عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۸۹۵۳
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۲
و نزديك باشيد به كسى كه شما را دعوت مى‏ كند از تكبر به تواضع و از ريا به اخلاص و از شك به يقين و از رغبت به دنيا به سوى زهد و پرهيز و از عداوت‏ و آلودگى به سوى صفا و پاكدلى.
عقیقپيغمبر اكرم (ص) فرمود: 

مجالست نكنيد با هر كسى كه شما را به خود دعوت كرده و مدعى مقامى است، و در حقيقت شما را دعوت مى ‏كند از مرحله ايمان و يقين به شك، و از توجه خالص و توحيد به سوى ريا و خودنمايى، و از فروتنى و خضوع به سوى خود بينى و تكبر، و از صفا و خلوص به سوى دشمنى و تيره دلى، و از بى ‏علاقه بودن به دنيا به سوى ميل و علاقه. 

و نزديك باشيد به كسى كه شما را دعوت مى‏ كند از تكبر به تواضع و از ريا به اخلاص و از شك به يقين و از رغبت به دنيا به سوى زهد و پرهيز و از عداوت‏ و آلودگى به سوى صفا و پاكدلى. و براى موعظت كردن مردم صلاحيت ندارد مگر آن كسى كه از اين مراحل و آفات گذشته، و صدق و صفا را پيشه خود قرار داده، و به جهات ضعف و عيوب و نواقص سخن گفتن آگاه گشته، و در هر موضوعى سالم و صحيح را از مريض و معيوب آن تشخيص داده، و خاطره‏ هاى نادرست و فتنه‏ ها و ابتلائات نفس و هوى و هوس را خوب تمييز بدهد. 

امير المؤمنين (ع) فرمود: 
در مقام اصلاح نفس خود يا ديگرى، چون طبيبى باش كه مهربان و دقيق و ملائم است، و مناسب موارد هر مرضى دارو استعمال كرده و مرض را معالجه مى‏ كند.

پی نوشت:
مصباح الشريعة / ترجمه مصطفوى، متن، ص‏278و279
منبع:افکار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین