عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۷۹۲۰
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۲
مکیال المکارم. . .
اهتمام و کوشش برای ادای حقوق مایه رفعت و بزرگی در درگاه الهی است و هر کس در این راه کوشش و اهتمامش بیشتر و تمام باشد، در پیشگاه خداوند عزیزتر و گرامی تر است.

"عقیق: مکیال المکارم فى فوائد الدعاء للقائم" یکى از کتاب هاى ارزشمند شیعه، نوشته آیت ‏اللّه‏ سیدمحمدتقى موسوى اصفهانى(1348 ـ 1301ق) است که به قصد اداء حق حضرت بقیة‏اللّه(عج) که حقش بر گردن ما افزون‏تر از همه مردم است، احسانش بیشتر و بهتر از همه شامل حال خلق مى‏شود و نعمت ها و منت ها بر ما دارد، به رشته تحریر درآمده است.
اصل کتاب به زبان عربى است و مؤلف در مقدمه مى‏نویسد:
"
چون ما نمى‏توانیم حقوق آن حضرت(ع) را ادا نماییم و شکر وجود و فیوضاتش را آن طور که شایسته است، بجا آوریم بر ما واجب است آن مقدار از اداى حقوق آن حضرت را که از دستمان ساخته است، انجام دهیم. . . بهترین امور در زمان غیبت آن حضرت(عج)، انتظار فرج آن بزرگوار و دعا براى تعجیل فرج او و اهتمام به آنچه مایه خشنودى آن جناب و مقرب شدن در آستان اوست، مى‏باشد."
 

ادا کردن بعضی از حقوق آن حضرت
سخن در این زمینه در چند قسم بیان می شود:
اول: به حکم عقل ادای حقوق کسانی که حق بر گردن انسان دارند از مهمترین امور است و این واضح است.
دوم: به حکم شرع نیز ادای حقوق از مهمترین امور می باشد. البته پوشیده نماند که تمام حقوق مومن از شاخه های حقوق و فضیلت ائمه است.
سوم: اهتمام و کوشش برای ادای حقوق مایه رفعت و بزرگی در درگاه الهی است و هر کس در این راه کوشش و اهتمامش بیشتر و تمام تر باشد در پیشگاه خداوند عزیزتر و گرامی تر خواهد بود.
چهارم: ازجمله حقوق مومن بر مومن دیگر دعا کردن برای اوست. و روایتی است از ثقه الاسلام کلینی از معلی بن خنیس از امام صادق(ع) که گفت: به آن حضرت عرض کردم: حق مسلمان بر مسلمان چیست؟ فرمود: آسانترین حق آن است که آنچه برای خودت دوست می داری برای برادرت هم دوست بداری و آنچه برای خودت بد می دانی برای او هم نپسندی.
اینکه از خشمگین ساختن او اجتناب ورزی و موجبات خرسندیش را فراهم آوری و امرش را اطاعت نمایی. اینکه او را با جان و مال و زبان و دست و پایت کمک نمایی. اینکه چشم او و راهنما و آینه او باشی. اینکه سیر نشوی در حالی که او گرسنه بماند و سیراب نگردی در حالی که او تشنه باشد و نپوشی در حالی که او برهنه و نپوشیده باشد.
اینکه اگر خدمتگزاری داشتی و برادرت نداشت واجب است خادمت را بفرستی که لباس هایش را بشوید و غذا برایش فراهم سازد و جایش را آماده کند. اینکه سوگندش را باور کنی و دعوتش را اجابت نمایی و در بیماریش به عیادتش بروی و در تشییع جنازه اش حاضر شوی و اگر بدانی که حاجتی دارد به انجام آن مبادرت ورزی و نگذاری ناچار شود که از تو درخواست کند بلکه پیش از آنکه به تو اظهار نماید به انجامش سرعت کنی. اگر این کارها را انجام دهی ولایتت به ولایت او و نیز ولای او به ولایت تو متصل شده است.
حال که این مطلب را دانستی می گوییم: بدون تردید این حقوق برای مولای ما حضرت صاحب الزمان(ع) بر تمام اهل ایمان ثابت است به هر تقدیر این حقوق برای امام مسلم می باشد زیرا که ایمان امام از هر مسلمانی کامل تر است.

 

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین