عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۷۹۱۷
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس خبرداد :
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: در مراسم معنوی اعتکاف حرم مطهر رضوی 65 هزار و 306 نفر از طریق پورتال و سامانه پیامکی آستان قدس رضوی نام نویسی کرده اند.
عقیق: محمود ممتاز، در نشست خبری گفت: مراسم معنوی اعتکاف امسال از 23 اردیبهشت جاری به مدت سه روز و با حضور دو هزار و 511 نفر از خواهران و برادران ایرانی و غیر ایرانی برگزار می‌شود. وی اضافه کرد: علت کاهش افراد شرکت کننده در این مراسم معنوی عملیات ساختمانی و استحکام بنای مسجد گوهرشاد است و این امر سبب شده فضای صحن مسجد برای بهره مندی معتکفان پوشانده نشود و محل حضور معتکفان به داخل شبستان ها انتقال یابد.

ممتاز بیان داشت: برای شرکت در مراسم معنوی اعتکاف حرم مطهر رضوی 65 هزار و 306 نفر از طریق پورتال و سامانه پیامکی آستان قدس رضوی ثبت نام کرده‌اند که از این شمار 64 هزار و 428 نفر خانم و بقیه آقایان بوده اند.


جوانان بیشترین شرکت کنندگان در اعتکاف
وی با اشاره به اینکه چهار هزار و 604 نفر از نام نویسی کنندگان از 16 کشور جهان بوده‌اند، در خصوص رده سنی افراد حاضر در این مراسم معنوی گفت: رده سنی افراد حاضر در این مراسم معنوی به ترتیب «کمتر از 20 سال» 11 درصد، «20 تا 35 سال» 54 درصد، «35 تا 50 سال» 20 درصد و «بیشتر از 50 سال» 15 درصد است.
برگزاری مراسم « اعیاد مذهبی، جشن ایام ولادت و نیز سوگواری ائمه معصومین(ع) در محل تالار تشریفات، رواق مبارکه امام خمینی(ره) و دیگر اماکن متبرکه»، «پذیرایی از مدعوین مراسم 13 رجب المرجب در حسینیه امام رضا(ع، «فعالیت غرفه فضای سبز حرم مطهر در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه مشهد» و «آماده سازی اقلام مورد نیاز ضیافت اکرام رضوی» از دیگر موضوعاتی بود که ممتاز در این بخش از سخنانش به آنها اشاره کرد.


300
میلیون تشرف به حرم در یک سال
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی همچنین در ابتدای این نشست به ارایه گزارشی از اقدامهای این معاونت در سال گذشته اشاره کرد و گفت: اصلی ترین مأموریت ما در اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی ایجاد نظم، امنیت و آرامش است. در سال گذشته حدود 300 میلیون تشرف به حرم مطهر رضوی داشته ایم و با تمهیدات صورت گرفته توسط معاونت زائران زیارتی مطلوب را تجربه کردند.
وی با بیان اینکه در مجموعه معاونت اماکن متبرکه و امور زائران ایرانی 30 هزار نفر توفیق خدمت به زائران امام رضا(ع) را دارند، ابراز داشت: ارتباط این افراد با مجموعه حرم مطهر رضوی اثر وضعی مطلوبی در تلطیف فضای فرهنگی کشور خواهد داشت.


پذیرایی 5/3 میلیون نفر در میهمانسرای حضرت
ممتاز در ادامه با بیان اینکه در سال 92 حدود سه میلیون و 570 هزار نفر در مهمانسرای حضرت رضا(ع) پذیرایی شده اند، افزود: به صورت میانگین حدود 25 میلیون مترمربع صحن‌های مقدس در سال گذشته برای نمازهای یومیه و مراسم مفروش و جمع آوری و نیز 85 هزار بوته گل و گیاه برای گیاه آرایی و گل آرایی اماکن متبرکه استفاده شده است.
وی با اشاره به اینکه در سال 92 حدود 144میلیارد ریال وجه نقد به امانتداریهای حرم مطهر به امانت گذاشته شده است، خاطرنشان کرد: حدود 250 میلیون متر مربع از فضای صحن‌ها، بستها، زیرصحن‌ها و دوربرگردانهای حرم مطهر رضوی در سال گذشته غبارروبی و شست‌وشو شده است.
مصرف «102 میلیون عدد لیوان»، «10 هزار و 660 لیتر گلاب»، «سه هزار و 900 لیتر اسانس» و «دو هزار و 727 اسپند، کندر و زغال» از دیگر جزییات آماری بود که معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی در این بخش به ذکر آنها پرداخت.

 

منبع:قدس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین