عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۸۶۵۷
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲
رئیس اندیشکده الفجر پاکستان:
رئیس اندیشکده الفجر پاکستان گفت: ریشه تاریخی تکفیریت را باید از خوارج جستجو کرد، اختلافات بین شیعه و سنی، هر چه بیشتر شود تکفیری‌ها نیز فضای بیشتری برای جولان خواهند داشت.
عقیق: حجت‌الاسلام ناظم حسین اکبر، در نشست علمی «عالم اسلام و تکفیریت، تهدیدات، فرصت‌ها و راهکارها»، که به همت معاونت ارتباطات و بین‌الملل جامعةالمصطفی و اندیشکده الفجر پاکستان در مسجد مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) برگزار شد، با اشاره به تفاوت تفسیری از عنوان تکفیر در صدر اسلام و قرن حاضر، اظهار داشت: جالب است بدانیم در زمان نبی مکرم اسلام(ص)، مسلمانی به آسانی مورد تکفیر واقع نمی‌شد، اما تکفیری‌های کنونی به آسانی مسلمانان را کافر می‌خوانند و احکام کفر و مجاهده علیه آنها را به راحتی صادر می‌کنند.

رئیس اندیشکده الفجر پاکستان با ابراز این که ریشه تاریخی تکفیریت را باید از خوارج جست‌وجو کرد، گفت: اختلافات بین شیعه و سنی، هرچه بیشتر شود، تکفیری‌ها نیز فضای بیشتری برای جولان خواهند داشت، مؤید این نظریه نیز آن است که در گذشته که اتحاد بیشتری بین شیعه و اهل‌سنت بود، جریانات انحرافی نیز رشد کمتری داشت.

حجت‌الاسلام حسین اکبر با بیان این که مذاهب اسلامی بر این باورند که کسی که شهادتین را بخواند مسلمان است و باید احکام اسلامی به آن بار کرد، افزود: خدا را شاکریم که اکنون، مسلمانان بیدارند و با درکی صحیح این جریانات انحرافی را رصد می‌کنند.

وی فرصت‌های تقریبی در پاکستان را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: در پاکستان امروز، شاهد فرصت‌های بسیاری در اتحاد مذاهب اسلامی هستیم که حضور علمای بیدار و تأثیرگذار را می‌توان از بزرگترین این فرصت‌ها برشمرد.

رئیس اندیشکده الفجر پاکستان، با اشاره به کارهای انجام شده در تقریب مذاهب اسلامی در پاکستان، عنوان کرد: سازمانی برای وحدت در پاکستان، با عضویت علمای سرشناس شیعه و اهل‌سنت پاکستان تأسیس شده است تا به صورت برنامه‌ریزی شده و هدفمند درصدد وحدت و تقریب بین مسلمانان این کشور برآید.

وی راهکارهای موجود در تقریب مذاهب در پاکستان را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: باید بزرگان مذاهب اسلامی، اهانت به دیگر مذاهب اسلامی را ممنوع سازند و برای آن مجازات سختی قرار دهند تا دیگر شاهد این اختلافات درون‌دینی نباشیم.

رئیس اندیشکده الفجر پاکستان با تأکید بر تعلیمات اهل‌بیت(ع) یادآور شد: سیره زندگی و فرمایشات این بزرگواران، خود الگوی علمی برای زندگی مسالمت‌آمیز با برادران اهل‌سنت به شمار می‌رود که باید مورد توجه جوامع اسلامی قرار گیرد.

وی در پایان، آگاه‌سازی مردم از اهداف گروه‌های تکفیریت را راهکاری دیگر در بیداری اسلامی ارزیابی دانست و گفت: ظهور و گسترش وهابیت نقشه شوم مستکبران جهانی است. بنابراین، باید در مشترکات پایبند باشیم و از هر گونه تکفیر و منحرف‌ خواندن دیگر مذاهب خودداری کنیم، چرا که بنا به متون دینی ما کافر، تنها کسی است که ضروریات دینی را انکار کند.

* اتحاد شیعه و سنی، همچون خواری در چشم دشمن خودنمایی می‌کند

در بخش دیگری از این برنامه غلام محی‌الدین نیز با اشاره به شاگردی ابوحنیفه از امام صادق(ع)، اظهار داشت: اهل سنت، امام ابوحنیفه را از آن جهت به عنوان امام اعظم خود می‌داند که شاگرد بزرگ مردی، همچون امام صادق(ع) بود.

وی افزود: وقتی وارد مجتمع آموزش عالی فقه جامعه‌المصطفی(ص) شدم، همانند آن بود که وارد خانه خودم شدم و احساس غربت نکردم. علمای شیعی همچون برادران ما مفتیان اهل‌سنت هستند، از مسئولان جامعه‌المصطفی(ص) العالمیه تشکر می‌کنم که فرصت این حضور در بین طلاب مسلمان شیعی را به من ارزانی کردند.

این مفتی اهل‌سنت، ریشه اختلافات کنونی در بین مسلمانان را مورد توجه قرار داد و گفت: نبود اتحاد در بین عالم اسلام، به خاطر دسیسه‌های شوم وهابیت است که هوشیاری همه مذاهب اسلامی به این فتنه مذهبی را می‌طلبد.

محی‌الدین عنوان کرد: نسبت کفر به مسلمان در عالم اسلام، گناه کبیره است و کافرانی که خود دیگران را کافر می‌خوانند، نه بویی از قرآن برده‌اند و نه از سنت نبوی(ص) چیزی فهمیده‌اند.

وی فتاوای جاهلانه مفتیان وهابیت را چالشی بزرگ برای اسلام در عصر حاضر دانست و خاطرنشان کرد: قدرت نهان و آشکاری که از آنها حمایت می‌کند، بدون شک مستکبران غربی است که از اتحاد مسلمانان سودی نمی‌برد.

این عالم اهل‌سنت، با اشاره به این فتوای ابوحنیفه «لایجوز التکفیر اهل‌ القبله» اظهار داشت: ابوحنیفه به شدت منع کرده است که فردی که اقرار به قبله دارد، کافر دانسته شود.

محی‌الدین ابراز داشت: حدیث صحیحه بخاری و مسلم نیز تأکید می‌کند که کسی که شهادتین را بر زبان جاری کند، نمی‌توان عنوان کفر را بر او بار کرد، پس چگونه و با چه مدرک و مستندی وهابیون دیگر مسلمانان را تکفیر می‌کنند.

وی جریان تفکیر را به هدف اختلاف‌افکنی در جوامع مسلمانان ارزیابی کرد و یادآور شد: هدف آنها این است که مسلمانان همدیگر را از خیل مسلمانان بیرون بدانند و بذر اختلاف در قلب آنها بیرون آید و این همان خواسته ابرقدرت‌های جهانی است که نتوانسته‌اند مسلمانان را به زور اسلحه تسلیم خود سازند و اکنون می‌خواهند با این حربه به خواسته‌های شوم خود برسند.

این مفتی اهل‌سنت پاکستانی با اظهار اینکه اتحاد شیعه و سنی، همچون خواری در چشم دشمن خودنمایی می‌کند، تأکید کرد: اگر علما، امرا و مشایخ هر مذهبی به وحدت برسند، می‌توانند مردم عادی و پیروان آن مذهب را به اتحاد برسانند و از طرف مقابل، مردم نیز وظیفه دارند که به اجتهاد خود عمل نکنند و از رهبران دینی خود در برخورد با دیگر مذاهب اسلامی پیروی کنند.

 

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین