عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۸۶۱۹
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۳
از ارزش هاي والاي انساني عبادت در جواني و صرف جواني در اطاعت امر خداست.

عقیق: اگر انسان بتواند در جواني بر خواهش‌هاي نفسي خود غالب شود و لذت عبادت خدا را در كام خود بنشاند، به دليل كم رنگ بودن بدي‌ها و قوّت جسماني و روحي، بهتر مي‌تواند خود را به خداوند متعال نزديك كند.

در روايات آمده است كه خداوند متعال به عبادت جوان مباهات مي‌كند. براي مثال، در حديثي از حضرت رسول اكرم (ص) نقل شده است كه فرمودند: «همانا خداي تعالي به وجود جوان پرهيزگار بر فرشتگان مباهات مي‌كند و مي‌فرمايد: اي فرشتگان، به بندهٔ جوان من بنگريد كه شهوت‌هاي جواني خود را به خاطر من رها كرده است!» (كنز العمّال: 43057)

آنحضرت درباره «بركت عبادت در جواني» نيز فرمودند: «هر جوانى كه در دانش و عبادت رشد كند تا بزرگ شود، خداوند متعال، در قيامت پاداش هفتاد و دو صدّيق به وى مي‌بخشد». (منية المريد: ص 104)

رسول خدا(ص) همچنين در بيان فرق جوان عابد و پير عابد، مي‌فرمايند: «برترى جوان عابدى كه در جوانى خود ره بندگى پيش گرفته، بر پيرى كه در بزرگسالى به عبادت روى آورده؛ همچون برترى فرستادگان الهى بر ديگر مردمان است». (كنز العمّال:43059)

جوان عابد محبوب‌ترين بندگاننزد خداست؛ در روايت آمده است كه رسول خدا فرموده اند: «همانا محبوب‌ترين خلق در پيشگاه خداي عزّوجلّ، جوان كم سن و سال زيبارويي است كه جواني و زيبايي خود را براي خدا و در طاعت و فرمان برداري او قرار دهد. اين همان كسي است كه خداي مهربان به وجود او بر فرشتگان مباحات مي‌كند و مي‌فرمايد: اين جوان به راستي بندهٔ من است«.



منبع:حج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین