عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۶۹۶۰
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۶
نماینده ولی فقیه درامورحج و زیارت در جمع عمره گزاران تهرانی؛
سرپرست حجاج ایرانی در همایش عمره‌گزاران تهرانی، هدف ازاین گونه همایش‌ها را افزایش بصیرت زائران عنوان کرد و افزود:سفر عمره یکی از تاثیرگذار‌ترین سفرها در تربیت روحی و معنوی انسان است.
عقیق: همایش آموزشی عمره گزاران استان تهران، در استادیوم آزادی برگزار شد.

نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت در این همایش که جمع کثیری از عمره گزاران استان تهران حضور داشتند رهنمودهای لازم را برای بهره گیری بهتر از سفر معنوی عمره ارائه کرد.

عمره از تاثیرگذار‌ترین سفرها در تربیت روحی و معنوی است

حجت الاسلام سید علی قاضی عسکر، هدف ازاین گونه همایش‌ها را افزایش بصیرت زائران از سفر عمره عنوان کرد و اظهار داشت: سفر عمره یکی از تاثیرگذار‌ترین سفرها در تربیت روحی و معنوی انسان است و یک فرصت استثنایی است که در پرتو آن برکات بسیاری نصیب انسان می‌شود.

وی افزود: اگر این سفر با آگاهی کامل انجام گیرد دستاوردهای بسیاری برای تعالی زندگی انسان در پی خواهد داشت.

سرپرست حجاج ایرانی در ادامه به تشریح دستاوردها و اهداف حج از دیدگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری پرداخت و اظهار داشت: نگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به حج و عمره نگاه تکامل یافته ای است.  امام (ره) می‌فرماید: «حج برای نزدیک شدن و اتصال انسان به صاحب خانه است«.

حجت الاسلام قاضی عسکر در این باره اظهار داشت: انسان موحد همواره اعتقاد دارد که خداوند متعال در جهان صاحب نقش است و آفریننده همه چیز اوست. در سفر معنوی عمره انسان باید روح خود را به خدا بسپارد و رنگ و بوی خدایی بگیرد و این هدفی بزرگ است.

وی تفاوت انسان و حیوان را در داشتن روح و توان رسیدن به کمال عنوان کرد و گفت: یکی از دلایلی که ائمه معصومین (ع) به چنین درجاتی دست یافته اند این است که توانسته اند روح خود را در مسیر کمال قرار دهند و به چنین درجه ای نائل شوند.  امام(ره) می‌فرماید: «حج تنها حرکات و کلمات نیست، با لفظ و کلمات خشک انسان به خدا نمی‌رسد

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درتبیین این بیان امام راحل تصریح کرد: همانگونه که نماز دو حالت دارد یک حالت کلمات و الفاظ است و حالت دیگر توجه به خدا و حضور قلب است که مهمترین بخش است و به واسطه توجه به این حالت نماز است که انسان به رشد و کمال می‌رسد؛ حج و عمره نیز دو بخش دارد بخشی پوشیدن لباس و طواف و اعمال ظاهری است اما حقیقت حج همان مطالبی است که در حدیث منسوب به امام سجاد(ع) خطاب به شبلی فرمودند: «وقتی لباس احرام می‌پوشی نیت تو آن باشد که لباس اطاعت خدا را به تن کرده ای وقتی لباس دوخته از تن خارج می‌کنی نیت تو این باشد که لباس گناه و معصیت را از تن خارج کرده ای وقتی کنار حجر الاسود می‌آیی نیتت این باشد که با دست راست خدا بیعت می‌کنی، وقتی طواف می‌کنی نیتت این باشد که خدا را محور زندگی خود قرار داده ای و وقتی که پشت مقام ابراهیم نماز می‌خوانی نیتت این باشد که ابراهیم خلیل را الگوی زندگی خود قرار داده ای«.

وی تاکید کرد: کسانی که به سفر معنوی عمره مشرف می‌شوند باید تلاش کنند تا با توبه و زدودن کدورت‌ها را از دل و جان، بستر را برای خدایی شدن آماده کنند.

حج، کانون معارف الهی است
امام)ره): «حج، کانون معارف الهی است.» سرپرست حجاج ایرانی در خصوص این بیان امام خمینی (ره) تاکید کرد: این بیان امام (ره) تعبیر بسیار جامعی از حج است چون خداوند، برکات بسیاری را برای انسان در حج و عمره قرار داده که در سفر دیگری وجود ندارد. برخی از این برکات عبارتند از: آمرزش گناهان، پاداش بهشت، استجابت دعا، نورانیت، آرامش روح.

وی تصریح کرد: انسان در حج در اقیانوس عظیمی قرار می‌گیرد که هر چه تلاش می‌کند به انتهای آن نمی‌رسد. اگر انسان در این سفر متحول شود و بتواند حج و عمره ای مقبول انجام دهد می‌تواند منشاء برکات بسیاری برای خود و اجتماع باشد.  امام می‌فرماید «حج پیام آور ایجاد جامعه ای بدور از رذائل مادی و معنوی است».

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت پوشیدن لباس احرام را نشانه یکسانی همه افراد بشر در پیشگاه الهی دانست و اظهار داشت: در مسجد شجره همه مانند هم لباس می‌پوشند و حقوق برابر دارند و داشتن مقام‌های دنیوی تاثیری ندارد و تنها با تقواترین‌ها نزد خداوند عزیزترند. در انجا قلب پاک و متصل به خدا معنی دارد.

وی افزود: این که انسان بداند چگونه گام در این سفر بگذارد و چگونه عمل کند و چگونه برگردد مساله مهمی است. انسان در این سفر از گناه پاک می‌شود و از رذائل فاصله گرفته و تمرین کسب فضائل اخلاقی می‌نماید .امام (ره) می‌فرماید: «تنظیم و تمرین و تشکل یک زندگی توحیدی است

سرپرست حجاج ایرانی افزود: سفر حج و عمره انسان را تمرین می‌دهد که با اراده شود و در برابر وسوسه‌های شیطان مقابله نموده، از گناه بپرهیزد و تسلیم نشود. در این سفر انسان نوعی دیگر از زندگی اجتماعی را تمرین کرده و می‌آموزد که در لباس احرام هیچ موجودی را نیازارد. همه اینها تمرین یک زندگی توحیدی است.
امام(ره) می فرماید: مهم آن است که حاج بداند که کجا می‌رود و دعوت چه کسی را اجابت می‌کند و میهمان کیست و آداب این میهمانی چیست و بداند هر خود خواهی و خود بینی با خدا خواهی مخالف است و با هجرت الی الله مباین و موجب نقص معنویت حج است.

این جمله امام (ره) دارای معانی عمیقی است. در این سفر معنوی انسان باید از خود بپرسد به کجا می‌رود؟ در آنجا خداوند میزبان و پذیرای او است و به همین دلیل هم زائران بیت الله الحرام را ضیوف الرحمان می‌نامند. در مدینه هم بعد از خدا میزبان زائران پیامبر (ص) و فاطمه اطهر(س) و ائمه بقیع هستند.

وی تصریح کرد: زائران ایرانی در حج و عمره باید به گونه ای رفتار کنند تا از سوی دشمنان تبلیغات منفی علیه ما نشود. بخصوص بانوان محترم باید اهتمام ویژه ای نسبت به پوشش و حجاب خود در سرزمین و حی داشته باشند زیرا وهابی‌ها مترصدند تا هر مساله ای را مستمسک هجمه تبلیغاتی علیه تشیع قرار دهند. باید تلاش شود تا با روی خوش به بانوانی که نسبت به حجاب خود کم توجهی می‌کنند کمک کنند تا حجابشان را رعایت نمایند.

بیماران خاص حتما داروهای‌شان را به همراه خود به عمره ببرند

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اظهار داشت: زائرانی که دچاربیماری خاصی هستند، باید داروهای مورد نیاز خود را در این سفر همراه ببرند. همچنین به روحانیون محترم تذکر داده شده که به زائران کمک کنند تا اعمال خود را بدور از هر گونه استرسی انجام دهند.

وی افزود: سعی شده تا با انتخاب هتل‌های مناسب و کاهش روزهای عمره به 10 روز هم در هزینه‌های صرفه جویی شود و هم تعداد زائران بیشتری به عمره مشرف شوند ودر این میان سازمان حج و زیارت به عنوان یک سازمان غیر انتفاعی هیچ سودی از اعزام زائران نصیبش نمی‌شود و همواره تلاش کرده است تا از حقوق زائر حمایت نماید.

موضوع دیگری که باید بسیار مورد توجه قرار گیرد ارتکاب جرائمی مانند حمل مواد مخدر است که پلیس ایران و عربستان به شدت با این قبیل جرائم برخورد می‌کنند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که زائران توجه کافی به ابعاد وسیع اجتماعی و فردی حج و عمره داشته و توشه ای برای دنیا و آخرت خود بیندوزند.

 

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین