عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۸۰۷۸
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۲
عظمت این ماه تا جایی است که بنابر روایتی از امام صادق (ع) در صحنه قیامت ندا می دهند این رجبیون؟ ...

عقیق: رجب ظرف زمانی ریزش رحمت الهی است. حجت الاسلام والمسلمین حسین شهامت، مدرس حوزه و عضو شورای جامعه المصطفی (ص) العالمیه درباره چرایی عظمت ماه رجب گفت: خداوند متعال در جهان همانطوری که مکان های باعظمتی مثل کعبه را قرار داده و نیز انسان های باعظمتی همچون پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) را آفریده است، زمان های باقدر و عظمتی را نیز قرار داده همچون ماه رجب و لیالی قدر.
وی تصریح کرد: عظمت این ماه تا جایی است که بنابر روایتی از امام صادق (ع) در صحنه قیامت ندا می دهند این رجبیون؟ و این یعنی کسانی که برای این ماه احترام قائل بوده اند؛ باید توجه داشت که ماه رجب فصل زمانی ویژه ای است که خصوصیات ویژه ای دارد، این ماه را«رجب العصب» یعنی ماهی که ظرف زمانی ریزش رحمت الهی است می نامند که هم شروع آن هم امتدادش و هم انتهایش همراه با برکت است.
حجت الاسلام شهامت ادامه داد: این ماه با ولادت امام باقر (ع) آغاز شده، در اواسطش ولادت امیرالمومنین (ع) ایام البیض و اعمال ام داوود واقع شده و به مبعث پیامبر اکرم (ص) ختم می شود، بنابراین ماه رجب مملو است از خیرات و برکات و ذکر نام انسان های کامل و بهترین فرصت است برای گوشه نشینی در مساجد و روزه داری و عبادت و شب زنده داری، مناجات و توسل و خودسازی.
مدرس حوزوی در توصیف کسانی که رجبیون نامیده می شود، اظهار کرد: رجبیون کسانی هستند که قدر و ارج این ماه را می دانند و به توصیه های مرتبط با آن عمل می کنند، رجب از ماه های حرام است که جنگ در آن ممنوعیت دارد و به دلیل آنکه از سه ماه دیگر حرام جدا افتاده به آن «رجب الفرد» نیز می گویند.
وی تاکید کرد: رجبیون کسانی هستند که حرمت ماه رجب را با انجام مستحبات موکد آن نگاه می دارند، یعنی کسانی که با اقبال خود به سوی عبادت حداکثری و غیرواجب رفته و خود را ملتزم به انجام و بیان این اوراد، ادعیه و اذکار کنند.
حجت الاسلام شهامت با اشاره به ادعیه مشهور این ماه عنوان کرد: در دعایی که امام سجاد (ع) برای این ماه توصیه کرده اند می خوانیم «یا من یملک الحوائج السائلین ...» یعنی ای آگاه از وجود همه درخواست کنندگان و همین طور ادامه می دهد که تو گوش شنوا داری پس از تو می خواهیم وعده های راست را عملی کنی و بر محمد (ص) و آل محمد (ص) درود بفرستی. حجت الاسلام شهامت تاکید کرد: ادعیه دیگر بویژه دعای «یامن ارجوه لک خیر ...» هم چنین فضای ارتباطی خاص بین بنده و خدا را برقرار می کند.
عضو شورای جامعه المصطفی (ص) العالمیه با اشاره به خواص و برکات این ادعیه و مناجات ها گفت: هر شیعه و مسلمانی مزه مسلمانی را نمی چشد مگر با ورود به مناجات های اهل بیت (ع) و وقتی این عظمت را دریابد حلاوت عبادت و مناجات را درمی یابد. وی بیان کرد: اگر بخواهیم اوج خداشناسی و کوچکی خود را برابر خدا دریابیم باید به دایره مناجات ها وارد شویم مثل دعای عرفه امام حسین (ع)، مناجات حضرت امیر (ع) و مناجات های امام سجاد (ع) و ... یا دعای یا من ارجوه ... که نشان می دهد همه خیرات را از او می خواهیم و می دانیم رفع همه بدی ها به ید او است.
حجت الاسلام شهامت تاکید کرد: کسانی که جز به در خانه او بروند در ظلمت اند و خودشان را ضایع کرده اند و مثل سرزمین های خشک و بی حاصل اند که بارانی بر آنها نمی ریزد. از این رو، مناجات های ائمه (ع) همت های عالی و صبر را آموزش می دهد و روح انسان را بزرگ می کند چراکه قسمت اعظم مشکلات امروز ما به دلیل نبود آرامش و صبر است و ما در ادعیه می خواهیم که خدا به ما صبر شاکرین دهد.

 


منبع:قدس
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین