کد خبر : ۲۸۴۸۶
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸

اعتکاف از منظر آیت الله جوادی آملی

یکی از مراجع تقلید شیعیان، مرزبانی از کشور را نوعی اعتکاف خواند و گفت: مرزبانی و حفظ کشور در مقابل دشمن عبادت است.

عقیق: یکی از مراجع تقلید شیعیان، مرزبانی از کشور را نوعی اعتکاف خواند و گفت: مرزبانی و حفظ کشور در مقابل دشمن عبادت است.

آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی در درس تفسیر در مسجد اعظم قم گفت: اگر نظام اسلامی است و اعتکاف دارد که دارد این اعتکاف دو نوع است؛ اعتکافی که در مسجد است و معتکف روزه دارد و می‌‌خوابد اما مرزبانی نیز اعتکاف است که خواب ندارد.

وی با بیان اینکه مرزداری همان مرابطه است، اضافه کرد: همه شهدا برای ما عزیزند اما آن شهدایی که در بالای کوه‌های کردستان ایستادند و برای حفظ مرزها یخ زدند و شهید شدند کارشان اعتکاف بود.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: مرزبانی از کشور هم نیت قصد قربت می‌خواهد و عبادت است بنابراین امر مستحبی است؛ اگر عده‌ای بودند واجب کفایی می‌شود و اگر کسی نبود واجب عینی است.

وی با اشاره به داستان حضرت سلیمان در قرآن و ماجرایی که برخی از آن قضاشدن نماز ایشان را تفسیر کرده‌اند، اضافه کرد: این موضوع که این نماز نماز واجب بوده یا مستحب و حضرت سلیمان فضیلت را از دست داده یا اصل نماز را محل تأمل است و روشن نیست اما چون محتملا قضاشدن نماز ایشان برای سان دیدن از نیروهای نظامی و ارتش خود برای مقابله با دشمنان بوده است ناشی از این است که وی اهمی را بر مهمی ترجیح داده است.

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: نماز را می‌شود قضا کرد ولی حفظ مرزها که مورد تهدید دشمن است واجب است و گاهی مهمتر از رکن دین یعنی نماز است.

وی در ادامه معاد را عامل جلوگیری از پوچی و باطلی انسان و خلقت دانست و اظهار داشت: اگر هدفی برای خلقت جهان و انسان در کار نبود دنیا لغو و بیهوده می‌شد و طالع و صالح یک سرنوشت یعنی عدم پیدا می‌کردند.

استاد برجسته حوزه تأکید کرد: اگر مومن و کافر عدم باشند این خلاف حق است در صورتی که خدا در قرآن تاکید کرده که عالم با مصالح حقیقت ساخته شده است و بیهوده نیست.

وی اضافه کرد: معاد توسط قرآن به کرات اثبات شده و گفته شده که انسان مرگ را می‌میراند و در آن دنیا محشور می‌شود.



منبع:مهر

ارسال نظر
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین