۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۳۲ : ۱۹
عقیق:آیتالله محمد تقی مصباح یزدی در دیدار با دبیر و اعضای ستاد برگزاری همایش بینالمللی اندیشههای علامه طباطبایی در المیزان با بیان اینکه اهتمام برای شناساندن شخصیتهای بزرگ را از قرآن میآموزیم اظهار داشت: یکی از روشهای تربیتی قرآن این است که از انبیا و غیر آنها نام میبرد و رفتارشان را بیان میکند و این دستوری است برای پیامبر(ص) و مسلمانان که این افراد را یاد کنید.
وی افزود: این امر روشی برای خودسازی است؛ در شریعت اسلام به صورتهای مختلف از این اصل بهره گرفته شده و آدابی تشریع شده است.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه در اعمال کوچک و ظریف تا اعمال بزرگی همچون نماز نام پیامبر اکرم(ص) را میبریم عنوان داشت: در برخی اعمال عادی هم سفارش به مستحب شده که نام پیامبران الهی برده شود.
وی ادامه داد: به همین ترتیب کسانی هم که در این مکتب پرورش پیدا کردهاند و روش اهل بیت(ع) را زنده ساختهاند، احیای نامشان در حقیقت احیای نام اولیای الهی است.
آیتالله مصباح یزدی با اشاره به چگونگی انتخاب افرادی که قرار است نام آنها را احیا کنیم گفت: این کار در چارچوب نظام ارزشی اسلام صورت میگیرد و اینکه این اشخاص چه کاری برای زنده نگاه داشتن اسلام و احکام دین انجام دادهاند زیرا از این طریق مردم با خداوند آشنا میشوند.
عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: در تاریخ تشیع، افراد زیادی وجود داشتهاند که نامشان برکت دارد و توانستهاند در راه اعتلای اسلام، دستورات دینی و اهل بیت(ع) موفق باشند.
وی با بیان اینکه علامه طباطبایی از جمله افرادی است که بیشترین خدمت را به قرآن و اسلام داشته است گفت: کمتر کسی مانند ایشان به معارف دین و تشیع کمک کرده است؛ شهید مطهری در مورد تفسیر المیزان میگفت به عقیده من تمام مطالبی که علامه آورده با فکر نیست بلکه الهامی الهی است.
آیتالله مصباح یزدی تصریح کرد: اهتمام نسبت به بزرگداشت شخصیتهایی همچون علامه طباطبایی وظیفهای واجب و نه یک تکلیف اخلاقی است و موجب خشنودی حضرت ولی عصر(عج) خواهد شد.
استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به ابعاد مختلف شخصیت علامه طباطبایی عنوان داشت: تاکنون هیچ یک از برنامههای بزرگداشت ویژه ایشان حق مطلب را ادا نکردهاند بنابراین باید ببینیم چه شیوهای برای این کار بهتر و مفیدتر خواهد بود.
وی افزود: اینکه تا چه میزان بتوانیم شخصیتهای علمی را به دیگران بشناسانیم بستگی به شناخت خودمان از آن افراد دارد و این امر هم به نوبه خود، وابسته به ظرفیتهایمان است؛ شخصیت علامه طباطبایی بسیار گسترده و چشمگیر است و علاوه بر تفسیر، مقامات علمی دیگری نیز داشتند.
آیتالله مصباحیزدی به تاثیر گسترده علامه طباطبایی بر تحول در حوزه علمیه گفت: تقریبا تمام مراجعی که در قم تحصیل کردهاند شاگردان او به شمار میروند.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه علامه طباطبایی امتیازی برای خود در نظر نمیگرفت خاطرنشان کرد: پرداختن به فلسفه از سوی این عالم برجسته اقدامی شجاعانه بود ضمن اینکه ایشان ابتکارات مبانی جدیدی را در علوم عقلی و فلسفی بنا نهاد و میتوان او و فعالیتهایش را نقطه عطفی در علوم عقلی اسلامی به شمار آورد.
وی ابراز کرد: یکی از نکتههای برجسته در زندگی علامه طباطبایی که مورد غفلت هم قرار گرفته و برخی تفسیر عکس از آن دارند، نظریه علامه در مورد ولایت فقیه است پیش از آنکه در فضای علمی و سیاسی ما این موضوع مطرح شده باشد.
آیتالله مصباحیزدی با اشاره به نکاتی که علامه طباطبایی در مورد ولایت فقیه در قالب مقاله و حتی تفسیر المیزان آورده است گفت: ذیل مباحث اجتماعی المیزان نکاتی قوی در این مورد وجود دارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان داشت: مقاله ولایت و زعامت از علامه در زمانی نوشته شد که حتی سئوالی در مورد ولایت فقیه وجود نداشت.
وی ادامه داد: علامه طباطبایی دارای فعالیتهای ابتکاری و نوینی بود ولی امروز نمیتوانیم به درستی آنها را ارزیابی کنیم زیرا از شرایط آن دوران اطلاع صحیحی نداریم؛ امروزه گروهی از شاگردان به یک استاد کمک میکنند تا کتابی را بنویسد علاوه بر اینکه ابزارهای زیادی هم برای جستجو وجود دارد ولی علامه در شرایطی تفسیر المیزان را نوشت که هیچ همکاری نداشت و از نظر مالی هم ضعیف بود.
آیتالله مصباح یزدی در ادامه به نظم و ترتیب فراوانی که علامه طباطبایی در کارهایش رعایت میکرد گفت: این شخصیت برجسته جهان تشیع در عین حال بیمهریهایی را هم از برخی افراد و گروهها تحمل کرد ولی به کارش با اخلاص ادامه داد؛ با همه این مشکلات کتابی را نگاشت که امروز در عالم اسلام هیچ محققی بینیاز از تفسیر المیزان نیست.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه بر اثر کار علامه طباطبایی، تفسیر قرآن به موضوعی اساسی در حوزههای علمیه تبدیل شد خاطرنشان کرد: در گذشته کسی تفسیر را مطلب درسی تلقی نمیکرد.
وی در پایان با بیان اینکه ضعف و کاستی لازمه زندگی این جهان است گفت: هیچ انسانی به طور کامل خلق نشده و تدریجاً در طول زندگی به سمت تکامل حرکت میکند و ضعفهایش کمتر میشود ولی غیر از حضرات معصومین (ع) هیچ انسانی بدون نقص نیستند؛ این را راجع به کسانی گفتم که گاهی بیمهریهایی حتی نسبت به این کار شما دارند زیرا کارشان بیانصافی است، توصیه ما این است که انسانهای منصف عینک سیاه را همیشه به چشم نزنند بلکه وقتی نور شدید بود عینک سیاه بزنند؛ نباید اینگونه باشد که حقایق را ندید و وضعیت را سیاه جلوه داد.
منبع:فارس
211008