عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۷۵۵۴
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۳
زیارت جامعه کبیره با 100 تکبیر آغاز می شود و از توحید موج می زند و ائمه اطهار علهیم السلام را تسلیم امر خدا می‌داند، چطور عده ای این عبارات را غلو می دانند؟!

عقیق: حجت‌الاسلام حسینی قمی، در آیین سوگواری شهادت امام هادی علیه‌السلام و قرائت زیارت جامعه کبیره که در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، گفت: ما بعد از قرآن کریم از طریق روایات، مناجات و زیارات، به مفاهیم و تعالیم دینی دست می یابیم.

وی با ابراز تأسف از حرام دانستن زیارت از سوی وهابیت گفت: زیارت همواره در میان مسلمانان وجود داشته تا زمانی که ابن تیمیه در قرن هشتم با این مسئله مخالفت کرد و در ادامه در قرن 12 عبد‌الوهاب این نظریه را ترویج کرد.

این کارشناس حوزوی تصریح کرد: تعظیم و تجلیل و نکوداشت بزرگان، در تمامی ادیان الهی و غیر دینی وجود دارد؛ حال چطور است که ما نسبت به بزرگان دینی و حجت‌های خداوند بر روز زمین بی توجه باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی با بیان این که هر انسان عاقلی نسبت به تعظیم شعائر و بزرگان دینی نگاه مثبت دارد،‌ ابراز داشت: وهابیت با نابودی آثار اسلامی، گواهان تاریخی بر حقانیت مسلمانان را از بین می‌برند.

وی ادامه سخنان خود به  برکات زیارت معصومین علیهم‌السلام اشاره کرد و گفت: وقتی ما به زیارت معصوم(ع) می‌رویم، در حرم و فضایی قرار می‌گیریم که محل رفت‌آمد فرشتگان و اولیای الهی است.

کارشناس مذهبی صدا و سیما افزود:‌ انسان‌های زیادی با حضور در حرم‌های اهل‌بیت علیهم‌السلام منقلب شده و زندگی‌‌ای که در مسیر غیر الهی بود را تغییر داده و در راه بندگی قرار گرفتند و عاقبت به خیر شدند.

وی، ترویج دین و تبلیغ آموزه‌های اسلامی را به برکت عتبات معصومین(ع) دانسته و تصریح کرد: رونق حوزه های نجف و قم به برکت حرم حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام و حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها است.

حجت الاسلام حسینی قمی تصریح کرد: وفاداری به ائمه اطهار علیهم‌السلام و زیارت مزار آنها از جمله تکالیف و حقوقی است که ائمه(ع) بر گردن دارند.

وی در ادامه به پرسش‌هایی درباره زیارت جامعه کبیره اشاره کرد و گفت: این که برخی بر ترویج زیارت جامعه کبیره اشکال کرده و آن را غلو آمیز می‌دانند، باید بدانند که تنها قطره‌ای از فضائل ائمه اطهار علیهم‌السلام در آن وارد شده است.

سخنران این مراسم، بالاترین درس امام شناسی را در جامعه کبیره معرفی کرد و گفت: روایات زیادی درباره جایگاه اهل بیت علیهم‌السلام وجود دارد، ولی جامع‌ترین و کامل‌ترین آنچه که در اختیار ماست، ‌زیارت جامعه کبیره از امام هادی علیه‌السلام است.

وی با بیان این که ائمه اطهار علیهم‌السلام در بیان کرامات معصومین علیهم‌السلام مراعات کرده و تنها به بیان گوشه‌ای از فضائل اکتفا کرده‌‌اند، تصریح کرد: البته فضائل معصومین علیهم‌السلام در میان اصحاب خاص تبیین شده است.

کارشناس مذهبی صداو سیما افزود: تفاوت تعریفی که ما از امامت از طریق زیارت جامعه کبیره داریم و امامتی که دیگران که با اهل بیت علیهم‌اسلام ارتباطی ندارند، بیان می‌کنند، فاصله از زمین تا آسمان است.

وی خاطرنشان کرد: زیارت جامعه کبیره از توحید موج می زند، حال چطور است که این عبارات را غلو بدانیم؟ این زیارت ائمه اطهار علهیم السلام را تسلیم امر خدا می‌داند. همچنین این زیارت با 100 تکبیر آغاز می‌شود.

حجت الاسلام حسینی قمی با تأکید بر این که باید مراقب بود تا اجازه ندهیم که جامعه کبیره از ما گرفته شود، یاداور شد:‌ جامعه کبیره باید بیشتر از این‌ها در جامعه ما مطرح شود؛ زیرا اولیای الهی همواره به قرائت این زیارت اهتمام داشته اند.

وی درباره شبهه‌ای درباره سند زیارت جامعه کبیره گفت: این روایت از سوی شیخ طوسی در سال 380 ه.ق و شیخ صدوق بیان شده است؛ ‌البته زیارت جامعه کبیره به اندازه‌ای بزرگ و عظیم است که نیازی به سند ندارد. این زیارت محتوایی دارد که آن را از سند خارج می‌کند.

حجت الاسلام حسینی قمی در پایان گفت: علمای بزرگ ما در طی تاریخ، توجه خاصی به جامعه کبیره داشته و تا کنون ده‌ها شرح بر این زیارت ارزشمند نگاشته شده است که نشان از اهمیت آن دارد.

در این مراسم همچنین، زیارت جامعه کبیره توسط حاج سید مهدی میرداماد قرائت شد

 

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین