عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۷۴۶
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۹
مهدی نظارتی‌زاده با اشاره به تأثيرگذاری بيشتر حوزه هنری نسبت به ساير نهادهای فرهنگی گفت: شاعران ما بايد به نوگرايی در اشعار آئينی بيشتر توجه كنند.

مهدی نظارتی‌زاده شعر آئينی را شعری دانست كه از جان و دل شاعر متعهد ريشه می‌گيرد و افزود: اگر كسی ناشناخته وارد اين عرصه شود آسيب‌پذير خواهد بود.

وی گفت: متأسفانه در حال حاضر افرادی هستند كه بدون شناخت و معرفت به سرودن شعر می‌پردازند كه همين موضوع سبب می‌شود تا آن شعر ماندگاری چندانی نداشته باشد.

نظارتی‌زاده درباره جايگاه شعر آئينی و تأثير آن بر شعر امروز اظهار كرد: جايگاه امروز شعر آئينی به عنوان يك هنر، بسيار برجسته است، لذا شاعر بايد برای سرودن شعر آئينی با دو بال احساس و انديشه حركت كند.

اين شاعر اصفهانی در ادامه گفت: آشنايی با ويژگی‌های شعری همچون ويژگی‌های ساختار و درون‌مايه و مضمون، شناخت لازم از تاريخ شعر فارسی و آشنايی با فرهنگ و درون‌مايه دينی به خصوص در قلمرو شيعی از موضوعاتی است كه يك شاعر آئينی بايد به آن توجه داشته باشد.

نظارتی‌زاده نگاه نو شاعر به رخدادهای تاريخی و مسائل روز جامعه را از مهمترين دلايل موفقيت يك اثر هنری دانست و افزود: متأسفانه برخی از شاعران در اشعار خود تكرار مكررات می كنند، يك شاعر آيينی در حوزه مقدسی گام برداشته است، لذا شاعر برای سرودن شعرهای تأثيرگذار بايد با زاويه ديد تازه‌ای وارد شود تا بتواند از افراط و تفريط‌هايی كه در برخی از اشعار شده است، به دور باشد و در شعرش از توهين، كم‌گويی و پرگويی پرهيز كند.

وی ادامه داد: اگر شاعری بخواهد در خصوص واقعه عاشورا شعر بگويد بايد با تاريخ كربلا و تحريف‌های ادبی كه در آن وارد شده آشنا باشد.

اين شاعر اصفهانی با اشاره به ضرورت برگزاری كنگره شعر آئينی افزود: برگزاری كنگره شعر آئينی شفق می‌تواند تأثير بسياری بر جريان شعری كشور داشته باشد، اما مهمترين نكته در اين كنگره‌ها برگزاری برنامه‌های جنبی همچون برگزاری جلسات نقد و بررسی آثار پذيرفته شده و برپايی نمايشگاه كتاب، فيلم و غيره درباره تاريخ صدر اسلام است كه برگزاری آن می‌تواند به ارتقای دانش و آگاهی شاعران كمك زيادی كند.

نظارتی‌زاده در پايان به نقش حوزه هنری در پويايی شعر آئينی كشور اشاره كرد و گفت: حوزه هنری سازمان تبليغات اسلامی نسبت به ساير ارگان‌های فرهنگی در رشد شعر آئينی اثر گذار تر است، چرا كه در طول سال ما شاهد برگزاری جشنواره‌های مختلف هنری هستيم كه هر كدام از اين جشنواره‌ها در موضوع خاصی برگزار می‌شود و دارای مخاطبان خاص خود است.
 
منبع: ایکنا
کد خبرگار 211007

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین