عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۸۵۲۱
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۲
جایگاه عقل در هدایت تکوینی+صوت
آیت‌الله غروی علیاری با بیان این‌که بالاترین هادی عقل است، به قرار داشتن انسان در چنگال دو دشمن نفس اماره و ابلیس،اشاره کرد و گفت: در واقع ابلیس به دنبال حاکم کردن نفس است و انبیاء به دنبال حاکم کردن عقل هستند
عقیق: آیت‌الله غروی علیاری در ادامه جلسات عمومی تفسیر هفتگی خود با اشاره به مطالبی از سوره دهر به بیان نکاتی درباره هدایت تکوینی پرداخت.

آیت‌الله غروی علیاری با اشاره به مطالبی که پیش از این در باب هدایت تکوینی از طریق قلب و انبیاء بیان کرده بود، اظهار کرد: موضوع دیگر در امر هدایت باطنی هدایت توسط عقل است. چون عقل هادی است و خداوند در وجود شما یک پیغمبر باطنی را ایجاد کرده است و در حالی که انبیاء الله همه پیامبران ظاهری هستند، پیغمبر باطنی در وجود ما عقل ماست.
ایشان ادامه داد: امام رضا(ع) فرمود «العقل ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان؛ عقل آن چیزی است که خداوند رحمان با آن عبادت می‌شود و توسط آن بهشت به دست می‌آید». اولین چیزی که خداوند عالم خلق کرد و در وجود من و شما قرار داد، این ودیعه الهی و پیامبر باطنی و درونی و جوانحی به نام عقل است. خداوند عقل را برای مرشدیت و هادویت در وجود من و شما ایجاد کرد. بنابراین عقل هادی است و جنبه هدایتی دارد.
آیت‌الله غروی علیاری با بیان این‌که عقل نعمت بزرگی است که خداوند عالم در وجود خلیفه خود ایجاد کرده است، اظهار کرد: شرافت انسان به عقل است و کرامت و منزلت انسان با عقل است. فرق میان ما انسان‌ها و حیوانات و تمام موجوادت عالم خلقت، و دلیل این‌که خداوند انسان را اشرف موجودات قرار داده است، عقل است. شما می‌توانید خود را با عقل بهشتی کنید، چون عقل هادی است و هدایت و راهنمایی می‌کند.
آیت‌الله غروی علیاری با بیان این‌که بالاترین هادی عقل است و چیزی بالاتر از عقل هادی نیست و با اشاره به قرار داشتن انسان در چنگال دو دشمن قوی‌پنجه، یعنی نفس اماره و ابلیس، گفت: این‌ها در مقابل عقل می‌ایستند و عقل را از کار می‌اندازند تا حاکم شوند و فرد بشود مرتع ابلیس و ابلیسی؛ شیطانی و نفسانی. در واقع ابلیس به دنبال حاکم کردن نفس است و انبیاء به دنبال حاکم کردن عقل هستند.
وی با بیان این‌که انبیاءالله به آن چه عقل به آن هدایت می‌کند، ارشاد می‌کنند، اظهار کرد: عقل شما را راهنمایی می‌کند که باید عبادت کرد و به این خدا باید انقیاد داشت و اطاعت و بندگی خاص این خداست. شما نمی‌توانی بهشت را مگر به وسیله هدایت عقل به خیر، به دست بیاوری، چون که این عقل است که شر و خیر را و سعادت و فلاح را برای شما تبیین می‌کند.
مشروح سخنان آیت‌الله غروی علیاری را بشنوید:


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین