عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۷۸۲۹
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶
مساجد اربعه از ویژگی خاصی برخوردارند و از جمله امتیازات این مساجد آن است که انسان برای اقامه نماز در این مساجد بار سفر ببندد.
عقیق: آیت الله محسن اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در ادامه سلسله جلسات در خارج فقه المسجد، با اشاره به مساجد «کبرا» یعنی بزرگترین مساجد از دیدگاه منابع دینی و اسلامی گفت: این مساجد در قالب دو مبحث قابلیت بررسی دارند که یکی از آنها مساجد اربعه است که در این میان مساجد کبری و مساجد پر اهمیت از ویژگی خاصی برخوردارند.


وی با بیان اینکه همه مساجد دارای فضیلت هستند، گفت: در اینجا اشاره ما به مساجدی است که در منابع دینی ما فضیلت ویژه ای دارند مانند مساجد اربعه که از خصوصیت برتری برقرار هستند.


آیت الله اراکی تصریح کرد: از جمله امتیازاتی که برای این چهار مسجد مطرح شده این مساله است که انسان از راه دور بار سفر ببندد و برای نماز در این مساجد همت کند که چنین مساله ای درباره سایر مساجد بیان نشده است.


دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: در رابطه با مساجدی که در مورد آنها توصیه به بار سفر بستن شده دو دسته از روایات وارد شده است،‌ دسته اول روایاتی است که به عنوان مساجد اربعه از این مساجد یاد شده است و اسامی آنها در این روایات معین شده و دلالت بر استحباب ویژه نماز در این مساجد اربعه دارند.


وی گفت: این روایات که در آنها اشاره به «شد رحال»‌ برای نماز در آن مساجد شده است دو نوع اند، دسته ای از این روایات از طریق شیعه امامیه بیان و توصیه به «شد رحال» در آنها شده است که شامل مسجدالحرام، مسجدالنبی و مسجدالکوفه است.

 

آیت الله اراکی ادامه داد: دسته دیگری نیز از روایات داریم که از طریق عامه وارد شده و ضعیف است و شامل مسجدالحرام، مسجد النبی و مسجد المقدس است، معذالک می توان این ضعف طریق را به روایات چهارمی جبر کرد، بنابراین ویژه ترین مساجد در اسلام مساجدی هستند که مستحب است «شد رحال» به آن مساجد برای اقامه نماز شود که شامل مسجد الحرام، مسجدالنبی و مسجد الکوفه و مسجد الاقصا است.

 

وی گفت: «شد رحال» برای زیارت مراقد معصومین و اهل بیت (علیهم السلام) وارد است، بنابراین قصد زیارت ائمه وارد شده و روایت های عام و خاص داریم لذا شایسته است اگر مثلا فردی می خواهد به مسجد جمکران برود به قصد زیارت حضرت معصومه رفته و بعد تبعا به زیارت مسجد جمکران برود.

 

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین