۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۵ : ۲۲
عقیق: عبداللّه
بن فضل هاشمى روایت كرده كه از امام جعفر صادق(ع) شنیدم میفرمود:
همانا براى "صاحب
الامر" غیبتى تخلف
ناپذیر است، به طوریكه اهل باطل در آن تردید میكنند.
عرض كردم: یابن رسول اللّه! چرا غیبت میكند؟
فرمود: به علّتى كه به ما اجازه ندادهاند آشكار سازیم.
عرض كردم: چه حكمتى در غیبت اوست؟
فرمود:
همان حكمتى كه در غیبت حجّتهاى پیش از او بوده است،حكمت
غیبت قائم بعد از آمدن خود او ظاهر مىشود، چنانكه حكمت سوراخ كردن كشتى توسط خضر
و كشتن آن بچه و تعمیر دیوار، براى حضرت موسى - علیه السلام - ظاهر نگشت، مگر
موقعى كه خواستند از هم جدا شوند.
متن حدیث:
انّ لصاحب هذا الامر غیبه لابدّ منها
یرتاب فیها كلّ مبطل، فقلت: و لم جعلت فداك؟ قال: لأمر لم یؤذن لنا فى كشفه لكم
قلت فما وجه الحكمه فى غیبته؟ قال وجه الحكمه فى غیبته وجه الحكمه فى غیبات من
تقدّمه من حجج اللّه ـ تعالى ذكره ـ ان وجه الحكمه فى ذلك لا ینكشف الاّ بعد ظهوره
كما لم ینكشف وجه الحكمه فیما آتاه الخضر(علیه السلام)من خرق السفینه و قتل الغلام
و اقامه الجدار لموسى(علیه السلام) الى وقت افتراقهما.
پی نوشت:
«شیخ صدوق، كمالالدین و تمامالنعمه،ج 2،ص482»
منبع:مشرق
211008