عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۷۰۷۵
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۴
مسجد شيخ مرتضي انصاري در نجف اشرف همان مكاني است كه روزگاري امام خميني (ره) در آن به اقامه نماز جماعت مي‌پرداخت و درس خارج ولايت فقيه را به زبان فارسي براي طلاب ارائه مي‌داد، اين مسجد همچنان محل تحصيل علوم ديني است.

عقیق: مسجد شيخ انصاري كه با مساعدت و تحت نظارت شيخ مرتضي انصاري بنا شده و در محله «حُوَيش» واقع است، محل برگزاري جلسات درس بزرگان حوزه نجف از جمله سيّد محمّد كاظم يزدي بوده و امام خميني (ره) در سالهاي تبعيد و اقامت در نجف، در اين مسجد به اقامه نماز جماعت و تدريس مي‌پرداخت.
حضرت امام خميني (ره) در اين مسجد درس خارج فقه و اصول و كتاب ولايت فقيه را به زبان فارسي براي طلاب ارائه مي‌دادند و حتي بزرگاني از علما مانند آيت الله شهيد محمدباقر صدر براي تأييد و تقويت امام، شاگردان خود را پاي درس ايشان مي‌فرستادند اگرچه زبان فارسي نمي‌دانستند.
با يكي از اساتيد كفايه كه در اين مسجد به تربيت طلاب اهتمام دارد، هم صحبت مي‌شوم، شيخ بشير عمران موسي نام دارد كه با استقبال گرم از حضور ما به بيان خاطرات و دانسته‌هاي خود از دوراني كه امام راحل در مسجد شيخ انصاري تدريس درس ولايت فقيه مي‌كرده است، مي‌پردازد.
وي مي‌گويد: امام خميني (ره) وقتي منزل را به قصد عزيمت به مسجد ترك مي‌كردند عادت داشتند كه يك ساعت را به زيارت حرم مطهر امام علي (ع) بروند و بعد به مسجد بيايند كه اين فرصت مناسبي براي بعثي‌ها بود كه غذايي بخورند و استراحتي بكنند چراكه از كار امام با خبر بودند.
مسجد شيخ انصاري وقف است و متولي آن را نيز آيت الله سيد رضي الدين مرعشي كه يكي از علماي معروف نجف است به عهده دارد؛ البته اين استاد درس خارج فقه و اصول حوزه نجف، اين روزها به سبب كسالت و بيماري در منزل به تدريس مشغول است.
شيخ بشير عمران موسي ادامه مي‌دهد: آيات سيد محسن حكيم و سيدابوالحسن اصفهاني از مراجع بزرگي بودند كه زعامت شيعه را در نجف اشرف به عهده داشتند و وقتي اين دو بزرگوار رحلت كردند، حضرت امام خميني (ره) و سيد خوئي به عنوان مراجع تراز اول نجف مطرح شدند كه برخي اعتقاد داشتند امام ارجح‌تر بود.
از اساتيد درس خارج فقه و اصول مسجد شيخ انصاري سؤال مي‌كنم كه پاسخ مي‌دهد: حضرات آيات سيد علي سبزواري و شيخ باقر ايرواني در مدرسه غروي داخل حرم، هادي آل رازي و شيخ محمد سند در مسجد عمران بن شاهين در حرم و آيات عظام فياض و حكيم در منزل خود مشغول به تدريس هستند.
وي مي‌گويد: سيدمحمدرضا و سيدمحمدباقر، آقازاده‌هاي حضرت آيت‌الله سيستاني در مساجد نزديك به بيت آيت‌الله سيستاني، خارج فقه تدريس مي‌كنند و آيت‌الله آصفي نيز تفسير موضوعي قرآن را در محله‌هاي مختلف نجف اشرف به طلاب شيفته علوم قرآني مي‌آموزد.
هم‌اكنون هفت هزار طلبه در نجف اشرف مشغول فراگيري دروس معارف ديني و حوزوي از مقدمات تا سطوح عالي هستند و مسجد شيخ انصاري يكي از مدارسي را تشكيل مي‌دهد كه در حال حاضر بيشتر در آن دروس سطح تدريس مي‌شود.
وظيفه احيا و بازسازي مساجد نجف اشرف را كه مساجد بزرگ آن بالغ بر
۱۰۰ مسجد مي‌شود ديوان وقف شيعي عراق به عهده دارد، هرچند كه شيخ بشير از كمك‌ها و هداياي فراوان مقام معظم رهبري به مساجد نجف نيز نام مي‌برد و براي سلامتي ايشان دعا مي‌كند.








منبع:حج

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین