عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۸۰۳۲
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۲
محمدی‌گلپایگانی:‌
رئیس دفتر مقام معظم رهبری گفت: یکی از آثار و برکات انقلاب اسلامی این است که ارزش‌های فراموش‌شده از جمله اعتکاف و نماز جمعه احیا شد.

عقیق:همایش تجلیل از ائمه جماعات پیشکسوت استان تهران در سالن همایش های محراب توسط مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد.

در این همایش حجج اسلام محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، محمدعلی موحدی کرمانی امام جمعه موقت تهران، محمدجواد حاج علی اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و جمع زیادی از روحانیون و ائمه جماعات مساجد استان حضور داشتند.

اعتکاف» به برکت انقلاب احیا شده است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری ابتدا با اشاره به مناسبت‌های ماه رجب گفت: در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم «بِکُمْ فَتَحَ اللَّهُ وَبِکُمْ یَخْتِمُ اللَّهُ...» شروع و پایان همه چیز به برکت شما ائمه معصوم است، اگر کرات آسمانی ذره‌ای از مسیرشان منحرف نمی‌شوند و اگر بشوند فاجعه‌ای پیش می‌آید، واسطه این ثبات انسان کامل است که می‌گوییم «بِیُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَى وَبِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْضُ وَ السَّمَاءُ».

 

وی با اشاره به فرا رسیدن ایام‌البیض و مراسم اعتکاف گفت: پیامبر اسلام(ص) دهه آخر ماه مبارک رمضان معتکف می‌شدند و یکی از آثار و برکات انقلاب اسلامی این است که ارزش‌های فراموش شده احیا شده است، پیش از انقلاب غیر از شهر قم در جای دیگر اعتکاف برگزار نمی‌شد و جمع معتکفان قم هم شاید به 40 نفر نمی‌رسید، اما طبق گزارش‌ها تعداد معتکفان سال قبل در کشور ما 800 هزار نفر بوده و70 درصد این معتکفان هم جوان هستند. این امور به برکت انقلاب احیا شده است. یکی دیگر از چیزهایی که بعد از انقلاب زنده شد نماز جمعه است که قبلاً این همه نماز جمعه نبود.

* کسانی که به مسجد می‌آیند امانت‌های خدا هستند

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در ادامه با یادآوری این نکته که قبل از انقلاب حتی نمی گذاشتند کسی مجلس روضه برگزار کند و مجالس روضه پنهانی و در خفا بود، گفت: کسی قبلا جرأت نمی‌کرد از روضه امام حسین(ع) نام ببرد. باید در ماه رجب سرلوحه دعاهای ما دعا برای بقا و سربلندی این نظام مقدس باشد. نظام مقدسی که عزت از دست رفته را به ما بازگرداند.

وی با تأکید بر جایگاه مهم ائمه جماعات خطاب به امامان جماعت، گفت: شما مبلغان دین و سربازان نام و نشان‌دار امام زمان(عج) هستید، شما مروجان دین طریقه حقه اهل بیت(ع) هستید و کسانی که به مسجد می‌آیند امانت‌های خدا هستند که در اختیار شما قرار دارند و این مردم تشنه‌اند و زمینه پذیرش بسیار زیادی دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم مؤمن، مقید به حلال و حرام هستند، ولی در مسائل و احکام شرعی مشکل دارند، این جزو برنامه ما باشد که هر وقت که می‌خواهیم صحبت کنیم مسأله شرعی بگوییم، این خیلی لازم است که مردم با مسائل شان بیشتر آشنا شوند.

*امامان جماعت پدران معنوی جامعه هستند

حجت‌الاسلام حاج علی اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز ضمن خیر مقدم و تشکر از حضور مشایخ و بزرگان مساجد در همایش گفت: مدت‌ها بود دلمان می‌خواست این چنین جلسه‌ای برگزار شود و بزرگان مساجد استان تهران گردهم آیند.

وی با اشاره به گرامیداشت هفته معلم و گرامیداشت یاد شهید آیت‌الله مطهری افزود: گاهی از امامان جماعت به عنوان کسانی که سال‌هاست در مساجد به تربیت و تعلم می‌پردازند و مهم‌ترین معلمان هستند غفلت می‌شود.

حاج علی اکبری با اشاره به فرا رسیدن روز 13رجب و میلاد امام علی(ع) گفت: چند سالی است که بعضی خواسته‌اند این روز را هم در کنار روز مادر به نام روز پدر نامگذاری کنند و باید در آستانه این مناسبت از شما که پدران معنوی جامعه ما هستید قدردانی کرد، البته در کنار این مناسبت‌ها جایگاه رفیع پیشوایی و امامت جماعت نیز خود جای خاصی دارد.



وی افزود: کارگزار اصلی و محور آبادی خانه خدا عالم دینی است و مساجد ما باید با توجه به آیات قرآن پایگاه آزادی و آزادگی باشد، اداره مسجد به صورت موفق کار بسیار دقیق و پیچیده‌ای است، به ویژه آنهایی که در سه وعده در مسجد حاضر می‌شوند و نماز می‌خوانند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در پایان با اشاره به برنامه‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد هماهنگی ائمه جماعات با این برنامه‌ها را لازم دانست و افزود: فرض بر این است که یک نفر سال‌های طولانی در یک مسجد به عنوان امام جماعت حضور داشته باشد، اما طبیعی است که در سنین بالاتر صلاح نیست که مشایخ ما درگیر برخی امور اجرایی و مدیریتی مسجد شوند و بهتر است که از روحانیون جوان و محبوب در کنار بزرگان استفاده شود و برخی امور به آن‌ها تفویض شود.

 

منبع:فارس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین