عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۸۷۵۵
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۴
تاثیر دعا در زندگی انسان مومن با حضور حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی در برنامه یاد خدا بررسی و راه های اجابت دعا آن بیان شد.

عقیق: کارشناس برنامه درپاسخ به این سوال که چرا در جاهایی دعی مومن اجابت نمی شود پاسخ داد: خداوند وعده داده بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را. خداوند خلف وعده نمی کند ولی در جایی دیگر می گوید شما به عهدی که با من بسته اید عمل کنید تا به عهدم وفا کنم.
وی مهمترین ویژگی یاران امام عصر(عج) را تقوا دانست و به ابعاد مختلف مسئولیتی انسان اشاره کرد. وی گفت: انسان در چهار بعد مسئولیت دارد، مسئولیت به خدا، خود، غیر و جهان خلقت.
حجت الاسلام والمسلمین علوی در ادامه مسئولیت انسان را نسبت به خدا عبادت و بندگی او دانست و افزود: در بعد دیگر انسان نسبت به خود مسئول است و همین مسئولیت زمینه ساز اصلی سیر و سلوک عملی است.
کارشناس برنامه یاد خدا در ادامه اخلاق را از اثرات مسئولیت انسان نسبت به غیر دانست و اضافه کرد: برخی می گویند ما دروغ نمی گوییم و حقوق دیگران را رعایت می کنیم ولی نماز نمی خوانیم بنابراین خدا ما را می بخشد. در پاسخ به این گروه باید گفت نماز حق خالق است و اخلاق حق مخلوق. این طرز فکر مانند آن است که شما باسد به دو نفر، نفری 100 تومان پول بدهید؛ 200 تومان را به یکی از آن دو بدهید و بگوئید بدهی خود را پرداختم.


وی تاکید کرد: ما هیچگاه بی نیاز از دعا نیستیم ولی نباید نشدنی ها را از خداوند خواست به عنوان مثال حرام را نباید در دعا خواست. علاوه بر آن باید بدانیم که روش دعا را نیز باید بلد باشیم اگر آداب دعا را بلد نباشیم همان بهتر که حاجتی از خداوند نخواهیم.
حجت الاسلام والمسلمین در ادامه تاکید کرد:اجابت دعا در دایره حکمت حضرت حق است و اگر خداوند صلاح نداند هیچگاه دعا اجابت نمی شود.
وی در تشریح عوامل مرگ قلبی انسان شده و از اجابت دعا جلوگیری می کند گفت: 10 عامل در روایات احادیث آمده که از اجابت دعا جلوگیری می کند.
بی توجهی به قرآن اولین عاملی بود که کارشناس برنامه درمرگ روح و قلب انسان بر آن تاکید کرد و گفت: بسیاری حافظ قرآن هستند اما روح قرآن در زندگی آنان جریان ندارد.
گفتنی است حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی در پایان به بینندگان برنامه قول داد دیگر عوامل موت القلب را در برنامه های بعدی یادآور گردد.

 

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین