عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۸۵۲۰
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱
عالمی تکلیف مدار و مردمی
آیت‌الله دهشت(ره)، همواره در میان مردم زندگی اخلاقی داشت و تدریس او با تربیت همراه بود و در عرصه تبلیغ و یا فعالیت فرهنگی هیچ گاه منتظر بخشنامه و دستور نبود.
عقیق: همایش "اسوه مجاهدت در تعليم و تبليغ" نكوداشت آيت الله حاج شيخ غلامرضا دهشت، از علمای خراسان که دیروز پس از عمری تلاش و مجاهدت علمی و تبلیغی در بیمارستان امام زمان(عج) مشهد به دیار باقی شتافت، روز 18 ارديبهشت ماه، در سالن صباي صدا و سيما مرکز خراسان برگزار شد و شخصیت های مختلفی در این همایش درباره ابعاد شخصیتی این عالم برجسته لب به سخن گشودند که چکیده ای از آن در پی می آید.

تکلیف مداری

حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی، معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری، با اشاره به ویژگی های آیت الله دهشت، اظهارداشت: ایشان فعالیت های خود را منحصر به تدریس در حوزه علمیه نمی کرد، ضمن این که در سطوح عالی حوزه مشغول به تدریس بودند، در عرصه های اجتماعی، فرهنگی و تبلیغی نیز به صورت فعال حضور داشتند.

وی با بیان این که آیت الله دهشت هیچ گاه منتظر بخشنامه یا دستور فردی برای تبلیغ یا فعالیت فرهنگی نبود، افزود: این عالم ربانی از سویی در حوزه برای تدریس به طلبه ها احساس تکلیف می کردند و از سوی دیگر برای تربیت جوان ها و تحصیل کرده ها اقدام به تأسیس شعب مدارس شهید مطهری کردند و انصافا زحمات زیادی برای راه اندازی این شعب کشیدند .

آیت الله دهشت از نگاه وزیر ارشاد

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پیامی به این نکوداشت، با تقدیر از فعالیت های علمی و فرهنگی آیت الله دهشت، تصریح کرد: روحانیون و علمای دین، چراغ راه جامعه هستند.

وی در بخش دیگری از این پیام خاطرنشان کرد: اینجانب افتخار آشنایی با این عالم بزرگ را از نزدیک داشتم، تربیت نسل جوان و حضور موثر در این سرزمین مقدس نشان از روحیه خستگی ناپذیر ایشان است. این استاد بزرگ خدمات و حمایت های عظیمی برای مردم مشهد و خراسان به خصوص طلاب این استان انجام داده است .

مروج اخلاق اسلامی

قائم مقام سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنانی گفت: آیت‌الله دهشت، عالمی بود که در میان مردم زندگی اخلاقی داشت و تدریس او با تربیت همراه بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی‌مقدم در جمع شاگردان این عالم وارسته با تقدیر از سنت تجلیل شاگردان از مقام استاد، ابراز داشت: تجلیل از فضل و مقام والای این روحانی مجاهد، تقویت اندیشه فرهنگی و دینی در بین مردم است.

وی با بیان این‌که عالم و اندیشمند به دنبال رشد کمالات انسانی است، افزود: عالم اگر درس می‌خواند و تلاش علمی می‌کند، علم را هدف نمی‌داند، بلکه آن را وسیله‌ای برای خدمت به بندگان خدا در شئونات مختلف می‌داند.

نفوذ کلام

اکبرصابری فر، شهردار سابق مشهد هم با نقل خاطراتی از دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و همراهی با آیت الله دهشت، گفت: من یک معلم و فرهنگی بودم که پس از انقلاب به عنوان مدیرعامل اتوبوسرانی مشهد منصوب شدم، رفتار رانندگان در آن دوره، همان اخلاق و منش قبل از انقلاب بود. به همین خاطر به سراغ روحانیت شهر مشهد، و آیت الله دهشت رفتم و از آنان استمداد طلبیدم و کلاس های آموزشی در زمینه احکام ، عقاید و قرآن را به مدت 9 ماه برای رانندگان برگزار کردیم و یکی از استادان حاج آقای دهشت بودند که با حضور در این کلاس ها و با رفتار و برخورد مناسب توانستند وضعیت رفتاری و عقایدی رانندگان را تغییر دهند.

الگوی جهاد فرهنگی

دکتر جواد شوشتری از فارغ التحصیلان مدرسه شهید مطهری مشهد نیز به نمایندگی از فارغ التحصیلان این مدرسه گفت: از سال 64  که مدارس شهید مطهری در مشهد افتتاح شد، تاکنون فارغ التحصیلان زیادی داشته که با الگوگیری از استاد بزرگشان آیت الله دهشت توانستند  از افراد موفق این شهر و کشور باشند.

وی افزود: امیدوارم امسال که تلاش داریم با جهاد فرهنگی پیرو رهبر انقلاب اسلامی باشیم، الگوهای بیشتری به جوانان این مرز و بوم معرفی کنیم؛ آیت الله دهشت یکی از نمونه های جهاد فرهنگی در زمان های مختلف است.

 

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین