عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۷۱۰۰
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۲

عقیق: محمدباقر بن محمد اکمل بهبهانی معروف به وحید بهبهانی شاگرد سیدصدرالدین رضوی قمی شارح وافیه و او شاگرد آقا جمال خوانساری است.

حوزه اصفهان بعد از انقراض صفویه از مرکزیت افتاد، برخی از علما و فقها از جمله سیدصدرالدین رضوی قمی و استاد بهبهانی در اثر فتنه افغان به عتبات عالیات مهاجرت کردند.

علامه وحید بهبهانی کربلا را مرکز قرار داد و شاگردان بسیار مبرز تربیت کرد از آن جمله می‌توان به سیدمهدی بحرالعلوم، سیدعلی صاحب ریاض، میرزا مهدی شهرستانی، سیدمحمدباقر اصفهانی‌شفتی معروف به حجت‌الاسلام، میرزا مهدی شهید مشهدی، سیدجوادصاحب مفتاح الکرامه، سیدمحسن اعرجی نام برد.

همچنین وی در راه دفاع از اجتهاد و مبارزه با اخباری‌گری که در آن زمان سخت رواج یافته بود، مبارزه کرد، شکست دادن اخباریان و تربیت گروهی مجتهد مبرز سبب شد که او را استاد الکل بخوانند، نسب وحید بهبهانی به مجلسی اول می‌رسد، یعنی از نواده‌های دختری مجلسی اول (البته به چند واسطه) است.

ولادتش در سال 1117 هجری قمری در اصفهان به فاصله چند سال پس از درگذشت مجلسی بوده است، ابتدا در بهبهان سکونت داشت و در اواخر به کربلا انتقال یافت.

درباره مـقام علمی ایشان، همین بس که شاگردانی چون علامه بحرالعلوم و صاحب ریاض او را علامه بهبهانی و صاحب جواهر و شیخ انصاری و دیگران همه جا او را استاد اکبر و استاد کل خوانده‌اند.

عمر وحید بهبهانی در حدود 90 سال بود و در اواخر عمر، ضعف بر وی مستولی شد و درس و بحث را ترک کرد و تنها بـه تدریس شرح لمعه اکتفا ورزید و دستور داد که سرآمد شاگردانش، علامه بحرالعلوم به نجف اشرف بازگردد و به طور مستقل به تشکیل حوزه درس و بحث و رسیدگی به امور شیعیان همت گمارد، سرانجام این عالم ربانی و مرجع بزرگ شیعه در 29 شوال 1205 هجری در کربلای معلی به جوار رحمت حق پیوست و در رواق امام حسین(ع)، پایین پای شهدا مدفون شد.

در ادامه تصاویری از مزار نورانی علامه وحید بهبهانی می‌آید:


کنگره علامه وحید بهبهانی با هدف تجلیل از مقام شامخ این عالم بزرگ شیعه، چهارم شهریورماه سال جاری(سالروز عروج ملکوتی این عالم ربانی) در کربلای معلی برگزار می‌شود.

مهلت ارسال مقالات تا پایان ماه شعبان المعظم مصادف با هفتم تیرماه جاری است و علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به نشانی قم، خیابان فاطمی(دورشهر)، کوچه 18، کوچه هدایتی، پلاک 47 و یا به پست الکترونیکی al-wahid@outlook.com ارسال و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با 7839539-0253 تماس حاصل کنند.

منبع:فارس

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین