عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۸۱۲۸
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۷
25اردیبهشت ماه با پیام رهبری برگزار می شود؛
همایش بزرگداشت عالم ربانی و فقیه مجاهد آیت الله مشکینی (ره) همزمان با نیمه رجب مصادف با سالروز وفات حضرت زینب کبری(س) در موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار می شود.

عقیق: این همایش روز پنجشنبه 25 اردیبهشت با پیام مقام معظم رهبری و سخنرانی آیت الله مهدوی کنی، رییس مجلس خبرگان رهبری آغاز می شود.
ارائه مقالات، سخنرانی آیت الله استادی و رونمایی از آثار مرحوم آیت الله مشکینی از دیگر برنامه های این همایش اعلام شده است.
مرحوم آیت الله علی اکبر فیض، معروف به مشکینی در 1300 هجری شمسی در روستایی از توابع بلوک مشکین و در خانواده ای متدین و اهل علم چشم به جهان گشود.
ایشان در سالهای تحصیل خود به محضر عالمان بسیاری شرفیاب شد و در دروس خارج فقه و اصول آیت الله العظمی بروجردی (ره) و آیت الله العظمی محقق داماد(ره) شرکت می کرد. در نجف اشرف نیز به محضر عالمان و استادان آن دیار شرفیاب می شد و در درس خارج امام خمینی (ره) شرکت جدی داشت.
مرحوم آیت الله مشکینی سالها به تدریس خارج فقه و اصول اشتغال داشت و درس تفسیر ایشان از دورس مشهور حوزه علمیه قم بود. بسیاری از استادان و علمای امروز از شاگردان ایشان به شمار می آیند.
از جمله فعالیت های مهم ایشان تاسیس موسسه الهادی است که به چاپ کتب مفید و اسلامی برا ی سطوح گوناگون جامعه می پردازد و مردم را با حقایق و معارف اسلامی آشنا می سازد.
مرحوم آیت الله مشکینی کتاب های فراوانی در زمینه های گوناگون علوم اسلامی تالیف و منتشر ساخته که «اصطلاح الاصول»، «مصطلحات الفقه»، «الفقه الماثور» (دوره فقه به طرزی نوین) «دروس فی الاخلاق»( یک دوره اخلاق عربی) «ازدواج در اسلام» «المنافع العامه» ( شرح کتاب احیاء الموات شرایع) «مفتاح الجنان» ( کتاب دعا تکمیل مصباح المنیر) «المواعظ العددیه» «واجب و حرام احکام الزامی» ( دوره فقه) «قصار الجمل» (احادیث کوتاه تحت عناوین لغوی دو جلد) «ترجمه قرآن کریم به زبان فارسی» از جمله این کتاب ها به شمار می رود.
ایشان از نخستین افرادی بود که به نهضت امام خمینی (ره) پیوست و در جریان مبارزات خود به همراه 27 نفر از اساتید و فضلای حوزه تبعید شد. از این رو به زادگاه خود رفت ولی پس از سه ماه ساواک وی را دستگیر و به ماهان کرمان و گلپایگان تبعید کرد.
مرحوم مشکینی (ره) پس از دو سال به کاشمر تبعید شد و چون در طول دوره تبعید نیز دست از مبارزه برنمی داشت ساواک ایشان را به مکان دیگری منتقل می کرد.
وی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در مسئولیت های گوناگونی به ایفای نقش پرداخت. عضویت در خبرگان، تدوین قانون اساسی، مسئول گزینش و اعزام قضات با حکم امام (ره)، ریاست مجلس خبرگان رهبری در سه دوره، امامت جمعه قم با حکم امام (ره) و رهبر انقلاب، عضویت د رجامعه مدرسین حوزه علمیه قم و ریاست شورای بازنگری قانون اساسی از جمله این این مسئولیت ها بشمار می رود.
مرحوم مشکینی سرانجام عصر روز دوشنبه 8 مرداد 1386 پس از عمری تلاش و مجاهدت علمی و عملی دار فانی را وداع گفت.



منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین