عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۸۶۷۱
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۷
یک استاد حوزه:
یک استاد حوزه با بیان این‌که «سبک زندگی اسلامی، تجویزی است نه توصیفی» گفت: توصیف یعنی آنچه که هست ولی تجویز یعنی آنچه که باید باشد.

عقیق: مریم حسن‌پور در گفت‌وگویی در این رابطه افزود: توصیف به یک بعد از زندگی توجه دارد ولی تجویز به همه‌ی ابعاد زندگی مربوط می‌شود، از طرفی توصیف هنجار مرجع است، یعنی می‌خواهد هنجار اجتماعی را از خود اجتماع به دست آورد ولی تجویز معیار مرجع است، یعنی معیار کاملی ارائه داده می‌شود و از مردم خواسته می‌شود طبق آن معیار رفتار کنند.

به گفته معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران یزد معیار مرجع در اسلام، قرآن، روایات و رفتار بزرگان دین ماست.

وی در خصوص سبک زندگی اسلامی اظهار کرد: از لحاظ واژه‌شناسی، منظور از "سبک" یک رفتار سرزده و اتفاقی نیست، بلکه یک رفتاری است که ریشه درونی دارد و به قدری شکل گرفته و تکرار شده که نسبتاً ثابت شده است و در واقع همان فرآیند، روش و محتوای رفتاری افراد جامعه است.

وی افزود: دیدگاه‌های علوم انسانی و اسلامی در مورد "زندگی" متفاوت است به طوری که علوم انسانی ممکن است محدوده‌های خاصی از زندگی انسان را در نظر بگیرد ولی از نظر علوم اسلامی، زندگی دو بعد دارد که یک بعد زمانی و بعد دیگر گستردگی است.

این کارشناس مسائل فرهنگی خاطرنشان کرد: "زندگی" از بعد زمانی، قبل از ولادت یک فرد شروع می‌شود و تا زمان مرگ و حتی تا پس از مرگ فرد نیز ادامه خواهد داشت ولی از لحاظ بعد گستردگی، تمام ابعاد زندگی را از مسائل بسیار جزئی تا مسائل بسیار کلی شامل می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به واژه اسلامی بودن در موضوع سبک زندگی اسلامی اشاره کرد و گفت: وقتی ما غیر اسلامی بودن را برای سبک زندگی به کار می‌بریم، بیانگر آن است که باید محتوا و مطالب به صورت دقیق و تخصصی از متون دینی با روش خاص دینی یعنی همان روش اجتهادی استخراج شود و در متن زندگی انسان پیاده شود.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران یزد در رابطه با نحوه ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه امروز نیز بیان کرد: اسلام دین کاملی است، یعنی از وجود تا عروج انسان و حتی برای قبل از به دنیا آمدن فرد تا پس از مرگ وی دستور و توصیه دارد. در واقع اسلام به ویژه مذهب تشیع از لحاظ منبع اصیل و سالم بسیار غنی است و موضوع مهم کاربردی کردن این منابع و پیاده‌سازی آن در متن زندگی است.

وی افزود: باید دستگاه‌های اجرایی مرتبط با فرهنگ جامعه با هم متحد شوند و محتوای اسلامی را برای هر مقطع از زندگی فرد، کاربردی کنند.

حسن‌پور در این خصوص گفت: به طور مثال وقتی دختر و پسری می‌خواهند با هم ازدواج کنند، از نظر قانونی لازم است به مراکز بهداشتی مراجعه کنند و آزمایش خون بدهند و نکات بهداشتی را آموزش ببینند، ولی خوب است که در مراکز بهداشتی، یک کارشناس دینی هم حضور داشته باشد و دستورات و توصیه‌های اسلام را در مورد ازدواج، روابط زوجین، فرزنددار شدن و غیره به زوج‌های جوان آموزش دهد.

وی ادامه داد: یا وقتی یک خانم جوانی باردار شده و می‌خواهد فرزندی به دنیا آورد، لازم است به پزشک زنان و مراکز بهداشتی مراجعه کند و تحت مراقبت باشد، ولی می‌توان در کنار آموزش بهداشت جسم به این مادر جوان، آموزش بهداشت روح هم داده شود و یک کارشناس دینی با حضور در این چنین مراکزی و بیان توصیه‌های دینی، این برهه‌ی زمانی را برای مادران جوان به سبک اسلامی درآورند.

این مسئول با اشاره به اقداماتی که کلیه نهادهای کشور در مورد سبک زندگی اسلامی دارند، گفت: البته از آنجایی که این برنامه‌ها جداگانه و متفرقه است، در جامعه نمودی که باید داشته باشد، ندارد در حالی که اگر همه نهادها متحد شوند و فعالیت‌هایشان هماهنگ و در یک راستا شود، موجی را در جامعه ایجاد خواهد کرد و سبک زندگی اسلامی در جای‌جای ایران اسلامی، نمود پیدا می‌کند.

حسن‌پور در پایان از کارهای صورت گرفته از سوی حوزه علمیه خواهران در این باره به آموزش طلاب و مبلغان و برگزاری دوره‌های لازم در این زمینه، اعزام مبلغان به مراکز بهداشت و بهزیستی و همه مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش، اعزام مبلغ به دانشگاه‌ها به ویژه خوابگاه‌های دانشجویی، اعزام مبلغ به مجالس خانگی، نهادها و ارگان‌های مختلف، انتخاب موضوع پایان‌نامه طلاب، تهیه بروشور و نشریه در این رابطه اشاره کرد.


منبع:ایسنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین