عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۷۷۵۵
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۴
آیت الله جوادی آملی پاسخ می دهند؛
آیت الله جوادی آملی در کتاب حکمت عبادات می نویسد: يکي از بارزترين مصاديق و کامل‏ترين موارد لطف تام الهي؛ ارمغان والاي «نماز» است که در معراج نبوي با همه لوازم و مقدمات و مقارنات يک‏جا از طرف خداوند عزوجل به حبيبش عطا شد.

عقیق: آیت الله جوادی آملی به عنوان مفسر بزرگ قرآن و حکیم متأله، ابعادی از اسرار و لطایف و طرایف احکام الهی را در کتابی با نام «حکمت عبادات» مورد بررسی قرار داده و در آن به بیان بخشی از دریای معارف حقایق والای عبادات الهی پرداخته اند که در پی می آید:

 

»نماز» عمود دین و محور تمامی اعمال و طاعات انسانی شمرده شده است، که اگر مورد قبول واقع شود دیگر اعمال نیز پذیرفته می شود، و اگر رد شود، دیگر اعمال نیز پذیرفته نخواهد شد. این حکم الهی که روح عبادات و عمود دین معرفی شده است، دارای اسرار و حکم و لطایفی است که اگر کسی بدان آشنا شود، هرگز طعم شیرین آنرا رها نخواهد کرد

 

ایشان در بخشی از این کتاب به اهمیت نماز اشاره دارند و خصوصیت ویژه «نماز ظهر» را باز بودن درهای رحمت الهی هنگام ظهر دانستند.

 

ایشان در این کتاب می فرمایندهر يک از نمازها مزيتي دارند. در بين نمازها، نماز ظهر خصوصيتي ويژه دارد. قرآن مي‏ فرمايد: «حافِظوا علي الصلوات والصلوة الْوسْطي» روايات، صلاة وسطي را به نماز ظهر تفسير کرده‏ اند، که اولين نماز رسول الله(ص) بود

 

فرموده‏ اند: وقتي آفتاب از دايره نصف ‏النهار زايل شد و ظهر فرا رسيد، نگذاريد نماز ظهر شما به تأخير افتد. چون هنگام زوال ظهر، درهاي رحمت باز است. از خداي سبحان رحمت را مسئلت کنيد. در اين وقت هرگز تنها به فکر خود يا پدر و مادر يا دوستان خود نباشيد. بلکه همه را دعا کنيد

 

از رسول خدا(ص) نقل شده است: «إذا زالت الشمس فتحت أبواب السماءِ وأبواب الجنان واسْتُجيب الدعاء فطوبي لمنْ رفع له عند ذلک عمل صالح» هنگام ظهر درهاي رحمت باز است، درهاي بهشت باز است و دعاها هم مستجاب مي ‏شود. خوشا به حال کسي که هنگام زوال، عمل صالحي از او به آسمان معنا رفعت يابد.

 

يکي از احکام جنگ در اسلام اين است که مستحب است جنگ از ظهر به بعد شروع شود و قبل از ظهر مکروه است، مگر اينکه دشمن حمله کند، در اين صورت در تمام اوقات انسان مي ‏تواند حمله او را پاسخ دهد، حتي اگر حمله دشمن در ماههاي حرام (ذي‏قعده، ذي‏حجه، محرم، رجب) باشد، دفاع واجب است.

 

جنگ کردن قبل از ظهر مکروه است؛ اما از ظهر به بعد مستحب است؛ راز اين نکته را در کتب فقهي ما که از روايات استفاده کرده ‏اند، چنين بيان مي‏ کنند، که چون درهاي رحمت هنگام ظهر باز است. شايد خداي سبحان قلب کفار و منافقان را هدايت کند که به اسلام گرايش پيدا کنند و خوني ريخته نشود.

 

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین