عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۷۵۸۴
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۸
آمار زائران ايراني فوت شده كه براي زيارت عتبات عاليات راهي شهرهاي زيارتي عراق شده‌اند، طي فروردين‌ماه ۹۳ به عدد ۱۱ رسيد و اين در حالي بود كه نسبت به ماه مشابه در سال گذشته، آمار كمتري از مرگ زائران كشورمان گزارش شده است.

عقیق:در فروردين‌ماه سال جاري، ۵ مرد و يك زن ايراني كه براي زيارت عتبات عاليات وارد كشور عراق شده بودند، بر اثر سكته قلبي و سكته مغزي در نجف اشرف دار فاني را وداع گفته‌اند كه سه نفر آنان در قطعه ۹ قبرستان وادي‌السلام به خاك سپرده شده‌اند.
كريم حزابيان، مسؤول واحد امداد و پيگيري ستاد شركت شمسا در نجف اين خبر را مي‌هد و با بيان اينكه در حال حاضر ظرفيت قطعه مخصوص ايرانيان تكميل شده است، مي‌افزايد: براي خريد و يا دريافت مجوز قطعه‌اي جديد در قبرستان وادي السلام در حال رايزني با استانداري و شهرداري نجف هستيم.
شرايط دفن اموات در وادي السلام نجف
وي در پاسخ به اين سؤال كه دفن در وادي‌السلام شرايط خاصي دارد، مي‌گويد كه تنها رضايتنامه خانواده فرد فوت شده كفايت مي‌كند و همه مراحل غسل، كفن و دفن برعهده ستاد عمليات شمسا در عراق است.
خانواده برخي از زائران فوت شده در كربلا و نجف درخواست به خاكسپاري عزيز از دست رفته خود را در قبرستان وادي السلام دارند كه جنازه فرد مذكور بعد از مراحل قانوني در قطعه
۹ اين قبرستان در بخش قبور ايرانيان كه در اندازه ۱۵×۲۰ متر در نظر گرفته شده است، دفن مي‌شوند.
اين خبر را حسين شركاء، مسؤول واحد امداد و پيگيري ستاد شركت شمسا در كربلا اعلام و خاطرنشان مي‌كند:
۵ زائر ايراني شامل دو مرد و سه زن در فروردين‌ماه ۹۳ در كربلا دار فاني را وداع گفته‌اند كه يك نفر بر اثر سكته قلبي، يك نفر بر اثر سكته مغزي و سه نفر به مرگ طبيعي فوت كرده‌اند.
هزينه خاكسپاري و ارسال جسد به ايران
وي با بيان اينكه تمام هزينه‌هاي خاكسپاري و يا ارسال جنازه به ايران از سوي ستاد شركت شمسا در عراق پرداخت مي‌شود و هيچ هزينه‌اي بر خانواده زائران فوت شده متحمل نخواهد شد، ادامه مي‌دهد: زائران به درخواست كتبي خانواده آنان در قبرستان وادي السلام نجف و يا كربلا به خاك سپرده مي‌شوند.
مسؤول واحد امداد و پيگيري ستاد شركت شمسا با اين توضيح كه دو نفر از زائران فوت شده‌ها در كربلا در قبرستان وادي السلام دفن شده‌اند، به شرايط خاكسپاري و يا انتقال جنازه به ايران اشاره مي‌كند و مي‌گويد: براي دفن جنازه در كربلا و يا نجف، خانواده درجه يك زائر فوت شده بايد رضايت نامه كتبي خود را پس از ثبت در محضر به نشاني پست الكترونيك ستاد شركت شمسا در عراق ارسال كنند.
شرايط انتقال جنازه به ايران متفاوت و شامل هزينه‌هاي است كه پس از دريافت گواهي وزارت بهداشت عراق و هماهنگي با كنسولگري و نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران، تنها
۱۰۰۰ دلار صرف خريد تابوت مخصوص حمل جنازه از كشور عراق تا محل زندگي زائر در ايران مي‌شود.
هشدار جدي به زائران كاروان‌هاي آزاد
اين هزينه سنگين را حسين شركاء به عنوان يك هشدار براي كاروانهاي آزادي كه براي زيارت راهي عتبات عاليات مي‌شوند، مطرح مي‌كند و مي‌گويد: هزينه انتقال جنازه به ايران تنها به
۱۰۰۰ دلار خريد تابوت منحصر نمي‌شود، بلكه ۵۰۰ هزار دينار عراقي نيز هزينه‌هاي ديگري است كه بايد زائران كاروانهاي آزاد خود پرداخت كنند، در حالي كه اين هزينه‌ها براي كاروانهاي حج و زيارت رايگان است.
هرچند هزينه دفن جنازه در نجف و كربلا از هزينه ارسال آن به ايران بسيار كمتر است و حداقل
۱۰۰۰ دلار بابت خريد تابوت پرداخت نمي‌شود، اما مسؤول واحد امداد و پيگيري ستاد عمليات شمسا به زائران توصيه مي‌كند كه براي برخورداري از بيمه كامل و داشتن سفري مطمئن در كاروانهاي حج و زيارت ثبت‌نام كنند.
براساس گفته مسؤولان امر، در صورتي كه خانواده زائر فوت شده بخواهند در مراسم به خاكسپاري عزيزشان شركت كنند، بدون نوبت و پس از ثبت‌نام در كاروان‌هاي زيارتي حج و زيارت مي‌توانند خود را به كربلاي معلي و يا نجف اشرف برسانند و جنازه تا رسيدن آنان در سردخانه نگهداري مي‌شود تا در مراسم خاكسپاري شركت كنند.


منبع:حج

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین