عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۸۲۰۰
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۴
قرآن دست‌نویس ارزشمندی ، میراث ماندگار خانواده تهرانی که در سده 13 قمری کتابت شده است ، توسط خانم شهناز نظیری منفردی به گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شد.

عقیق: به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی،رئیس اداره مخطوطات این سازمان با بیان این مطلب گفت: « قرآنِ دست‌نویس ارزشمندی که توسط خانم شهناز نظیری منفردی به نیت مادر و مادربزرگشان به کتابخانه حضرت رضا(ع) اهدا گردید، به خط نَسخ عالی بر روی کاغذ نخودی آهار مهره توسط محمد باقر به سبک میرزا احمد نیریزی کتابت شده است». سید محمد رضا فاضل هاشمی خاطرنشان کرد: « این قرآن دارای تذهیب، جدول‌کشی اوراق به زر ، تحریر مشکی، شنگرف و سرترنج است، دو صفحه ابتدای آن تمام تذهیب شامل کتیبه و سرلوح زرین پرکار شبیه مکتب شیراز و با حاشیه تشعیری مرصع تصویر سازی شده است». وی با بیان اینکه دراین اثر ارزشمند معنوی سرسوره ها طلاپوش در کتیبه های زرین قلمدانی و نشانها سنجاقک زرین می باشد افزود: « جلد این قرآن دورو که روی بیرونی ضربی و در رویه داخلی کتیبه هایی وجود دارد». درهمین زمینه واقف این اثر معنوی، عشق و ارادت به آستان ملکوتی حضرت رضا(ع) را انگیزه خود از وقف عنوان کرد و اظهار داشت: « این قرآن نسل به نسل در خانواده ما به عنوان میراث ماندگار بوده است و خیلی وقت بود که من تصمیم گرفتم که به جایی مطمئن بسپارم و اکنون خوشحالم که این قرآن در کتابخانه حضرت رضا(ع) قرار گرفته است». وی خاطرنشان کرد: « اکنون با اهدای آن به کتابخانه حضرت رضا(ع) خیالم از همه جهت راحت می باشد و می دانم که این قرآن در این کتابخانه حفظ و به دست نااهل نمی افتد».
گفتنی است که گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی با حدود 85 هزار دست‌نویس کهن، یکی از پایگاه‌های فکری جهان اسلام است که با نیّت‌های خیر واقفان و اهداکنندگان دست‌نویس‌های کهن در طول تاریخ به وجود آمده است.
 

منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین