عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۶۷۶۳
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۴
طوبى درختى است كه ريشه آن در خانه پيامبر صلى الله عليه و آله است و هيچ مومنى نيست ، مگر اين كه در خانه اش شاخه اى از آن است.

عقیق: علامه حسن زاده آملی در جلد 2 صفحه 516 کتاب عيون مسائل نفس و شرح آن ، می فرمایند: « بدانكه شجره طوبى صورت تمثل ايمان است و اصل و ريشه آن در قلب حضرت خاتم(ص) ثابت است و فرع و شاخه آن در آسمان است و پيوسته ميوه هاى خود را به اذن ربش مى دهد، و هر مومنى شاخه اى عظيم از آن مى باشد.

و در مقابل آن زقوم قرار داد: أَذَلِكَ خَيْرٌ نُّزُلًا أَمْ شَجَرَةُ الزَّقُّومِ ﴿۶۲﴾ إِنَّا جَعَلْنَاهَا فِتْنَةً لِّلظَّالِمِينَ ﴿۶۳﴾ إِنَّهَا شَجَرَةٌ تَخْرُجُ فِي أَصْلِ الْجَحِيمِ ﴿۶۴﴾ طَلْعُهَا كَأَنَّهُ رُؤُوسُ الشَّيَاطِينِ ﴿۶۵﴾ آيا از نظر پذيرايى اين بهتر است‏يا درخت زقوم (۶۲) در حقيقت ما آن را براى ستمگران [مايه آزمايش و] عذابى گردانيديم (۶۳) آن درختى است كه از قعر آتش سوزان مى‏رويد (۶۴) ميوه‏اش گويى چون كله‏هاى شياطين است (۶۵)

در كافى از اميرالمومنين (ع) آمده : طوبى شجره اصلها فى دار النبى(ص)و ليس من مومن الا و فى داره غصن منها الحديث

يعنى : طوبى درختى است كه ريشه آن در خانه پيامبر صلى الله عليه و آله است و هيچ مومنى نيست ، مگر اين كه در خانه اش شاخه اى از آن است .

و در وافى آمده است : تاويل طوبى علم است ، زيرا هر نعيمى در بهشت مثالى در دنيا دارد، و مثال شجره طوبى شجره علوم دينى است كه ريشه آن در خانه پيامبر است كه مدينه العلوم است و در خانه هر مومنى شاخه اى از آن است الخ ».


منبع:جام

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین