنه اي قبول نمي‌شود تا اينكه شوهر از او راضي شود. البته پيامبر بلافاصله مي‌گويد و همچنين است مردي كه نسبت به زنش ظلم كند و ناسازگار باشد.

عقیق:حجت الاسلام شهيدي كارشناس مسئول فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري در كربلاي معلي در جمع بيش از ۶۰ زوج جوان كه در دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري حضور يافته بودند با اشاره به رواياتي از ائمه معصومين (ع) درخصوص حقوق زن و مرد نسبت به يكديگر ابراز داشت: گنجينه ارزشمند معارف الهي و آموخته‌هاي اهلبيت (ع) در اختيار ماست كه اگر از آن براي پيشبرد كارهاي خود بهره نبريم و با عنايت به آموخته‌هاي آنان از زندگي خود لذت نبريم به خود و به خانواده و هم به جامعه ظلم كرده ايم.
حجت الاسلام شهيدي با قرائت چندين روايت معتبر از ائمه عليهم السلام درباره توجه و مهر و محبت مرد و زن نسبت به يكديگر افزود: در دين مبين اسلام بر احترام متقابل و شناخت حقوق زن و مرد تاكيد و راههاي گريز از مشكلات و رسيدن به سعادت نشان داده شده است كه اگر بتوانيم آن را در زندگي مشترك عملياتي كنيم به طور يقين با آرامش و آسايش روزگار را سپري خواهيم كرد.
وي با اشاره به رواياتي كه حقوق زن و مرد نسبت به يكديگر را بيان مي‌كند گفت: آقايان در حد امكان زمينه آسايش و راحتي خانواده را بايد فراهم كنند. پيامبر رحمت فرمود: هر مردي زحمت بكشد و بر عيالش انفاق كند، در ازاي هر درهم
۷۰۰ برابر خداوند به او مرحمت فرمايد.
حجت الاسلام شهيدي به روايتي از حضرت علي (ع) مبني بر آزار نرساندن و سخت نگرفتن بر همسران اشاره كرد و بيان داشت: آقايان نيز بر همسران خود حقوقي دارند؛ از جمله آنكه در روايتي از پيامبر آمده است هر زني كه شوهرش را با زبان اذيت كند، از او هيچ توبه و حسنه اي قبول نمي‌شود تا اينكه شوهر از او راضي شود. البته پيامبر بلافاصله مي‌گويد و همچنين است مردي كه نسبت به زنش ظلم كند و ناسازگار باشد.
وي خاطر نشان كرد: طبق روايتي از امام باقر عليه السلام جهاد مردان در ميدان رزم و جهاد زنان، صبر در برابر دشواري‌هاي زندگي است از همين رو زنان بايد تلاش كنند تا در برابر دشواري‌هاي زندگي صبر نمايند؛ البته دشواري با سختي متفاوت است.
گاهي سختي متوجه تمام اعضاي خانواده است اما دشواري مربوط به مشكلاتي است كه خارج از خانه براي مرد پيش مي‌آيد و ممكن است آثار آن بر روي رفتار مرد در خانه نمايان شود كه از زنان خواسته شده در برابر اين دشواري‌ها صبر پيشه كنند.
حجت الاسلام شهيدي توضيح داد: براي مردان دشواري‌هاي زيادي از جمله دشواري‌هاي اقتصادي، اجتماعي و… در خارج از خانه پيش مي‌آيد، امام باقر عليه السلام به زنان توصيه مي‌كنند كه در برابر دشواري هايي كه به همسرتان روي مي‌آورد تحمل كنيد.
حجت‌الاسلام شهيدي سيره و روش زندگي ائمه معصومين (ع) را ناب‌ترين سرمشق و الگو براي بشريت عنوان كرد و افزود: اگر تامل و مطالعه اي در اين موضوع داشته باشيم مشاهده خواهيم كرد كه براي رسيدن به سعادت دنيا و آخرت امن‌ترين و بهترين راه تاسي از زندگاني معصومين است.
وي در ادامه روايات و احاديثي از پيامبر عظيم الشان اسلام و امامان معصوم در خصوص رعايت حقوق زن و مرد نسبت به يكديگر بيان كرد و اظهار داشت: پيامبر اكرم (ص) درباره حقوق زن به مرد مي‌فرمايند از ما نيست كسي كه وسعت زندگي بر او داده شود و او بر خانواده اش سخت بگيرد.


منبع:حج

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین