عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۷۱۵۸
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۶
یک کارشناس دینی:
حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسمی با بیان اینکه زیارت باعث تقویت ارتباط‌های انسانی می‌شود، تصریح کرد: امام رضا(ع) بهترین الگوی جهانی برای تعامل با دنیا است.

عقیق: حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد ابوالقاسمی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی زیارت گفت: بزرگ‌ترین کارکرد زیارت در یک نگاه فرهنگی، افزایش تعامل اجتماعی است.

وی افزود: فرهنگ مانند چسب یا سیمانی است که در ساختمان به کار برده می‌شود و در این میان نقش زیارت این است که استحکام این چسب را بالاتر برده و ماندگاری‌اش را بیشتر می‌کند.

زیارت باعث تقویت ارتباط‌های انسانی می‌شود
این کارشناس دینی با بیان اینکه زیارت باعث تقویت ارتباط‌های انسانی می‌شود، تصریح کرد: زیارت باعث پیوستگی و تعامل اجتماعی میان انسان‌ها و اولیاء و به‌طور کلی افراد مورد علاقه انسان می شود.

ابوالقاسمی خاطرنشان کرد: اگر فرض کنیم که جامعه مانند نخ تسبیحی عناصر مختلف را به هم پیوند می‌زند، این نخ، با گذشت زمان دچار فرسایش می‌شود؛ زیارت این نخ تسبیح در معرض فرسایش و این ارتباطات گسیخته را دائما محکم‌تر می‌کند؛ لذا می‌تواند نقش بزرگی در رویش تعاملات خانوادگی و اجتماعی داشته باشد.

وی زیارت را برقراری ارتباط انسان با دیگری توصیف کرد و گفت: به هر میزان سطح مزور بالاتر باشد، نقش والاتری را ایفا می کند.

این کارشناس دینی یادآور شد: زیارت فی‌نفسه نمی‌تواند دارای ارزش باشد، بلکه ارزش را مزور به آن می‌دهد؛ لذا ارزش زیارت به این است که آن‌چه مورد زیارت قرار می‌گیرد چیست.

ابوالقاسمی با اشاره به اهمیت شناخت و معرفت در زیارت، اظهار داشت: اگر مفاهیم زیارت به درستی در رفتار و کردار زائران نهادینه شود، به زیارتی حقیقی دست پیدا خواهند کرد.

وی در رابطه با شرایط تبدیل مقوله زیارت به رویکردی فراملی، تصریح کرد: برای دستیابی به این هدف باید به معرفی نظام فکری و سیاسی امام رضا(ع) بپردازیم، چرا که امام رضا(ع) بهترین الگوی جهانی برای تعامل با دنیا است.

نویسنده کتاب آسیب شناسی فرهنگی انقلاب اسلامی افزود: امام رضا(ع) بزرگترین شخصیت جهانی و بین‌المللی است که اگر شخصیت جهانی و بین‌المللی او شناخته شود مردم را به خود جذب خواهد کرد.

ابوالقاسمی با بیان اینکه آسیب های موجود در زیارت باعث دوری محبان سنی مذهب امام رضا(ع) می شود، گفت: برطرف کردن این رفتارها باعث جذب هر چه بیشتر دوستداران اهل بیت(ع) از سوی اهل سنت می شود.

ضرورت آموزش اخلاق دیپلماتیک به شهروندان
وی تشرف زائران خارجی به حرم مطهر را ظرفیتی عظیم برای شهر مشهد عنوان کرد و ادامه داد: باید اخلاق دیپلماتیک را به شهروندان آموزش دهیم تا شرایط میزبانی بهتری برای زائران خارجی فراهم شود.

این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: این امر نیازمند سرمایه گزاری وسیع و راهبردی است که همگان باید در تحقق آن تلاش کنند.

ابوالقاسمی با بیان اینکه یکی از بزرگترین الگوهای کاربردی جهت حکومت داری، امام رضا(ع) است، تصریح کرد: ریشه انقلاب اسلامی، ولایت است؛ لذا از طریق معرفی سیره و رفتار امام رضا(ع) می توان انقلاب اسلامی را به دنیا معرفی کرد.

وی احترام به زائر را مهم ترین محور خدمت رسانی به زائر دانست و اظهار داشت: احترام به زائر به معنای زائرمحور بودن کلیه خدمات و تعاملات است.

 

منبع:قدس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین