عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۶۹۵
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۷
حجت الاسلام شریعت زاده ، صبح بیستم محرم در دفتر آیت الله علوی گرگانی
با همه این مصایب و ظلم ها ، امام حسن(ع) جمله ای فرموده اند که انسان را متحیر می کند. ایشان می فرمایند: من صبر کردم و باز هم آنقدر صبر خواهم کرد که حتی خود صبر تعجب کند.

گزارش تصویری مرتبط


مراسم آخرین روز دهه دوم ماه محرم صبح امروز (چهارشنبه) با حضور جعی از مومنین و عزادارن سرور و سالار شهیدان ، در دفترمرجع عالیقدر آیت الله علوی گرگانی برگزار شد.

به گزارش عقیق ، دراین مراسم پس از قرائت زیارت عاشورا ، حجت الاسلام شیخ محمود شریعت زاده طی سخنانی ، ضمن اشاره به آیه 111 سوره مومنون (إِنِّي جَزَيْتُهُمُ الْيَوْمَ بِمَا صَبَرُوا أَنَّهُمْ هُمُ الْفَائِزُونَ ) گفت: بسیاری از مفسرین حتی از اهل سنت معتقدند منظور از این آیه و صابرین مورد اشاره چهار نفر بیشتر نیستند. امیرالمومنین علی (ع) ، فاطمه زهرا(س) ، امام مجتبی(ع) و اباعبدالله الحسین(ع).

خار در چشم و استخوان در گلو

 حجت الاسلام شریعت زاده در ادامه ضمن توضیح درباره صبر این چهار نفر گفت: من محاسبه کردم در زمان خلفای بعد از پیامبر و قبل از حکومت حضرت علی(ع) ،  نود و هشت بدعت در دین خدا گذاشته شد ، که امیرالمومنین فرمود من برهمه آنها صبر کردم ، برتمام ظلم هایی که بر فاطمه زهرا(س) شد صبر کردم ، «صبرت و فی العین قذی و فی الحلق شجی»

صبرهای فاطمه زهرا(س)

 این سخنران ، درباره صبر های حضرت فاطمه (س) نیز ضمن توضیحاتی گفت:حضرت صدیقه طاهره در کنار امیر المومنین بر تمامی ظلم ها صبر کردند. برتمامی مصائبی که بر ایشان وارد شد صبر کردند. حضرت دو خطبه دارند که در هردوی آنها غاصبین ولایت و فدک را رسوا می کنند. آیت الله مرعشی نجفی که بارها خدمت حضرت حجت(عج) رسیده بود در یکی از این ملاقات ها از حضرت شنید که می فرمایند به شیعیان ما بگو این سه خطبه را بر خواندنش مداومت داشته باشند: خطبه حضرت زهرا(س) ، خطبه شقشقیه امیرالمومنین(ع) و خطبه حضرت زینب(س) . این خطبه ها بسیار درس آموز است.

صبر حیرت می کند !

 حجت الاسلام شریعت زاده ، امام حسن مجتبی (ع) را یکی دیگراز صابرین مصداق آیه شریفه برشمرد و گفت: امام حسن(ع) در مدائن بودند . نامه ای از معاویه آمد با این مضمون که : ای پسر علی این افرادی که دور و بر تو را گرفته اند همه در ظاهر با تواند اما همه شان با من بیعت کرده و منتظر دستوات من مانده اند. نامه هایشان را هم برای امام فرستاد . در این نامه ها ضمن ابراز ارادت به معاویه ، اعلام آمادگی شده بود که معاویه هر خواسته ای درباره نحوه برخورد با امام حسن(ع) اعم از دستگیری یا قتل دارد اعلام کند تا آنها اجرا کنند.

امام مجتبی (ع) وقتی نامه هر فرد را مقابل خودش گذاشت آنها ضمن به فحاشی به امیرالمومنین(ع) و امام حسن(ع) لشگر امام حسن (ع)  را ترک کردند. عمامه حضرت را برداشتند  و حتی یک از آنها با خنجر ران پای راست امام را زخمی کرد. با همه این مصایب و ظلم ها امام حسن(ع) جمله ای فرموده اند که انسان را متحیر می کند. ایشان می فرمایند: من صبر کردم و باز هم آنقدر صبر خواهم کرد که حتی خود صبر تعجب کند.

ای پسر آزاد شده ها!

 حجت الاسلام شریعت زاده سپس با بیان اینکه آنها که صلح امام حسن(ع) را زیر سوال می برند ، از دین خدا هیچ نمی فهمند گفت : یکی از مواردی که خودم درباره صلح امام (ع) فهمیدم این بود که اگر ایشان صلح نمی کرد حضرت زینب (س) نمی توانست با ایستادگی مثال زدنی در کاخ یزید فریاد بزند: یابن الطلقاء ، ای پسر آزاد شده ها. می دانید چرا؟ چون در آن شرایط سخت اگر امام مجتبی (ع) توسط یکی از همین خائنین اطرافشان تحویل معاویه می شدند، معاویه که مثل یزید دیوانه نبود ، او سیاس بود ، ممکن بود حضرت را آزاد کند و بگوید این آزادی در مقابل آن آزادی .

این سخنران امام حسین(ع) را مظهر صبر خدا توصیف کرد و گفت : اما درباره صبر ابی عبدالله(ع) چیزی نمی توان گفت جز سخنی از امام صاق(ع) که فرمودند : اهل زمین که هیچ ، اهل آسمان ها از صبر امام حسین(ع) حیرت کردند. تمام مصایب عالم بر حضرتش بارید اما حضرت فقط یک جمله فرمود : الهی رضا برضائک تسلیما لامرک.

این دعا را حفظ کنید!

 حجت الاسلام شریعت زاده در پایان حاضران را به مداومت بر دعایی کرد که از حضرت صدیقه طاهره (س) نقل شده است : این دعا را حتما یادداشت کنید و در قنوت نمازتان بخوانید . بسیار دعای عجیب و پرمغزی است . دعا از حضرت زهرا(س) نقل شده و منبعش هم کتاب اعیان الشیعه سید محسن امین عاملی است.

متن دعا این است : اللَّهُمَّ ذَلِّل نَفسِي فِي نَفسِي ، وَعَظِّم شَأنَكَ في نَفسي ، وأَلهِمْنِي طاعَتَك ، وَالعَمَلَ بِما يُرضِيكَ ، والتجنُّبَ لما يُسخِطُك يا أرحَمَ الرَّاحِمِين.

 به گزارش عقیق ، پایان بخش این مراسم مدیحه سرایی و روضه خوانی مداح اهلبیت(ع) حاج علیرضا بهاری در رثای حضرت فاطمه زهرا(س) بود.

 

کدخبرنگار:212111

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
پلاک شهید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
0
0
سلام
خدایا...
راهی نمی بینم،،،آینده پنهان است اما مهم نیست...
همین کافی است که
تو راه را می بینی و
من تو را...

dokoohety.ir
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین