کد خبر : ۲۷۰۰۰
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۴

انتقادیک مرجع تقلید از تفسیر به رای قرآن

آیت الله مکارم شیرازی، گفت: تفسیر به رای و غلو درباره معصومین و خروج از اعتدال، سه خطر بزرگ در راه تدبر قرآن کریم است.
عقیق: آیت‌الله مکارم شیرازی در مراسم اختتامیه پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن و حدیث حوزههای علمیه، در دارالقرآن علامه طباطبایی در قم افزود: تفسیر دارای لوازمی چون ادبیات، لغت و کلام ائمه معصومین(ع) و دوایر عقلی است و این کار به هیچ عنوان سلیقهای نیست.

وی تفسیر به رای برخی افراد از آیات را یکی از آسیبهای مهم در عرصه قرآنی دانست و اضافه کرد: دلیل همین فتواهای عجیب و غریب وهابیت هم عدم توجه به این اسباب است که البته رویکرد نسبت به حدیث نباید ما را به سمت غلو کشانده و از دایره عقل خارج کند.

این مفسر قرآن گفت: روایات ائمه معصومین(ع) دریچهای برای آشنایی با قرآن است؛ برخی به دنبال خود تحریمی حدیثی و روایی هستند و اخیرا در گوشه و کنار شنیده شده است که سخن از کنار گذاشته شدن روایات و احادیث می‏‌رسد.

مکارم‌شیرازی افزود: اما این افراد باید نگاهی به حدیث ثقلین هم بیاندازند و بدانند که فهم درست از قرآن باید با روایات همراه باشد؛ این مسئله از آن جهت اهمیت دارد که گاهی سادهترین مسایل در قرآن نیست و باید آن را از روایات پیدا کرد.

وی تصریح کرد: یکی از مسایلی که مایه مباهات جامعه دینی است، افزایش گرایش روزافزون مردم به قرآن مجید است که یکی از عوامل مهم این رویداد پیروزی انقلاب و نقش فعال‌تر حوزههای علمیه است.

وی با بیان این‌که «انقلاب ما باعث شد تا مقدمه قانون اساسی کشور نیز با آیات و روایات الهی مزین شود» گفت: خوشبختانه به برکت انقلاب و تلاش مبلغان و معلمان قرآن امروز کشور ما هم در عرصه حفظ و قرائت، هم در تجوید و دیگر عرصهها قرآنی، به دستاوردهای بسیاری رسیده است.

این مرجع تقلید بیان کرد: یکی از لوازم اصلی در رسیدن به جامعه قرآنی، افزایش تدبر در سطح جامعه است زیرا به طور کلی هدف از نزول قرآن تدبر در آیات بوده است، آنچه که در این بین مهم است، افزایش گرایش به سمت تدبر بیشتر در قرآن است.

وی اظهار کرد: یکی از عوامل اصلی انحراف مردم از دین و قرآن، عدم تدبر آنان است که یکی از معجزات قرآن این است که هیچ تناقض و تضادی ندارد چرا که اگر قرآن از سوی بشر نازل می‌شد حتما اختلافاتی در آن مشاهده می‏‌شد.

این مرجع تقلید با بیان این‌که «قرائت حفظ، مقدمه کار قرآنی است و نتیجه آن تدبر و عمل به قرآن است» گفت: ما باید معارف قرآنی را در عرصههای مختلف زندگی خود پیاده کنیم چراکه استفاده از ظرفیت عظیم قرآن کریم بسیار مهم است و یکی از این راهها تفسیر و به خصوص تفسیر موضوعی است.

مکارم شیرازی گفت: بسیاری از موارد به جز تفسیر ترتیبی حل نخواهد شد و اگر بدون تفسیر موضوعی نیز کار کنیم شاهد برخی مسائل نامناسب میشویم.

 

منبع:ایسنا

ارسال نظر
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین