۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۲۷ : ۱۰
عقیق: در «أمالى» شیخ صدوق روایتی از «قَیس بن عاصِم» نقل شده که میگوید: من با جماعتى از «بنى تمیم» بر رسول خدا (ص) به عنوان میهمان وارد شدیم، من عرض كردم: اى پیغمبر خدا! ما را موعظهاى فرما كه از آن نفع ببریم، چون ما قومى هستیم كه در صحرا زندگى میكنیم و خدمت شما كمتر میرسیم؛ حضرت فرمودند: «اى قیس! به درستى كه با هر عزتى ذلتى است و با هر زندگى مرگی وجود دارد و با دنیا آخرتی است و براى هر چیزى حسابگرى است و بر هر چیزى مراقب و پاسدارى قرار داده شده است، براى هر كار نیكویى ثوابى و براى هر كار زشتى عِقابى و براى هر أجلى كتاب و تقدیرى مقدر شده است.
اى قیس! حتماً و بدون شك با تو قرین و همنشینی خواهد بود كه با تو دفن میشود، در حالیکه او زنده است و تو نیز با او دفن میشوى در حالیکه مرده هستى. پس اگر آن قرین، كریم باشد تو را از گزند حوادث حفظ خواهد کرد و اگر لئیم و پست باشد، تو را دستخوش خطرات و آفات نموده به طوفان بلا خواهد سپرد. و روز قیامت نیز محشور نمیشوی مگر با او و از تو بازپرسى نخواهد شد مگر از او، پس او را صالح قرار بده چون اگر صالح باشد، با او انس خواهى گرفت و اگر فاسد باشد از هیچ چیز وحشت ندارى مگر از او؛ و آن كردار و عمل تو است».[1]
در این روایت حضرت میفرماید اعمال آدمی به صورت یک انسان تجلی خواهد یافت و اگر انسان دارای عمل صالح و کرداری نیک در دنیا باشد، آن همنشین هم زیبا، جوان و خوشسیما خواهد بود که انسان از مصاحبت با او لذت میبرد و دیگر ترسی از قبر و قیامت ندارد، ولی اگر اعمال آدمی زشت بوده و نافرمانی خداوند متعال را کرده باشد، این اعمال به صورت انسانی کریه المنظر و بسیار زشت در آمده و تا روز قیامت و بعد از آن نیز همنشین آدمی خواهد بود، به طوریکه انسان از هم نشینی او بسیار بیم دارد و این همنشینی بسیار درد آور و عذاب دهنده خواهد بود.
امام صادق(ع) نیز فرمودند: «هنگامیکه خدا بنده مومنش را از گور برانگیزد، با او جوانی زیبا بیرون آید كه جلو او باشد و هر جا مۆمن هراسى از هراسهاى عرصه قیامت را ببیند آن جوان به او بگوید: نترس، غم مخور، تو را مژده میدهم که به شادى و احترام از طرف خداوند (عزّوجلّ) تا اینکه آن بنده مومن در پیشگاه خداوند متعال به آسانی حسابرسی شود و اجازه رفتن به بهشت را به دست آورد؛ در این هنگام بنده مومن به آن جوان بگوید: رحمت خدا بر تو باد چه خوب همنشینی هستی كه با من از گور بیرون آمدى و پیوسته به من مژده شادى و احترام از خداوند متعال را دادی، بگو تو چه کسی هستی؟ آن جوان در پاسخ بگوید: من همان شاد کردن دل مومن در دنیا هستم، تو در دنیا دل بنده مومن خدا را شاد کردی، خداوند متعال نیز منرا از آن آفرید تا همنشین تو باشم و به تو مژده دهم.[2]
بنابراین انسانی كه در قبر قرار میگیرد، شخصی با او ملازم است، از او سوال میكند: تو كیستى كه من تا به حال به زیبائى و محبّت و انس با تو ندیدهام؟ در پاسخ میگوید: من عمل خودت هستم، من نتیجه كردار و رفتار خودت هستم، من ظهور ملكات و سَجایا و رفتار تو هستم. من از دنیا با تو به اینجا آمدهام و از اینجا تا روز قیامت نیز با تو خواهم بود. و وقتى كه سر از قبر در مىآورى من با تو وارد محشر شده و در پیشگاه عرض و مقام عدل الهى خواهیم رفت.
این مساله در لسان علماء به تجسم اعمال معروف است، یعنی اعمال آدمی در قالبی خاص، تجسم خواهند یافت، حال به عمل ما بستگی دارد، اگر خوب باشد تجسمی خوب و اگر بد باشد، تجسمی زشت و ناپسند خواهد داشت.[3]
پینوشت ها:
[1]. امالی شیخ صدوق، مجلس اول، ص 2.
[2]. آداب معاشرت(ترجمه جلد 16 بحارالانوار) ج1، ص 188.
[3]. معاد شناسى، ج3، ص 265.
منبع:جام
211008